• fyrbarnsmamman

16:åring och tider?

Nu har 16:åringen precis börjat första året på gymnasiet. Redan första skoldagen frågade hon om hon fick åka ner till byn och träffa kompisar.- ok, tyckte jag, men sa att jag även ville att hon skulle vara hemma ca kl 21. Hon tycker detta var alldeles för tidigt.

Nu är jag nyfiken på vad ni andra tonårsföräldrar anser vara lämpliga "komma-hem.tider" på vardagar då det är skola med läxor mm. 

• Svar på tråden 16:åring och tider?
  • tro  hopp  kärlek

21 är väl en bra tid, vid speciella tillfällen 22.

Ungdomar behöver mestadels en massa sömn och varva ner, så 21 har vi med kört på.

• Ripper500

När jag var 16 år fick jag vara ute till 01.00. När jag var hos min bästa kompis fick jag vara där hur länge jag ville.

Tycker 21 är jäkligt tidigt för en 16 åring.
    Hon borde få vara ute till 23 på vardagar.

• tro  hopp  kärlek
    Ripper500 skrev 2012-08-21 21:23:18 följande:
    När jag var 16 år fick jag vara ute till 01.00. När jag var hos min bästa kompis fick jag vara där hur länge jag ville.

Nu skojar du väl?

Har man skola så har man, barnen behöver sin sömn och att få varva ner då de kommer hem, äta lite osv.

• titti1

vardagar får min 15 åriga dotter vara ute/hos kompisar till 22-22.30, sen lägger hon sig oftast inte innan 23-24 tiden ändå...o jag kan inte tvinga henne anser jag...fred o lörd får hon vara ute el m vänner o ska va hemma kl 02.00

• Ripper500

Barnen?? Jag anser inte att en person som är 16 är ett barn.
    För mig är barn under 10 år.

Oavsett så låter det som du behandlar henne som ett litet barn. De behöver sömn, och äta lite etc.
    När man är 16 år är man tillräckligt gammal att sköta både maten, sömnen och studier själv.

Skulle fritiden på kvällarna påverka skolan, ja då kan man ha strängare tid för att läxor ska hinnas med.

• fyrbarnsmamman
    Ripper500 skrev 2012-08-21 21:23:18 följande:

Hur tänker du nu?? Vara ute till kl 1.00? Hur fungerade du då i skolan? Fick du bra betyg? Skolk pga trötthet?

Tycker inte det låter speciellt moget av dig. Var detta ok för dina föräldrar?
    Hur gammal är du idag? Vad arbetar du med, om man får vara nyfiken?  
  • Ripper500

Fyrbarnsmamman

Jag fick vara ute till 01.00 men var sällan det på vardagar. Oftast bara till 22-23.
    Jag såg alltid till att göra läxor och studier inför prov. Man fick se till att man tog ansvar.
    I 9:an hade jag VG i alla ämnen förutom 3 där jag hade mvg.
    I gymnasiet gick jag 2 dagar i skolan och 3 dagar självstudier hemma (fri skola).
    Snittade på Vg i alla ämnen.

Jag var inte en duktig tonåring. Var ute och gjorde hyss, drack och var på fester.
    Moget, nja det hör väll till när man är tonåring. Men skötte alltid skolan.
    Mina föräldrar visste inte allt jag gjorde därav tiden eftersom jag skötte betygen.

Idag jobbar jag som kalkylerare.

• Placebo

När jag var 16 så brukade jag vara hemma runt 23-tiden i veckorna. Visserligen jobbade jag extra en del men jag hängde mycket med vänner också. På helgerna hade jag ingen speciell tid att passa utan det viktiga var att mamma visste vart jag var och att vi hade telefonkontakt om det behövdes.
    21 känns väldigt tidigt.  

• Vinterankan

Har visserligen bara småbarn och dEt var länge sedan jag själv var 16 men vad jag kan komma ihåg så hade jag inga speciella tider alls i den åldern. Bara mamma visste var jag var och jag orkade upp på morgonen. Vet att jag hade fotbollsträning till kl 22 och det hade ju inte funkat om man inte fik gå ut efter 21.

• doggy

Runt 23 brukar min 16 åring komma hem på vardagar , vi har inga tider utan han sköter det bra ändå

Svar på tråden 16:åring och tider?