• c89

Ni som fått första barnet tidigt utan anledning, fick era mammor också det?

Kom att fundera lite på det här med ärftlighet när det gäller att föda innan BF och att föda prematur.
    Jag är gravid nu och är väl egentligen övertygad om att jag kommer att gå över tiden för att min mamma gjort det med alla barn och min mormor likaså (förutom med tvillingar som kom tre dagar innan BF).

Ni som fött första barnet naturligt innan BF, fick era mammor också första barnet tidigare?
    Ni som fött prematur med första barnet utan anledning (alltså inte havandeskapsförgiftning eller liknande), gjorde era mammor eller någon tidigare i er släkt också det?

• Svar på tråden Ni som fått första barnet tidigt utan anledning, fick era mammor också det?
  • ereois

Precis som du var jag helt övertygad om att mitt barn skulle födas antingen på BF eller gå över tiden och dessutom var jag helt säker på att det skulle vara ett stort barn.
    Både jag och min bror vägde över 4 kg, vår mamma och hennes 3 syskon vägde 3,9, 4,2, 4,7 och den siste över 5kg. Mormor gick dessutom långt över tiden med de två sista. Alla har vi varit 54 cm eller längre.

Tji fick jag. Min pojke föddes i vecka 28 för snart 5 år sedan, vägde 1300 gram, 38 cm kort och det hittades ingen anledning till varför värkarna satte igång.

• skogsvitter

Nej, min mamma fick katastrofsnittas med första barnet (mig) och jag kom enligt beräkningarna. Mina övriga tre syskon kom med planerat snitt och datum sätts då ca 10 dagar innan beräknad förlossning. Själv hade jag också ett planerat snitt med första dottern men hon kom långt innan det datumet. Även min andra dotter föddes tidigt, precis på gränsen till prematur båda två, födda i v 37+1. Så ingen ärftlighet här i alla fall, åtminstone inte från min mammas sida. Uppenbarligen ärvde jag inte heller hennes bäckenförträngning som dock ändå är mycket ärftligt och alla kvinnor på hennes sida av släkten lider av detta, vilket jag är oerhört glad för!

• izzi073

I min syskonskara är vi 7 st, 3 av oss är födda efter BF. Jag och mina två bröder föddes i v 28+2 men eftersom vi är trillingar så är det inte supertidigt. Min lillasyster föddes i v. 37+4. För dryga två veckor sedan föddes min dotter, i vecka 27+4, 944 g och 34 cm. Läkarna hittade ingen speciell anledning utan tror att det beror på att jag är så pass ung (16) och eventuellt att jag också är född för tidigt.

• Hnl

Min mormor fick första barnet i 7 månaden , bebisen dog på en gång då . Mamma är född 2 veckor för tidigt . Mamma födde min storebror 10 dagar för tidigt mig 7 dagar för tidigt och lillasyster 8 dagar för tidigt . När det var min tur trodde även jag att jag skulle få tidigare och jag hade helt rätt så min son är född 5 dagar innan bf . Så för oss har det gått i "arv" än så länge :)

• c89

Tack för alla svar hittills! Tycker det är otroligt intressant att se hur saker går i arv, eller INTE går i arv när det gäller barnafödande.

Ingen i min släkt har t.ex haft graviditetesillamående, varken farmor eller mormor ens som båda fått tvillingar. Jag å andra sidan kräktes varje dag till vecka 22.

Därför började jag också tänka på det med tidig/sen förlossning och om det faktiskt kan bli helt olika där, oavsett hur andra kvinnor i släkten fött Glad

• vännen

nope, ingen är prematurfödd i min familj, bara mina barn.

• c89
    vännen skrev 2012-08-21 21:22:26 följande:
    nope, ingen är prematurfödd i min familj, bara mina barn.
    Och du har inte fått någon förklaring till varför barnen kom för tidigt? Havandeskapsförgiftning, infektioner eller så?
  • mina12

Jag föddes lite för tidigt, typ 3v. Min dotter föddes 16v för tidigt.

• villsågärna38

Ärftligheten kring att födas för tidigt finns ju hos barnet och kan därför komma antingen från mamman eller pappan. Vår dotter föddes i v. 36 på samma sätt som sin pappa.

• cloudberry79

Varken min mamma eller svärmor har fött för tidigt, min etta kom i vecka 28+3, lillasyster kom fullgången.

Sur, grinig och på smällen.
Svar på tråden Ni som fått första barnet tidigt utan anledning, fick era mammor också det?