• hönsmamma

Snart äggdonator - vad ska jag tänka på?

Nu är det äntligen bestämt - jag kommer under hösten bli äggdonator (ta i trä, om inget medicinskt stoppar). Jag kommer dessutom kunna hjälpa en av min närmaste vänner genom en korsdonation, vilket förstås känns som ytterligare en bonus.

Nu ska jag på mitt första möte på kliniken om några dagar, och jag har börjat fundera kring vad jag borde tänka på inför processens påbörjande. Något som gått igenom detta som kan ge lite tips?

* Vad borde jag fråga om? Jag har ganska god koll på regelverk (inkl det potentiella barnets rätt till info) och processen (har gått igenom ivf pga dålig spermiekvalitet hos min man), men har säkert missat något. Vad frågade ni andra om?

* Vad ska jag göra för att förbereda mig? Jag vill ju gärna maximera chanserna att få många ägg av bra kvalitet. De uppenbara sakerna som att jag tex ska undvika alkohol kan jag räkna ut - men i övrigt? Ska jag tex äta folsyra? Jag tränar inte jättemycket - skulle det hjälpa (givet att processen skulle dra igång i sept/okt)?

* Borde jag förbereda mig inför psykologträffen? Hur? Jag har inte varit speciellt orolig för denna, eftersom jag känner mig säker i mitt beslut och varför jag vill göra detta, men det är ju inte direkt vaje dag man blir screenad av en psykolog...

* Är det något annat jag borde tänka på?

Tacksam för all input och info jag kan få!

• Svar på tråden Snart äggdonator - vad ska jag tänka på?
  • Irma01

Först ville jag säga att vad du gör är underbart! Har själv gjort äd då jag blev steril efter en behandling och utan er donator skulle jag inte har något hopp.
    Det bästa är att prata med läkare. Eftersom du kommer att få hormonstimulerande medicin tror jag inte att du behöver äta folsyra.
    Önskar dig o din vän lycka till!

• Dizzi

Härligt att du vill ställa upp! Jag kan berätta lite utifrån mitt perspektiv. Jag har donerat vid två tillfällen och genomgått två utredningar (pga flytt bytte jag klinik och fick då göra ny utredning). När det gäller det fysiska (äggens kvalitet och mängd etc) så är det nog inte så mycket du kan göra. Äggen ligger ju färdiga inne i dig och väntar ända sedan du låg i din mammas mage, så om du äter folsyra eller motionerar så gör det ju väldigt lite skillnad sett ur ett livsperspektiv. När jag frågade om detta så fick jag svaret att jag skulle leva helt som vanligt, inget om att avstå från alkohol eller nånting.

Hur många ägg man får ut beror främst på hur din kropp reagerar på dosen av de läkemedel som du får ordinerat. Något man faktiskt kan styra själv är ju att se till att ta sprayen/sprutorna vid exakt rätt tider och inte slarva med intervallen.

När det gäller psykologsamtalet (i mitt fall var det kurator) så är det ju några frågor som de garanterat kommer att vilja ha svar på, t ex dina motiv till att donera, hur du ser på risken/chansen att barnet i framtiden söker upp dig, om du har OK från din partner att donera och hur han ser på det.

Det är bra att förbereda genom att tänka igenom ditt genetiska arv (vad dog mor- och farföräldrar av och hur gamla blev de, finns det några sjukdomar i släkten etc) för det vill de säkert ha med i bedömningen.

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor!

• hönsmamma

Tack alla, och supertack för tips Dizzi! Hade inte tänkt på mitt genetiska arv, det ska jag tänka igenom ett varv. Tack igen!!

• Novis mamma

Kul att läsa att det är fler som är intresserade av att donera ägg! Jag är mitt uppe i processen med att donera. Tog första proverna i början av året och hade samtal med psykologen och barnmorskorna på kliniken och idag ringde dom för att boka in en dag för att påbörja allt! Ska bli så otroligt spännande och jag ser fram emot det otroligt mycket

♥ Nova 101219 ♥
  • Gaaaa

Ett tips som jag själv inte visste och det är att det tar 3 månader för äggen att bildas, så att man äter så nyttigt man bara orkar, kanske bara 3 koppar kaffe/te om dagen inte så mycket kött, ja och alkoholen då som du redan visste

Vi har precis själva bestämt att vi ska använda oss av äggdonator.
    Så det är grymt roligt att läsa att tjejer ställer upp och gör detta stora för oss med problem!

TACK!!

Svar på tråden Snart äggdonator - vad ska jag tänka på?