Någon som blivit nekad ledighet i förskoleklass??
Vet att förskoleklass är frivillig, men om man väljer att barnet ska gå i förskoleklass är den verksamheten då skolpliktig? Jag har försökt lusläsa skollagen samt googlat ihjäl mig men blir inte klokare....
I min dotters skola fick vi idag när hon började förskoleklass en massa papper med info och bla ett papper där det står att läraren får bevilja högst två dagars sammanhängande ledighet och vid längre ledighet ska ansökan lämnas till rektorn som får bevilja max 10 dagar. Det står också att barnet har skolplikt enl skollagen kap 3, 15§..... Slår man upp den hänvisningen står det ingenting om skolplikt (måste varit fel hänvisning) men däremot finns i kap9 om förskoleklasser detta: 4 § Förskoleklassen är avsedd för barn som ännu inte har börjat någon utbildning för fullgörande av skolplikten. och det står sedan i kap 7 10 § Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år.
Vi har två skolor i närheten och i den andra skolan fick föräldrarna ett papper där det tydligt framgår att förskoleklassen inte o´mfattas av skollagens skolplikt.
Jag har sedan länge bestämt en 2v lång resa i vår och min undran är bara om någon haft krav att ansöka skriftligen ang ledighet för barn i förskoleklass samt om någon blivit nekad????