• Surre

Kramp i strupen/bröstet???

Någon som haft typ krampanfall som kommer och går i matstrupen, från magen och upp till halsen? Känns inte som halsbränna eftersom det inte svider eller bränner utan är mer som kramp, det är obehagligt som attan och det blir svårt att andas? Känns i hela bröstet och känns inte normalt. Först blev det som "gurgel" (lite fel men har ingen bättre förklsring till det) i halsen (som inte svider eller bränner) och sedan kramp. Hade det i natt men har inte haft det under morgonen. Frågade en sjuksyrra på Vårdrådgivningen men hon hade ingen aning om vad det kunde vara (mer än att det kan vara barnet som trycker på på något sätt). Jag är i v 32 (31+2).

Någon som vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Kramp i strupen/bröstet???
  • pingela77

Hej Surre,

Jag tror att jag vet vad du menar, min syrra och en arbetskamrat hade samma sak. Syrra satt och grät när hon fick det på jobbet eftersom det känns så himla obehagligt. Det krampar i hela strupen och i bröstkorgen. Syrran trodde hon hade fått panikångest eller hjärtattack. Prova att dricka ett glas iskallt vatten och avakta. Detta beror till en viss del på stress. Tyvärr har jag glömt bort vad det hette men det är iallafall inte farligt- Kolla på netdoktor om du kan hitta det.

Kram Pingela

• MajaLee

Japp, precis så har jag, inte halsbränna utan kramp - jätteläskigt. Min BM rekommenderade Gaviscon som är en tablett mot halsbränna från apoteket. Det lägger sig tydligen som ett lock i magen och kan hjälpa även om man inte har typiska halsbrännesymtom. Verkar fungera för mig än så länge, har tagit dem sen i tisdags. En lite varning bara - de smakar gräsligt! Jag har ingen chans att få i mig en hel tablett åt gången men om jag delar dem och tar en halv tablett med några minuters mellanrum funkar det för mig.

• Surre

Tack! Låter bra att det antagligen är ofarligt. Det kändes väldigt obehagligt i alla fall. Har inte känt det igen som tur är. Pratade med min BM också och hon hade aldrig hört talas om det men funderade på halsbränna och astma (vilket det inte kändes som alls).

• Surre

Skönt att jag inte är ensam! Min BM pratade om Rennie, de tär väl också mot halsbränna?

• Blossi

Har också så och det är tydligen halsbränna fast det känns som man håller på stryps. Strålar rätt i genom så att man får ont på andra sidan alltså ryggen. Som en kniv. Gaviscon har hjälpt och Novalucos-tabletter med.

• MajaLee

Rennie är också mot halsbränna men de fungerar tydligen på lite olika sätt. Jag tog Rennie innan men hade fortfarande problem så för mig funkar Gaviscon bättre. (tror att det är så att rennie neutraliserar magsyran medan gaviscon som sagt blir ett lock så att inget kan komma upp)

• Diddi8787

Hej!
    Har kramperna släppt efter förlossningen? 

jag har EXAKT samma som du (gravid v. 32(31+3) 

det är såååå obehagligt, i hela strupen, , o ?tappar? nästan andan . 
    försökt läsa mig till vad det är men hittar ingenting. Ska till bm på torsdag. Hoppas det lugnar sig. 

Svar på tråden Kramp i strupen/bröstet???