• mellieB

Bakslag? Eller trots?

Hej min son på snart 3år började vi pottträna på riktigt om man säger så för ca 1mån sen. De gick förvånads värt bra efter 3dagen så kom de ingen olycka alls=) sen har de rullat på bra nån olycka då och då som man såklart ska räkna med. Han började förskolan igen förra veckan efter semestern. Första dagen hade han kissat ner sig 2ggr vilket va förståeligt mycket nya intryck med nya barn och full rulle men sen gick de kanon även där. Men så idag när jag kommer då har han både kissat och bajsat ner sig=( hann hade vart på väg båda gångerna men inte hunnit. Jaja tänkte jag han hade väl mycket andra viktiga saker att göra där haha.. Men sen hemma har de fortsatt han har inte sagt nån gång hemma utan bara ställt sig och kissat och sagt till efter?! 3ggr hände de hemma nu på kvällen? Vi frågar då och då om han behöver gå och kissa men han säger nej och 2min senare kissar han ner sig? Sista gången nu på kvällen stod han bara och skratta åt de? Varför gör han så här? Är det nåt bakslag eller testar han oss eller vad?

• Svar på tråden Bakslag? Eller trots?
  • Strumpans

Det är en stor omställning att komma tillbaka till förskolan. Ha is i magen och ladda m extrakläder.
    Påminn lite extra hemma.

Barn trotsar inte med sånt på det sättet.

Trotsar är som när vår fyraåring vägrar gå och kissa innan läggdags för att sen gå ut och kissa på hallgolvet ;). ( gjorde ingen stor sak av det då jag vet att en reaktion är precis vad han ville ha ;))

• mellieB

Ja förskolan har jag förståelse för de sa även att han va på väg båda gångerna men hann inte. Men hemma då jag ändå en av gångerna frågade han "ska vi gå och kissa" och han sen 2min senare ställer sig och kissar haha..han har idag inte gått på toan en enda gång bortsett från kl 8.30 i morse då jag satte han precis innan vi skulle gå till förskolan=) men men de blir säkert bättre=) de ge ju gått så bra innan.

• Strumpans

Jag skulle vara lite påstridig. Ex innan läggdags, mat osv så måste man kissa ;)

Du får sätta honom där ;)

• mellieB

Jo jag vet men han total vägrar när jag har försökt med de oc vill inte tvinga han om han verkligen inte vill men kanske får göra de ändå. Han sätter sig varje gång innan vi ska gå ut de har jag i alla fall "lärt" han eller vad man ska säga men annars total vägrar han, han vill sätta sig när han själv vill typ haha och de har ju funkat så då har jag inte lagt ner så mkt energi på att sätta han efter mat osv. Men får nog göra de ändå om han fortsätter så här imon.

• Strumpans

Jag har (säkert totalt fel men det fungerar här;)) innan vi går och lägger oss ex så försöker man kissa. Annars läser jag ingen saga ;).

Kommer det inget så är det ok men man försöker :)

• Luella

Kan vi skaka liv i den här tråden igen? Hur har det gått TS?

Vi befinner oss i exakt samma situation. Efter ca en vecka på dagis har våran tjej som är 3,5 år börjat kissa på sig. När vi hämtar har hon kissat på sig 2-3 gånger under dagen och fortsätter när vi kommer hem trots att vi frågar regelbundet om hon måste kissa och även går till toaletten med henne. I fredags bad jag en av pedagogerna att han skulle ta med henne till toaletten regelbundet under dagen så hon skulle få lite rutin och tömma blåsan. När jag hämtade hade hon kissat på sig 2 ggr och bajsat på sig 1 gång (vilket hon aldrig gör). Pedagogen såg lite uppgiven ut och sa att han tagit med henne till toaletten men att det var som om hon sparade en skvätt kiss som hon kunde kissa ned trosorna med en stund senare.

Idag när vi var ute så frågade jag om hon skulle kissa och sa att jag skulle hjälpa henne. Då sa hon bara lugnt. "Jag kissar nu mamma". Hon ser alltid helt neutral och oberörd ut när hon kissat på sig, precis som om det inte spelar någon roll.

Det är så tråkigt för hon har varit så himla duktig hela sommaren och lyckats hålla sig och älskat att välja trosor etc.

Vad ska man göra?

• Strumpans

Uteslut UVI.
    Sen prata m henne. Fråga varför hon gör som hon gör?
    Är det ngra stora förändringar som skett?
    Hur länge har hon varit utan blöja?

• Luella

Strumpans: hon har varit utan blöja hela sommaren. Vi startade veckan innan midsommar, första två dagarna var katastrof men sen har det i princip inte varit några olyckor. Stor förändring, ja, hon började ju på dagis efter 7 veckors sommarlov så det är en förändring.
    När vi pratar med henne så säger hon ingenting, inte ett ord. Hon bara tittar och ibland småfnissar hon lite men ofta ser hon allvarlig ut.
    Bra tips om UVI, jag får ringa BVC och höra eller läkaren. Men brukar det inte göra ont när man kissar då?

• hzabo

det verkar vara ganska vanligt med bakslag.. vår dotter 2.5 år, började också vara blöjfri i sommar, en månad gick det bra, bara nån enstaka olycka, men
    så plötsligt så kissar hon allt i trosorna, aldrig på pottan.
    jag tog henne regelbundet dit o sitta, kom aldrig nåt, sen efter att ha lekt i 2-3 min så kissade hon ner sig.. i en vecka höll vi på så men kissade inget på pottan, så då tog vi paus, kändes som att det var enda utvägen.
    nu bad hon om att inte ha blöja så tänker försöka igen nu, hoppas det går bättre :)

• Strumpans

Nää behöver inte ha ont vid UVI.

Det är ju en stor omställning att gå tillbaka till förskolan min son som varit blöjfri i ett år hade ändå bakslag första två v efter semestern.

Det är väldigt vanligt. Fundera på att sätta på henne blöja igen (kör sådana träningsblöjor) eller prata om det iallafall. Det kan vara att det behövs i några veckor.

Annars skulle jag se till att hon går på toaletten regelbundet. Men inte för ofta. 3-4h emellan.

• Luella
    Strumpans skrev 2012-09-02 08:50:41 följande:
    Nää behöver inte ha ont vid UVI.

Det är ju en stor omställning att gå tillbaka till förskolan min son som varit blöjfri i ett år hade ändå bakslag första två v efter semestern.

Det är väldigt vanligt. Fundera på att sätta på henne blöja igen (kör sådana träningsblöjor) eller prata om det iallafall. Det kan vara att det behövs i några veckor.

Annars skulle jag se till att hon går på toaletten regelbundet. Men inte för ofta. 3-4h emellan.
    Fast som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden så går hon regelbundet på toaletten men sen kissar hon iaf en liten stund efter hon varit på toaletten.

Vi har pratat om det nu och hon säger att hon inte vet när hon blir kissnödig och kissar därför på sig. Vi har träningsblöjor (tygblöjor från imse vimse) som vi kör med här hemma som är mer som tjocka trosor med fint mönster. Jag känner att det inte är aktuellt att börja med vanliga blöjor i papper/bomull igen. Hon älskar sina trosor med mönster och det skulle kännas grymt även om det så klart känns jobbigt att hon kissar på sig också .

Jag tycker inte att det är konstigt med bakslag, speciellt inte vid en stor förändring som det varit för henne men jag tycker att det är konstigt att hon inte verkar känna att hon blir kissnödig längre som hon gjorde förut.

Det jag är ute efter lite är vad andra gjort som hjälpt och hur lång tid det tog samt vad pedagogerna sa på förskolan. Hur hanterades det där? Vi ska snart ha möte med en av tjejens pedagoger för lite uppföljning och då är ju det är med kisseriet en punkt att prata om. Om det ska fortsätta så här i veckor och månader måste jag sätta mig och buda hem mer galonisar och skalbyxor på Tradera samt köpa fler skor och stövlar.
  • Strumpans

Kan hon inte ha samma blöjor på förskolan? Eller har hon det?

Pedagogerna orkar så länge ni orkar och barnet mår bra :)

Tycker ni verkar tänka klokt.

Här väntade vi ut det. Även om det blev många maskiner :) ;)

• Luella
    Strumpans skrev 2012-09-02 20:36:18 följande:
    Kan hon inte ha samma blöjor på förskolan? Eller har hon det?

Pedagogerna orkar så länge ni orkar och barnet mår bra :)

Tycker ni verkar tänka klokt.

Här väntade vi ut det. Även om det blev många maskiner :) ;)
    Tack snälla du, jag känner mig inte alls så klok nu

Jo, jag börjar fundera på dom där tygblöjorna även på förskolan nu men vi har bara två så då måste vi beställa fler och jag hoppas ju att det här ska gå över om en vecka Skäms.
  • Strumpans

Ge det några dagar till. Men fråga henne hur hon upplever det;

Kan ju bli lite konstigt om man har olika hemma och på förskolan tänker jag.

• Luella
    Strumpans skrev 2012-09-02 21:11:09 följande:
    Ge det några dagar till. Men fråga henne hur hon upplever det;

Kan ju bli lite konstigt om man har olika hemma och på förskolan tänker jag.
    I dag klarade hon nästan hela dagen på dagis, hon kissade på sig en gång i slutet av dagen och sedan en gång hemma på kvällen. Hon säger att hon inte vet när kisset kommer och att hon blir ledsen när hon kissar på sig. Lilla stumpan. Jag frågade om hon vill ha blöja men det ville hon absolut inte så det verkar inte gå att backa heller.
  • Strumpans

Härligt att det gick bättre. Gör ingen stor grej av det och prata med henne som du gör så vänder det snart :)

Svar på tråden Bakslag? Eller trots?