• sol01

Inga skyldigheter - bara rättigheter??

Jag och mitt ex är separerade sedan ett par år tillbaka. Jag är boendeförälder och vårt barn har umgänge vh med sin pappa.

Det är en del som ligger bakom denna fråga men egentligen undrar jag om den förälder som INTE är boendeförälder, som mitt barns pappa i detta fallet, inte har några skyldigheter alls att ha honom dessa helger vi har kommit överens om.

Nu ska han iväg på en resa vilket oturligt nog krockar med hans helg. Han säger till mig att han har laglig rätt att ha sitt barn varannan helg (självklart!!!!) men om han inte kan, så ska jag ha honom...
    Innebär detta att jag alltid måste stå med en back up plan om det inte passar pappan just en helg??

Jag gissar på att det är så, och i så fall har han ju ALLT på sin sida och kan komma och gå med vårt barn precis som han vill.....

Detta handlar inte om att jag inte vill samarbeta...bara det att det blir inget samarbete om det bara är på ena hållet hela tiden....

• Svar på tråden Inga skyldigheter - bara rättigheter??
  • Petrol

Nu har jag inga belägg för det här, men jag finner det ytterst märkligt att du ska vara lagstadgad barnvakt åt honom även om det är ditt barn.

• slutatsnusa

då måste det väl bli hans ansvar att fixa barnvakt den helgen precis som du fixar barnvakt när du ska göra nåt som barnet inte kan vara med på

• Anonym (Nä!?)

Men så kan det bara inte vara? Det tror jag absolut inte.

Det är klart, skiter pappan i att hämta barnet så blir man ju som den andre föräldern ansvarig att ta hand om barnet men nån lag på att du måste kan inte finnas.

Jag har ett barn som är hos sin pappa varannan helg och om han inte kan så får han fråga mig om vi kan byta. Går det bra så byter vi. Om det inte går så får han fixa barnvakt eftersom det är hans helg.

Men jag känner igen det där hur mycket enklare för den föräldern som inte har barnet att bara inte kunna sin helg men om jag plötsligt skulle ringa en torsdag (inför min helg) och säga att han kommer imorgon för jag har nya planer så inte fasiken hade han sett någon skylldighet i att ställa upp då!        

• h8him

Accepterar du att han anlitar barnvakt hela helgen han ska ha ert barn?

Som boendeförälder får man räkna med att barnet blir kvar hemma. Man kan inte med stöd av någon lag, tvinga en umgängesförälder till umgänge.

• Anonym

Kan aldrig tvinga en umgängesförälder att ha sitt barn så tyvärr så måste du ta emot barnet om det är så att han inte är hemma.
    Det är sorgligt men faktiskt sant att umgängesföräldern kan göra lite som den vill

• Anonym

Ja lite så är det faktiskt.. som boende förälder står man där om ugföräldern inte kan/vill dyka upp o får ta besvikelsen från barnen och ändra sina planer. En förälder har rätt till umgänge även om den föräldern vill ha umgänge när de passar denna.

• sol01

Nää pappan vill inte vara boendeförälder. Att ha ansvar varannan helg är ungefär det han tycker är lagom.
    Han proriterar andra saker framför att vara förälder

Jag misstänkte att det inte är så mycket jag kan göra här, mer än att han kan styra och ställa som han vill, och om jag har planerat något på min barnfria helg så får jag vacker infinna mig i att avboka det om han inte vill ha barnet.... :(   

• h8him
    sol01 skrev 2012-08-21 16:59:52 följande:

Nää pappan vill inte vara boendeförälder. Att ha ansvar varannan helg är ungefär det han tycker är lagom.
    Han proriterar andra saker framför att vara förälder

Jag misstänkte att det inte är så mycket jag kan göra här, mer än att han kan styra och ställa som han vill, och om jag har planerat något på min barnfria helg så får jag vacker infinna mig i att avboka det om han inte vill ha barnet.... :(   

Okej. Men du skulle alltså acceptera att han fixade barnvakt hela sin helg bara han tog barnet så du fick vara barnfri?

Eller har jag missuppfattat?

Har du frågat honom om han kan fixa barnvakt?
  • sol01

Jag sticker inte under stolen med att jag tycker det är skönt att vara barnfri varannan helg!
    Om jag behöver barnvakt någongång under tiden jag har mitt barn så får ju jag fixa det, annars får jag ju helt enkelt ställa in det jag har tänkt att vara med på.

Jag skulle acceptera att han kollade med sina föräldrar som barnvakt tex, eller att han helt enkelt skjuter på sin resa....men självklart tar jag mitt barn om hans pappa inte kan ha honom och det är ju det han vet...därför kan han köra på sitt race utan att jag har något att säga till om!   

• Anonym
    sol01 skrev 2012-08-21 17:47:25 följande:
    Jag sticker inte under stolen med att jag tycker det är skönt att vara barnfri varannan helg!
    Om jag behöver barnvakt någongång under tiden jag har mitt barn så får ju jag fixa det, annars får jag ju helt enkelt ställa in det jag har tänkt att vara med på.

Jag skulle acceptera att han kollade med sina föräldrar som barnvakt tex, eller att han helt enkelt skjuter på sin resa....men självklart tar jag mitt barn om hans pappa inte kan ha honom och det är ju det han vet...därför kan han köra på sitt race utan att jag har något att säga till om!   
    Förstår precis hur du känner det. Trist att de kan styra och ställa hur de vill o en annan ska bara anpassa sig, vilket man också gör eftersom man gör allt för sina barn
  • h8him
    sol01 skrev 2012-08-21 17:47:25 följande:

Men får han använda en ev. flickvän eller en kompis osv som barnvakt? Har du bett hon försöka lösa barnvaktandet med någon annan först?
Svar på tråden Inga skyldigheter - bara rättigheter??