• Linastrumpan

Någon som blivit nekad ledighet i förskoleklass??

Vet att förskoleklass är frivillig, men om man väljer att barnet ska gå i förskoleklass är den verksamheten då skolpliktig? Jag har försökt lusläsa skollagen samt googlat ihjäl mig men blir inte klokare....

I min dotters skola fick vi idag när hon började förskoleklass en massa papper med info och bla ett papper där det står att läraren får bevilja högst två dagars sammanhängande ledighet och vid längre ledighet ska ansökan lämnas till rektorn som får bevilja max 10 dagar. Det står också att barnet har skolplikt enl skollagen kap 3, 15§..... Slår man upp den hänvisningen står det ingenting om skolplikt   (måste varit fel hänvisning) men däremot finns i kap9 om förskoleklasser detta: 4 § Förskoleklassen är avsedd för barn som ännu inte har börjat någon utbildning för fullgörande av skolplikten. och det står sedan i kap 7  10 § Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år.

Vi har två skolor i närheten och i den andra skolan fick föräldrarna ett papper där det tydligt framgår att förskoleklassen inte o´mfattas av skollagens skolplikt.

Jag har sedan länge bestämt en 2v lång resa i vår och min undran är bara om någon haft krav att ansöka skriftligen ang ledighet för barn i förskoleklass samt om någon blivit nekad????     

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Svar på tråden Någon som blivit nekad ledighet i förskoleklass??
  • Lavish

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att ditt barn inte är skolpliktigt och att det enda som kan hända om ni åker är att läraren blir purken.

Det är inte så att förskoleklassen ligger i en skola och de helt enkelt ger er samma informationsblad som de ger alla barnens föräldrar oavsett årskurs?

• Dixie

Förra året när sonen gick i förklassen var han ledig i två veckor, det var inga problem - men de ville att vi fyllde i en ansökan som rektorn godkände, för att de skulle veta att sonen var borta under denna perioden.

• Hannah76

Vår yngsta har precis börjat förskoleklass och vi fick info att det var fritt fram för ledighet. Längre skulle man ju helst säga till om innan, men det hade mer ed planering av maten. Och det var helt ok att ha banet hemma nån gång då o då om man var ledig, men helst inte varje vecka, för barnets skull (så att det inte missar mycket eller hamnar utanför).

• pigglet

Våra barn har varit lediga från förskoleklassen 1 dag/vecka hela året. Plus extra för tex resor. Läraren har då aldrig sagt något om det.

Jag tolkar paragraferna du citerar som att förskoleklassen ligger utanför skolplikten. 

• Happiness01

Jag var första dagen idag med mitt barn som ska börja i förskoleklass och läraren sa att det är bra att lämna in ledighetsansökan för att dom ska ha koll men att den inte behöver att beviljas utav rektor eller någon annan då det ej är skololikt

• Linastrumpan
    Lavish skrev 2012-08-22 20:17:03 följande:

Det är inte så att förskoleklassen ligger i en skola och de helt enkelt ger er samma informationsblad som de ger alla barnens föräldrar oavsett årskurs?

Jo den ligger integrerad i en skola och det var min första tanke att de lämnar samma lappar till alla. Blev dock lite fundersam...... men jag har verkligen försökt läsa skollagen och kan där inte hitta något som säger att barnen i förskoleklass omfattas av skolplikt. Men jag ska fråga läraren imorgon vad som gäller. Har ju lite föräldrardagar kvar som jag hade tänkt ta ut innan de brinner inne också som nån strödag här och där. Var bara intresserad av andras erfarenheter.
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Tutilure

Barn som går i förskoleklass har inte skolplikt. Förskoleklassen hör inte till grundskolan utan är en egen skolform.

Min son var ledig i 3 veckor i våras och det var inga problem. Men det är klart att de helst vill att barnen är där så mycket som möjligt för att de dels inte ska missa det arbete de gör och dels för att få en kontinuitet i att vara i skolan.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Callan

Min tjej gick i förskoleklass förra året.
    Då jag jobbar lite helg är jag ledig visa veckodagar och det var inga problem att ha henne ledig då om vi ville, men de såg helst att barnen gick alla dagar för kontinuitet. 

• SandyDee

Precis som det har skrivits så är det ej skolplikt utan barnen får vara ledigt precis hur mycket ni vill. Skolan har inte ens rätt att kräva ledighetsansökan.

/ Förskollärare i förskoleklass

• Lallahh
    Linastrumpan skrev 2012-08-22 20:09:03 följande:
    Vet att förskoleklass är frivillig, men om man väljer att barnet ska gå i förskoleklass är den verksamheten då skolpliktig? Jag har försökt lusläsa skollagen samt googlat ihjäl mig men blir inte klokare....

I min dotters skola fick vi idag när hon började förskoleklass en massa papper med info och bla ett papper där det står att läraren får bevilja högst två dagars sammanhängande ledighet och vid längre ledighet ska ansökan lämnas till rektorn som får bevilja max 10 dagar. Det står också att barnet har skolplikt enl skollagen kap 3, 15§..... Slår man upp den hänvisningen står det ingenting om skolplikt   (måste varit fel hänvisning) men däremot finns i kap9 om förskoleklasser detta: 4 § Förskoleklassen är avsedd för barn som ännu inte har börjat någon utbildning för fullgörande av skolplikten. och det står sedan i kap 7  10 § Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år.

Vi har två skolor i närheten och i den andra skolan fick föräldrarna ett papper där det tydligt framgår att förskoleklassen inte o´mfattas av skollagens skolplikt.

Jag har sedan länge bestämt en 2v lång resa i vår och min undran är bara om någon haft kravatt ansöka skriftligen ang ledighet för barn i förskoleklass samt om någon blivit nekad????     
    Hej Linastrumpan!
    Jag är lärare i en förskoleklass och eftersom det inte är skolplikt när barnen går i f-klass så kan ditt barn vara ledig hur mycket som du vill. Jag har elever som är lediga varje fredag hela året och det blir ganska många dagar tillslut. Det enda som blir är att barnet missar lite undervisning med det går alltid att ta igen senare. Hoppas du vågar dig iväg på din planerade semester =)

Mvh Lallahh
  • Stjärnfall76

Förskoleklassen är inte skolpliktig, dvs man behöver inte använda sig av den alls, och man får vara ledig som på dagis.

• Dreamis
    Puttar på tråden, vet att den är gammal!
    Hur är det idag? Fortfarande inte skolpliktig?
    Vi ska resa bort vid påsk, men pga avgångar etc så behövs en längre ledighet.
    Hur lätt är det att få?
    Tacksam för svar!
  • Flickan och kråkan
    Dreamis skrev 2015-01-20 22:00:12 följande:

Puttar på tråden, vet att den är gammal!Hur är det idag? Fortfarande inte skolpliktig?Vi ska resa bort vid påsk, men pga avgångar etc så behövs en längre ledighet.Hur lätt är det att få?Tacksam för svar!

Ingen skolplikt i förskoleklass. Ni kan vara lediga hur och när ni vill.
  • Dixie
    Dreamis skrev 2015-01-20 22:00:12 följande:
    Puttar på tråden, vet att den är gammal!
    Hur är det idag? Fortfarande inte skolpliktig?
    Vi ska resa bort vid påsk, men pga avgångar etc så behövs en längre ledighet.
    Hur lätt är det att få?
    Tacksam för svar!
    ni kan bara berätta att ni ska vara lediga - i mina barns skola vill de gärna få in en ledighetsansökan (för att ha koll på hur många barn som är lediga) men det är aldrig några problem att få ledigt!
  • Duckan

I förskoleklass hade vi inte skolplikt och kunde resa som vi ville. Nu i åk ett (och framåt) får läraren bevilja 10 dagars ledighet och därefter är det upp till rektorn.

• Linastrumpan

Nu har verkligen en gammal tråd väckts till liv

Vi åkte på den planerade semestern utan problem. Vi fick fylla i en ledighetsansökan men bara för formalitetens skull.

Ingen skolplikt i förskoleklass så ledighet behövs ej sökas utan enbart informeras. Skillnad sen när skolan sätter igång "på riktigt". Dottern går nu i tvåan.

Svar på tråden Någon som blivit nekad ledighet i förskoleklass??