• Jagvetmest

Jaså, du är en sån du...

Har tre underbara barn. Barn som jag kämpat mig till att få på olika sätt. I samband med den förstas förlossning så var jag väldigt illa däran (blödning, infektion mm) vilket ledde till ett urakut snitt. De andra är födda med planerat snitt på läkares inrådan. Häromdagen när jag kom in på förlossningar med en tjej på jobbet så frågar hon om hur min sista förlossning gick. När jag berättar att jag gjort tre kejsarsnitt så svarar hon: Jaså, du är en sån du...
    De orden sved vill jag lova. Blir så trött på ignoranta människor!! :( 

• Svar på tråden Jaså, du är en sån du...
  • Strumpemamma
    Jagvetmest skrev 2012-08-21 11:02:13 följande:
    Har tre underbara barn. Barn som jag kämpat mig till att få på olika sätt. I samband med den förstas förlossning så var jag väldigt illa däran (blödning, infektion mm) vilket ledde till ett urakut snitt. De andra är födda med planerat snitt på läkares inrådan. Häromdagen när jag kom in på förlossningar med en tjej på jobbet så frågar hon om hur min sista förlossning gick. När jag berättar att jag gjort tre kejsarsnitt så svarar hon: Jaså, du är en sån du...
    Förstår att de sved! Skulle tro att det handlar om okunskap när människor vräker ur sig likande.
    Hoppas att du gav svar på tal!  Folk borde alls inte uttala sig om de inte vet vad de pratar om....
  • listo
    Häromdagen när jag kom in på förlossningar med en tjej på jobbet så frågar hon om hur min sista förlossning gick. När jag berättar att jag gjort tre kejsarsnitt så svarar hon: Jaså, du är en sån du...
    Du antar att hon menade det nedlåtande eller negativt, men du frågade inte vad hon menader?
  • Plärtan
    Erica80 skrev 2012-08-21 11:14:55 följande:
    Helt OP..

Va kul att det hittills är en strumpa och en sko som svarat
  • Jagvetmest
    Strumpemamma skrev 2012-08-21 11:09:36 följande:
    Förstår att de sved! Skulle tro att det handlar om okunskap när människor vräker ur sig likande.
    Hoppas att du gav svar på tal!  Folk borde alls inte uttala sig om de inte vet vad de pratar om....
    Nej, gav inte svar på tal. Blev ledsen men låtsades inte om det. Jag kommer alltid att bli betraktad som nån som misslyckats med att föööda barn i de här sammanhangen och det gör mig ledsen att vi inte kommit längre i vår tolerans mot varandra.
  • Jagvetmest
    Blaha skrev 2012-08-21 11:12:41 följande:
    Vad menade hon egentligen? Frågade du? :-O

Hennes tonfall var spydigt så jag fattar vad hon menade...
  • Jagvetmest
    listoplisto skrev 2012-08-21 11:14:47 följande:
    Du antar att hon menade det nedlåtande eller negativt, men du frågade inte vad hon menader?
    Som sagt, frågor vad hon menade var överflödiga just där och då efter som hon så tydligt med kroppsspråk och tonfall visade att det var något dåligt att vara förlöst med snitt...
  • Helle333

Då svarar Ja jag är en sådan som höll på att dö vid första förlossningen och för att undvika samma situationen en gång ville läkarna snitta, så snitt var enda alternativet om inte barnen skulle få en död mamma....
    Urbota puckat uttalande från din kollega helt klart.  
  • Jagvetmest
    Helle333 skrev 2012-08-21 11:32:20 följande:

Då svarar Ja jag är en sådan som höll på att dö vid första förlossningen och för att undvika samma situationen en gång ville läkarna snitta, så snitt var enda alternativet om inte barnen skulle få en död mamma....
    Urbota puckat uttalande från din kollega helt klart.  

Jag är så trött på att behöva försvara mig för något jag inte kunnat göra annorlunda. Har fått sååå många liknande bemötanden från folk jag inte känner när jag berättar att jag är snittad med alla barnen att jag kräks snart. Alltifrån lägga huvudet på sned och tycka synd om mig, till en helt oförstående blick (hur kan man misslyckas så kapitalt hela 3 ggr???) till att börja snacka om att "kvinnor nuförtiden inte tål smärta och bla bla bla- MEN för dig var det ju befogat. Faktiskt. Du ääääär inte dålig...."
    Guess what: Jag är inte den enda som kejsarsnittats och det är INTE synd om mig. Synd är det om ofrivilligt barnlösa par! 
  • listo
    Jagvetmest skrev 2012-08-21 11:37:29 följande:

Jag är så trött på att behöva försvara mig för något jag inte kunnat göra annorlunda. Har fått sååå många liknande bemötanden från folk jag inte känner när jag berättar att jag är snittad med alla barnen att jag kräks snart. Alltifrån lägga huvudet på sned och tycka synd om mig, till en helt oförstående blick (hur kan man misslyckas så kapitalt hela 3 ggr???) till att börja snacka om att "kvinnor nuförtiden inte tål smärta och bla bla bla- MEN för dig var det ju befogat. Faktiskt. Du ääääär inte dålig...."
    Guess what: Jag är inte den enda som kejsarsnittats och det är INTE synd om mig. Synd är det om ofrivilligt barnlösa par! 
    Men du behöver inte försvara dig. Det kommer alltid finnas människor som har åsikter om saker du gör eller inte gör, men det betyder inte att de har rätt för det, eller att du behöver försvara dig eller ens förklara dig. Jag vet att det KÄNNS så, men du behöver faktiskt inte.

Folk är idioter. Så har det alltid varit, så kommer det alltid fortsätta vara. Du kan bara välja om du ska låta dem ta energi från dig eller om du ska låta dem fortsätta vara idioter på sitt eget håll

• goabarn77

Jag tänker bara att folk inte förstår och vet tillräckligt och sedan bryr jag mig inte om det. Nu födde jag vaginalt andra gången med sfinkterruptur som följd så snitt är inte tokigt alls.=)

• Vissla

alla mina tre är också förlösta med snitt, alla på läkarens inrådan. Ingen har nånsin varit dömande mot mig för det. Men nyfika och undrande hur det har kommit sig och nyfikna på hur jag känner över det.

• Selma1966

Trist. Jag kan delvis förstå känslan av dömande och inskränkta synpunkter... Jag har inte heller "fött" mitt barn utan adopterat vilket innebär att jag inte riktigt är välkommen i graviditets/födsel/spädbarnsdiskussioner... trots att jag varit gravid flera ggr (om än ej fullgånget) och är mer erfaren av barn än många småbarnsföräldrar pga en syster som blev ensam mamma för tidigt och tog min hjälp med alla tre barnen i många år pga hennes ungdom i början och senare för att hon blev änka för tidigt. Det var en prematur, feberkramper, allergier, kräksjuka, semesterresor ensam med barnen etc. Men om man inte fött barnet och ammat det första året så är man ingen "riktig mamma"... Nyblivna mödrar är nog mer dömande överlag... vare sig det gäller hur du fick ditt barn, vilka blöjor, mediciner eller klädesmärken du använder. Sorgligt.

Svar på tråden Jaså, du är en sån du...