• betsy14

Blodsockerfall och kräks?

Vår fyraåring har vid tre tillfällen senaste månaden vaknat på morgonen och varit blek och darrig. Han har sen ätit frukost (olika mat varje gång) och efter en stund kräkts. Vissa gånger har han klagat över ont i magen, andra inte. Efter en liten stund mår han bättre, och är sedan pigg som vanligt.

Vi börjar förstås bli oroliga och har kontaktat bvc för att få en tid för undersökning, men inte fått svar ännu.
    Min första tanke var diabetes - en del av symptomen verkar stämma. Men kan ett barn ha så här extremt blodsockerfall utan att ha diabetes? Eller kan det finnas någon annan anledning till att han kräks?

Om någon känner igen det jag beskriver blir jag tacksam för synpunkter!

• Svar på tråden Blodsockerfall och kräks?
  • Majsan70

Min minsta dotter var sån där när hon var liten. Inget fel mer än att hon måste ha täta måltider. Vi löste det genom att hon fick nåt att äta på sängkanten o sen frukost en stund efter det. Nu när hon är 9 år är hennes blodsocker mer stabilt men hon måste äta ofta ändå.

• betsy14

Åh, det låter ju betryggande. Vi hoppas förstås att det inte är något kroniskt - han har växt massor på sista tiden, vi tänkte att det kanske påverkat. Kräktes din flicka också, alltså? Det är det bvc verkar mest förbryllade över...

• Majsan70
    betsy14 skrev 2012-08-22 12:47:46 följande:
    Åh, det låter ju betryggande. Vi hoppas förstås att det inte är något kroniskt - han har växt massor på sista tiden, vi tänkte att det kanske påverkat. Kräktes din flicka också, alltså? Det är det bvc verkar mest förbryllade över...
    Ja hon kräktes oxå. Blev nån slags kedjereaktion när hon fick för mycket mat i sig efter såpass långt uppehåll. Då fungerade det för henne att äta något litet direkt på sängkanten o sen ordentligt senare.
    Men det är bäst att ni får er son ordentligt uppkollad såklart.
  • betsy14
    Majsan70 skrev 2012-08-22 13:08:05 följande:
    Ja hon kräktes oxå. Blev nån slags kedjereaktion när hon fick för mycket mat i sig efter såpass långt uppehåll. Då fungerade det för henne att äta något litet direkt på sängkanten o sen ordentligt senare.
    Men det är bäst att ni får er son ordentligt uppkollad såklart.
    Absolut, vi hoppas på att få en tid idag eller imorgon. Men skönt att höra att det KAN vara något annat än diabetes/cancer/alla andra läskiga saker man får för sig när barnen är sjuka....

• Beccabecca

Det har hänt mitt barn också. Vi fick remiss till endokrinmottagningen på sjukhuset. 

Du får gärna skriva till mig så jag jag berätta mer. Inget farligt hittades ska jag väl tillägga :) 

Lycka till!

• Blue face

Vår son (7 år) har samma problem sedan flera år tillbaka. Händer ungefär 3-4 gånger per år att han vaknar på morgonen och är darrig, blek och mår illa. Sen kräks han flera gånger. Detta är alltid i samband med att han ätit dåligt kvällen före eller utövat fysisk aktivitet utan att äta före sänggående. Har fått förklarat av sköterska att det beror på lågt blodsocker, men det har aldrig utretts. Han är 100% frisk i övrigt.

• Veligadamen

#5 Hej! Ser att detta är en gammal tråd men min dotter råkar ut för detta några gånger per år. Hon är 4 år. Hon hade det senast igår. Det brukar hända henne om hon äter dåligt kvällen innan och sen sover länge. Någon gång har hon kräks en hel förmiddag sen somnat och därefter varit helt normal och velat äta. Igår kräktes hon dock bara två gånger och sen var det bra. Hon vaknar alltså helt skakig och sen börjar hon kräkar.

Vad fick ni för hjälp/förklaring på endokrinmottagningen Beccab­ecca?

• Veligadamen
    Beccabecca skrev 2012-08-22 16:37:55 följande:

Det har hänt mitt barn också. Vi fick remiss till endokrinmottagningen på sjukhuset. 

Du får gärna skriva till mig så jag jag berätta mer. Inget farligt hittades ska jag väl tillägga :) 

Lycka till!

Glömde hur man citerade haha.. men ja du kan se min fråga ovanför.
  • Fliselisan

Låter inte som diabetes, blodsockerfallen då blir ju av att barnet får insulin som sänker blodsockret och sen inte äter tillräcklig.

En del barn har inte så mycket depåer och kan må som du beskriver ditt barn när det gått flera timmar mellan måltiderna, typ som under natten men även dagtid kanske precis innan lunch då det var länge sen de åt frukost. Det brukar gå över när de blir större. Försök med täta måltider och prova något annat lite lättare till frukost som långsamt höjer blodsockret,  kanske en halv knäckemacka och sen efter ett tag mer frukost.

Men bra att ni kollar med läkare, men låter inte som ngt att oroa sig över.

• fjanten
    Veligadamen skrev 2022-12-07 18:25:32 följande:

#5 Hej! Ser att detta är en gammal tråd men min dotter råkar ut för detta några gånger per år. Hon är 4 år. Hon hade det senast igår. Det brukar hända henne om hon äter dåligt kvällen innan och sen sover länge. Någon gång har hon kräks en hel förmiddag sen somnat och därefter varit helt normal och velat äta. Igår kräktes hon dock bara två gånger och sen var det bra. Hon vaknar alltså helt skakig och sen börjar hon kräkar.

Vad fick ni för hjälp/förklaring på endokrinmottagningen Beccab­ecca?

Vår treåring har det på detta vis, sedan ca 1 år tillbaka, kanske en gång/månad. Vi har fått till oss att vissa barn får ett slags fasteillamående, så äter de dåligt dagen innan runt middagstid så är oddsen höga att dessa barn blir illamående och spyr dagen efter... Men sedan blir de som vanligt när de väl lyckats behålla lite mat i magen dagen efter. 
Svar på tråden Blodsockerfall och kräks?