Snart äggdonator - vad ska jag tänka på?
Nu är det äntligen bestämt - jag kommer under hösten bli äggdonator (ta i trä, om inget medicinskt stoppar). Jag kommer dessutom kunna hjälpa en av min närmaste vänner genom en korsdonation, vilket förstås känns som ytterligare en bonus.
Nu ska jag på mitt första möte på kliniken om några dagar, och jag har börjat fundera kring vad jag borde tänka på inför processens påbörjande. Något som gått igenom detta som kan ge lite tips?
* Vad borde jag fråga om? Jag har ganska god koll på regelverk (inkl det potentiella barnets rätt till info) och processen (har gått igenom ivf pga dålig spermiekvalitet hos min man), men har säkert missat något. Vad frågade ni andra om?
* Vad ska jag göra för att förbereda mig? Jag vill ju gärna maximera chanserna att få många ägg av bra kvalitet. De uppenbara sakerna som att jag tex ska undvika alkohol kan jag räkna ut - men i övrigt? Ska jag tex äta folsyra? Jag tränar inte jättemycket - skulle det hjälpa (givet att processen skulle dra igång i sept/okt)?
* Borde jag förbereda mig inför psykologträffen? Hur? Jag har inte varit speciellt orolig för denna, eftersom jag känner mig säker i mitt beslut och varför jag vill göra detta, men det är ju inte direkt vaje dag man blir screenad av en psykolog...
* Är det något annat jag borde tänka på?
Tacksam för all input och info jag kan få!