• Copyjulia

Får inga samtal om förlossningsrädsla???

Jag är livrädd för förlossningen men även rädd för kejsarsnitt och skulle egentligen helst vilja föda normalt. Jag fick k-snitt beviljat hur enkelt som helst, jag bara frågade min läkare på spec.mödravården och fick ett ja direkt. Sedan började jag fundera lite och idag när jag var på återbes hos spec BM frågade jag om det fanns möjlighet att få gå på samtal och veta mer om riskerna om k-snitt mm.  Hon sa att "det är mig du ska prata med", och informerade mig om riskerna med k-snitt och gav mig ett papper med mer info, hon bokade även in en tid för k-snitt. Hemma läste jag pappret hon gav mig och där fanns info om stödsamtal, individuell förlossningsplan och annat stöd man kunde få om man är förlossningsrädd. Jag tror jag kanske, kanske skulle våga föda normalt med denna hjälp. Är det inte väldigt konstigt att läkaren inte ens föreslagit denna hjälp för mig utan bara bokat in ett k-snitt? Tycker det verkar som alla andra får gå på samtal...

Det finns ingen fysisk anledning till att jag skulle behöva göra k-snitt.

• Svar på tråden Får inga samtal om förlossningsrädsla???
  • Bebisfeb

Oproffsigt att inte erbjuda att gå på Auroraklinik?! Jag vågade enbart en andra förlossning vaginalt pga fyra st innehållsrika samtal med den bästa barnmorskan i världen! Du kanske kan ta kontakt med spec Mvc och säga att du vill gå det?! Varför inte? Lycka till

• Copyjulia
    Bebisfeb skrev 2012-08-20 22:27:54 följande:
    Oproffsigt att inte erbjuda att gå på Auroraklinik?! Jag vågade enbart en andra förlossning vaginalt pga fyra st innehållsrika samtal med den bästa barnmorskan i världen! Du kanske kan ta kontakt med spec Mvc och säga att du vill gå det?! Varför inte? Lycka till
    Jo jag tycker det är helt otroligt. Det var ju det jag frågade henne om sist jag var där, jag visste inte att det kallades just Aurorasamtal men när jag ber om att få gå på samtal om risker med k-snitt etc borde hon väl ändå ha nämnt dessa samtal. Verkligen märkligt. Min uppfattning när jag läst här på FL är att de flesta ändå vill motivera till vaginal förlossning men min läkare verkar ju tycka att det inte spelar någon roll. 
Svar på tråden Får inga samtal om förlossningsrädsla???