• annelibengtsson80

Barnsäkra köket

Min dotter är snart på väg att bör krypa och vi har därför börjat fundera på barnsäkra huset.

Men hur gör man med låderna i köket som är självstängande? Vi har ett nyare kök och lådorna stänger sig själv sista biten. Får dottern upp dessa lådor fast man har det där låset (för det öppnas ju en lite bit) så är det ju stor risk att hon klämer fingrarna eftersom de stänger sig själv.  

Någon annan som tänkt på det =) Kanske inte är så stort problem eftersom man är i närheten oftast.  

• Svar på tråden Barnsäkra köket
  • saga1984

Nja, den risken är nog lika stor med alla kökslådor, då barnen gärna "lutar" sig mot lådan om de får upp den.
    Dock är det väldigt svårt för små barn.
    Kanske när de är tre de kan öppna, om de verkligen vill, men då har man lärt dem att inte röra de lådorna. Tänk på att gärna ta bort snart, eller lämna utan spärr, de lådor där det inte finns något "farligt" typ matlådor och liknande.
    Vanliga matbestick har vi ingen spärr på nu, då vår 3,5 åring gärna hjälper till att duka.
    Däremot knivlådan har fortfarande lås....
    Tänk på att viktigt när barnet börjar resa sig, och klättra, ha inget tungt, vasst eller varmt framme på bänkarna.
    Lycka till!

• annelibengtsson80
    saga1984 skrev 2012-08-23 08:26:12 följande:
    Nja, den risken är nog lika stor med alla kökslådor, då barnen gärna "lutar" sig mot lådan om de får upp den.
    Dock är det väldigt svårt för små barn.
    Kanske när de är tre de kan öppna, om de verkligen vill, men då har man lärt dem att inte röra de lådorna. Tänk på att gärna ta bort snart, eller lämna utan spärr, de lådor där det inte finns något "farligt" typ matlådor och liknande.
    Vanliga matbestick har vi ingen spärr på nu, då vår 3,5 åring gärna hjälper till att duka.
    Däremot knivlådan har fortfarande lås....
    Tänk på att viktigt när barnet börjar resa sig, och klättra, ha inget tungt, vasst eller varmt framme på bänkarna.
    Lycka till!

Tack =)  
  • Dohgon

risken finns att de klämmer fingrarna ändå. Våra killar har gjort det måånga gånger. men vi har i stort bara spärrat där det finns farliga saker.

Se över spisen också hur det är med att öppna ugnen, kan behövas ett extra lås där. samt någon spärr typ så hon inte kommer åt och kan starta plattorna, det problemet hade vi länge, och låset på ugnen klarar de öppna själva =/

• Dohgon

för övrigt så öppnade våra barn lådorna när de var året, de är 19 månader nu.

• veh

Vi barnsäkrade i första hand det som kan vara riktigt farligt. T.ex. tippskydd på spisen, eluttag, låsa in städkemikalier, förhindra fall nedför trappa o.s.v. Därefter barnsäkrade vi litet av praktiska skäl. Lådorna hängde vi ett skohorn i, som fick hänga i översta handtaget och "låsa ihop" alla lådorna. Tror att vårt barn lyckades klämma sig ändå, för lådorna gick ju att rucka litet. Men det gör det ju även med såna där haklås för skåp/lådor... Hur som helst var detta mest för att inte behöva plocka upp allt som fanns i lådorna, flera gånger om dagen. Hade vi inte haft så förbaskat ont om plats i köket som helhet, hade jag gärna tömt de nedersta lådorna och haft lättplockade, ofarliga saker i dem. I mitt nya kök har jag grytunderlägg och förkläden i de nedersta lådorna, barnvänligt och bra. Vårt barn lärde sig ganska snabbt, vad som gör ont. Och jag bedömde att ett klämt finger är inte så farligt...

• annelibengtsson80

Så skönt och höra hur ni andra gör! Skrattande

Svar på tråden Barnsäkra köket