• sevgilim

    Att PLANKA eller inte planka?

    Jag tycker inte att man ska planka i kollektivtrafiken.
    Jag mejlade Planka för att fråga varför man plankar.
    Svaret:
    "Hej Anna.
    Vi är inte liberaler, så frågan kring rättigheter
    är ingen svår
    vetenskaplig nöt för oss.
    Det är ganska enkelt. Har du behov av att förflytta
    dig har du rätt att
    förflytta dig. Går det inte har du rätt att ta dig
    den rätten. "åt var
    och en efter behov.." du vet!
    Desamma kan du såklart praktisera på mat. Ditt
    exempel med momsen
    förstår jag dock inte alls, vad vill du komma? Att
    det inte är en
    rättighet att äta för att man betalar moms?

    Sen är det klart man ska bryta mot lagen om man
    vill. Jag reser med
    falskt SL-kort rätt ofta, för att jag inte har råd
    att betala biljetten.
    Sen är det såklart upp till var och en om de vill
    bryta mot lagen eller
    inte. Risken att åka på spö av snuten kan man ju
    inte bortse ifrån. Men
    man får ju väga det mot att sitta kvar ute i
    bredäng och inte kunna
    träffa släkt, vänner, ta sig till jobb, skola eller
    andra platser.
    Varför inte tipsa?

    En plankare orsakar ingen skada gent emot andra
    trafikanter som du
    påstår. Att inte betala genererar ingen kostnad.
    Plankare kan inte
    betala pengar som inte finns, och pengar som inte
    finns kan inte sänka
    priset på något SL-kort. plankningen är snarare ett
    sätt att pressa
    politikerna att ta mer betalt av rika och mindre av
    fattiga. Men det
    hade du kunnat läsa dig till på vår hemsida, om du
    bara hade velat.

    Planka lungt!
    /Ulf på planka"

    Han erkänner här öppet att han är kriminell och han skäms inte alls.

    Vad tycker du?

  • Svar på tråden Att PLANKA eller inte planka?
  • jezzzica

    rättighet att förflytta sig? Såvitt jag vet så fungerar ben alldeles utmärkt att förflytta sig med och har man inga tror jag inte att sjukvården nekar en rullstol.

  • littletiger

    "Har du behov av att förflytta
    dig har du rätt att
    förflytta dig. Går det inte har du rätt att ta dig
    den rätten. "åt var
    och en efter behov.." du vet!"

    menar han då att man har rätt att förflytta sig med alla medel? man kanske skulle "planka" en bil då... tror ni dem skulle betala dem böterna/fängelsestraffet då?

  • tintilar

    Med de priser som SL har så klandrar jag inte folk som plankar. Har i allmänhet dåliga erfarenheter av SL, även när det gäller bussarna. Förra hösten blev jag lämnad på busshållplats två gånger påväg till pendeln - som jag missade pga av detta.

    Dock plankar jag inte själv.

    UL däremot, det är en helt annan sak. Fräsha, sköna bussar, och trevliga chaufförer - i allmänhet. Stor skillnad.

  • tintilar

    Lägger till att jag däremot inte kan tycka att personen som skrev mailet hade någon bra ursäkt. Alla har rätt att förflytta sig och det har han ju också. Att SL sen har givit oss möjlighet att göra det på ett snabbare sätt betyder inte att vi har rätt att använda oss av det föärdmedlet utan villkor.

    Man har rätt att förflytta sig men man har inte rätt att utnyttja andra människor för att göra det.

  • Arga Klara

    Stockholms kollektivtrafik är ju den billigaste, mest lättillgängliga och turtätaste i hela Sverige - med ett månadskort kan man ta sig inom hela länet hur ofta man vill. Då jag bodde i Stockholm pendlade jag dagligen (i 8 år) med kollektivtrafiken och visst är det förseningar/inställda turer ibland, men inte mer än på andra ställen!
    Där jag bor nu går det en buss per dag (bara på vardagar), fast det är ca 3 kilometer till hållplatsen. Stockholmarna betalar inte mer skatt som går till kollektivtrafiken än vad jag gör, så att klaga tycker jag är lite löjligt. Och att planka går VISST ut över andra! Det är fel fel fel - särskilt när det är så billigt med ett månadskort.

  • sevgilim

    Tintilar:
    Vad är det för fel på bussarna? Vilka bussar åker du med? Finns väldigt många olika nämligen...

    Och jag undrar hur du kunde bli lämnad på busshållplatsen under hösten? Alltså, du blev väl inte portad? Vad hände?

  • sevgilim

    Tintilar:
    Vad är det för fel på bussarna? Vilka bussar åker du med? Finns väldigt många olika nämligen...

    Och jag undrar hur du kunde bli lämnad på busshållplatsen under hösten? Alltså, du blev väl inte portad? Vad hände?

  • sevgilim

    Tintilar:
    Vad är det för fel på bussarna? Vilka bussar åker du med? Finns väldigt många olika nämligen...

    Och jag undrar hur du kunde bli lämnad på busshållplatsen under hösten? Alltså, du blev väl inte portad? Vad hände?

Svar på tråden Att PLANKA eller inte planka?