• Mellanmjölkens land

När lärde era barn sig att sitta på huk?

När vi skolade in dottern förra veckan berömde en av pedagogerna henne för att hon var såååå duktig som kunde sitta på huk. Jag stod där som ett levande frågetecken eftersom dottern har kunnat sitta på huk ungefär halva sitt liv och lärde sig det långt innan hon kunde gå.

Dottern är 16 mån nu så nån gång runt 8 mån lärde hon sig sätta sig på huk för att ta upp en tappad leksak och sen ställa sig upp igen. Gå utan stöd gjorde hon däremot inte förrän hon var runt året.

Enligt pedagogen var brukar barn inte lära sig sitta på huk förrän i 1-1,5årsåldern. När jag tänker efter tycker jag att de flesta gående barn jag träffat på ÖF har kunnat sitta på huk men jag kanske har fel? Det är inte direkt nått som jag tänkt på tidigare!

När lärde sig era barn sitta på huk?

• Svar på tråden När lärde era barn sig att sitta på huk?
  • Veritaslux

Då har jag också en speciell dotter, för hon har kunnat sitta på huk så länge hon har stått utan stöd, från ca 10 mån. Hon hade ett långt stadie där hon reste sig, släppte taget och satte sig ner mjukt. Ibland stannade hon på huk. Hon är nu 14 månader och sitter ofta så och leker.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • SannaM

Mitt barn satt på huk runt 10 mån. Nu 11,5 månader och springer

• Cornellia

Ungefär samtidigt som han blev stadig och kunde stå med stöd. Kanske vid 10 månader?

Svar på tråden När lärde era barn sig att sitta på huk?