• Hea

Hur ska jag stötta min vän, vad ska jag säga?

Har en vän som jag vet har försökt skaffat barn länge. De har säkert försökt i mer än ett år. Hon säger inget direkt till mej och jag vågar inte fråga hur det går eftersom jag vet hur känsligt det är! Alla hennes andra vänner blir gravida hit och dit och jag ser hur hon lider av detta.
    Ska jag vänta på att hon säger något själv eller vad ska jag göra?!
    Jag tänker på henne och hennes sambo ofta och önskar så att hon ska bli gravid!
    Hoppas inte det var för påträngande frågor.

• Svar på tråden Hur ska jag stötta min vän, vad ska jag säga?
  • Margaret

Tycker att det är snällt att du tänker på henne. Personligen har jag inte låtit andra veta om ivf för jag vill inte ständigt få frågan "hur går det?" men istället för att prata om att barnet inte blir av kan man tala om vad man kan göra för att det ska kännas lättare. Fråga henne om vad hon tycker är mest jobbigt i processen och vad som underlättar.

• nancy 15

hej ! det finns nog inte så mycket att säga till en person som är ofrivillig barnlös. men som ofrivillig barnlös är man tacksam om man får slippa höra t ex slappna av så blir du med barn, eller sluta tänka på det så blir du gravid eller många andra kommentarer folk kommer med och tror sig veta lösningen till ofrivillig barnlöshet. Men du som vän kan finnas där för henne när hon behöver dig och låt henne prata av sig när hon känner att hon vill prata om det, det värsta man kan göra är att försöka ge råd om hur man ska göra för att bli gravid. jag måste påpeka att det är otrolig snäll av dig att tänka på din vän som du gör.hoppas att allt ordnar sig för din vän.

• Hea

Vi pratar liksom aldrig om att dom försöker skaffa barn, men ska bara fråga om det är jobbigt eller? Hon nämde för mej för längesedan att hon hade slutat med preventivmedel, det var i samma veva som jag slutade också. Jag blev 6 mån efter det gravid och har nu en son på 14 mån. Hur ska jag "börja" samtalet i så fall? Gud vad svårt, jag vill ju inte klampa in om hon tycker det är jobbigt...

• Hea

Då kanske jag ska fortsätta att inte säga något och låta henne berätta när hon känner sej redo...

• JLP

Hej!Jag å min man har försökt att få barn i snart ett år.De är inte så många som vet de, men de få som vet stöttar mej.De är skönt att kunna prata om de med fler än sin man.Jag tycker att om ni är nära vänner så ska du fråga rakt ut hur de går.De är skönt att veta att ens vänner bryr sej å finns där för en!Att kunna prata om de är det bästa stödet man kan få!Man känner sej ensam å otillräcklig!

• Peki

Jag tycker att du ska säga att du finns och lyssnar om hon vill prata. Du behöver egentligen inte ens fråga utan det räcker att säga något i stil med "Om det är så att ni försöker få barn och det itne går så finns jag här om du vill och behöver prata"

Jag förstår av din bild att du har barn. Ett tips är att inte prata med henne hur jobbigt det är att ha barn, hur lite man får sova, hur lite man hinner med och hur svårt det är att få tid att äta själv och allt vad det nu är...
    Till slut vill man skrika "och du vet inte hur jobbigt det är att INTE ha barn!"

Om din kompis orkar träffa ditt barn så "bjud på det" sas. Låt henne få en del i ditt barns liv och bli en person för barnet. För min del så är det i alla fall väldigt mysigt när det kommer en liten springande och vill krama just mig

En annan sak som jag tycker är väldigt stöttande är de som bemöter mig som "den som ännu inte har fått barn" i stället för "den som inte har barn". De som ser det som en självklarhet att även jag kommer att få barn en dag på ena eller andra sättet.

Jag tycker att du verkar vara en väldigt fin vän som bryr dig om hur hon mår och vad du kan göra för att hjälpa henne.

• LindaD82

Jag har berättat för mina vänner att jag och min man inte kan få barn. Tyckte att det känns skönare att de vet om det ifall man är frånvarande eller ledsen eller nåt annat. Men jag sa också att jag berättar nu men sen vill jag inte prata om det förrän jag är redo för det... och det accepterade dom. Inte en fråga eller nåt alls. Så mitt råd är att fråga inte för vill hon berätta eller prata om det så gör hon det. Man kan ju annars bara fråga hur det är och säga att man finns där och lyssnar om hon behöver prata.

• Muskot

Vilken jättebra vän du är som bryr dig om hur hon känner sig!

När vi började försöka berättade jag det för flera vänner, vilket jag nästan ångrar lite nu när det tar såååå lång tid. Ett par av vännerna frågar nästan aldrig något om hur det går och det tycker jag är underbart - då är jag fortfarande mitt gamla vanliga "jag" för dem och inte "hon som har problem". Jag ältar barnlösheten rätt mycket för mig själv, så det är skönt att prata om nåt annat med kompisar

En annan mycket god vän frågar ofta hur det går och jag vet att hon verkligen bara menar det snällt, men jag tycker att det är jobbigt och blir ledsen varje gång. Då tvingas jag liksom erkänna att vi misslyckats igen, varenda gång hon frågar.

Vi funkar ju alla olika - men om din vän är som jag vore det nog bäst att inte fråga, utan helt enkelt fortsätta vara en god vän som hon känner att hon kan prata med när hon behöver.

• Hea

Tack för era vänliga svar!
    Jag brukar låta henne ta initiativ att prata om barn, typ min son eller hennes vänners barn, för hon har sagt ibland när hon umgås med vissa av sina vänner så blir det baara barnprat! Men hon är så barnkär så hon verkar gilla att prata om barn när hon själv kan "styra" hur mycket eller lite hon vill snacka om det.

Tack igen för era svar och ni ska veta hur mycket lycka jag önskar er också! (Och det menar jag verkligen)
    Har ni något mer tips eller så får ni gärna skriva mer!

Varma kramar!

• CarinaB

Hej, själv har jag berättat för några nära och kära om att vi håller på att kämpar och nu börjar IVF behandlingen om några veckor. Upptäcker att många tycker att det är svårt att fråga för det känns lite närgånget. Själv önskar jag att jag fick mer frågor så jag får prata av mig. Jag skulle fråga min väninna om hon vill eller inte vill prata om det rakt ut. Frågar man så får man ofta ett ärligt svar tillbaks och du kan anpassa dig efter vad hon vill. Vilket svar hon än ger så har du gett henne möjligheten att välja och hon kommer att uppfatta dig som en superbra vän. Fast du kanske får vara beredd på att hon vill prata i tid och otid om det är så att hon inte har några andra att prata med

Svar på tråden Hur ska jag stötta min vän, vad ska jag säga?