• 2013mamma

Orolig för syrrans matvanor

En nära släkting till mej har alltid varit lite överviktig, inget farligt eller som utmärker sej på något sätt men hon har alltid kännt att hon har endel övervikt och försökt banta bort kilon långe.
    För några månader sedan började hon en av sina bantningsperioder På en månad gick hon ner 12 kg, hon försvann framför ögonen på mej (är numera normalviktig, har ett bmi på ca 22)
    Hon har gått ner sammanlagt under tre månader närmare 20 kg.
    Nu är hon rädd för att gå upp igen så under dagen äter hon:
    1 skål med flingor till frukost
    Ett ägg till lunch (!!)
    En frukt eller ett knäckebröd
    Och till middag ett stekt ägg med några skivor bacon eller annan proteinkälla.
    Hon fortsätter att gå ner i vikt och jag börjar bli orol.
    Är det hon äter inte väldigt lite?

(Hon har skrivit noggranna anteckningar på vad hon äter och väger, därför som jag vet allt det här)

• Svar på tråden Orolig för syrrans matvanor
  • tjej87

Det låter väldigt lite... Har du pratat med henne om det? Du kanske ska föreslå att hon träffat en dietist som kan hjälpa henne att lägga upp ett bra matschema.

• MikuAndSaraLi

Det kan vara början till allvarliga ätstörningar.

Du borde verkligen prata med henne om det.

Det är skadligt för kroppen att äta så lite.

Speciellt om man är ovan, det kan leda till jojo-bantning som också är dåligt för kroppen.

• 2013mamma

När jag tar upp det så säger hon bara att hon äter, hon tycker att hon äter tillräckligt och att hon känner sej pigg och stark och får varadagen att funka på det hon stoppar i sej. Hon verkar må bra, men hon blir bara smalare och smalare och när jag såg hennes matschema så blev jag chockad.
    Jag tänker mycket på vad jag äter (nu under graviditet "unnar" jag mej mer)
    Men jag har alltid ätit, mycket av BRA mat.. detta är kanske hälften utav vad jag äter på en vanlig dag kalorimässigt.  Och då är jag både kortare och smalare än henne vilket betyder att hon behöver ju MER.
    Vet inte vad jag ska göra, verkar bara vara jag som ser det. Min mamma har inte reagerat.

• 2013mamma

Nä det var inte hennes BMI som jag var orolig för, mer än att hon gått från ett Bmi på 28 till 22 relativt snabbt. Det var mest att jag tycker att hon äter alldeles för lite. I min värld så är det inte i närheten av tillräckligt per dag. Men jag kanske överdriver?

• Lilia

Drar hon sig undan socialt umgänge med släkt och vänner? Det är också en varningsklocka.

• Trixie38

Det har nog gått överstyr! Prata med henne och få henne komma på rätt köl innan det går för långt.

Svar på tråden Orolig för syrrans matvanor