Jag har en kallblodstravare och jag har haft henne i tre år nu. Det går långsamt framåt, mycket på grund av att jag dels inte är någon duktig ryttare, samt att jag drabbades av en fobi för att hästen skulle bli skadad och dö om jag red.
Det är både svårt och lätt att arbeta med min tant, känner jag. Lätt för att hon är bra byggd för ridning och för att hon är sjukt arbetsvillig. Det svåra är att lära henne att inte vara så himla överambitiös. Min erfarenhet av travare som ridhästar är att man i allmänhet måste lägga ned väldigt mycket jobb på deras psyke. De har ofta en grym tävlingsinstinkt och det är den som kickar in och tar över när man ska börja kräva något av dem i ridningen. Tävlingsinstinkten kan också vara farlig, tex om man rider ut i grupp. Min häst sticker inte ifrån och tappar bromsen, men det går ju fort-av-bara-helvete och man vet ju aldrig vad som kan komma fram på vägen/stigen och bromssträckan är lång även fast bromsen finns där.
En del travare kan ha svårt för sig kroppsligen som ridhäst och högergaloppen brukar man få jobba ordentligt länge med. I allmänhet är de oliksidiga och håller balansen genom att springa fort. Min gumma var hemsk i början - alla tygeltag betydde "kasta dig handlöst åt det håll tygeln stramar", alla skänkelhjälper "full fart framåt!" osv. Jobbade mycket från marken i början, samt tömkörning.
Många travhästar har en skritt som går i "valstakt", dvs en icke fyrtaktig skritt. För mig är skritten viktig, så jag har jobbat mycket med den över bommar, eftersom hon närapå passade när hon kom till mig.
Mitt allra bästa tips är att ta hjälp av någon som har vana av att skola om. Jag har ridit lite för en traditionell dressyrtränare och det passade inte oss riktigt, eftersom hästen bliv för stressad när jag blev pressad att ställa krav vi inte var riktigt redo för. Som sagt kan hästens psyke ta över och jag känner att det inte går att komma till arbete då. Jag kommer fortare fram om jag tar hänsyn till att hon är avlad för och uppväxt på travet och då tränad att springa så fort hon bara kan.