• C h a r m a

    Årets bild vecka 33

    Årets bild skall tävlas fram. Vi tävlar nu för vecka 33. Rösta på den bild du anser skall vinna titeln Årets bild 2012. HUVUDTRÅDEN

    Vecka 33

    1.


    2.


    3.



    4.



    5.



    6.



    7.



    8.



     9.



    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Årets bild vecka 33
  • C h a r m a

    1 Fin skärpa på getingen, men för mig e den inte så intresant. Nog att det e svårt med att få en bra bild på flygande djur. Men jag hade velat ha på ansiktet som jag tror hade tiltalat mera.

    2 Fina färger o en underbar solnedgång. Hade velat ha mer skärpa och horisonten i mitten.

    3 Förlåt, men detta är ingen bra bild rent fotomässigt. Inget jobb ligger bakom, o heller ingen tanke, eller en känsla. En bild tagen rätt upp o ner bara, för mig e de tråkigt.

    4 Jag gillade denne jättemkt först, o den hade fått min röst om de svarta där uppe inte hade varit med i bilden. Tyckte katten smällt in så asbra in i det vita o skärpan va bra.

    5 Min egen bild

    6 Coolt o fånga action. Jag gillar inte bakgrunden bara. Hade vatt ascoolt om han va uppe i luften utomhus med en knallblå himmel som bakgrund bara o inget mera. Gillar inte ramen, den snor focus.

    7 En helt underbar bild, de rosa färgerna o atmosfären. Klockrent nästan om stenen till vänster inte hade funnits där.

    8 Lite udda vinkel. Hade velat ha mera skärpa bara.

    9 En fin bild, men i en konstig vinkel. Hade velat ha lite mer skärpa o i färg, inte svartvitt.

    Min röst går till bild nr 7 denna vecka.
    Askul att vi blev 9 st som e med denna vecka :)


  • suziz
    C h a r m a skrev 2012-08-20 11:47:26 följande:
    1 Fin skärpa på getingen, men för mig e den inte så intresant. Nog att det e svårt med att få en bra bild på flygande djur. Men jag hade velat ha på ansiktet som jag tror hade tiltalat mera.
    Vad kul att du tar dig tid att kommentera bilderna. Undrar bara, jag har fotat ett bi, framifrån och huvudet försökte jag få i fokus så hur menar du att "du vill ha på ansiktet"? Är för övrigt grymt nöjd med bilden :)


  • Flo
    C h a r m a skrev 2012-08-20 11:47:26 följande:
    1 Fin skärpa på getingen, men för mig e den inte så intresant. Nog att det e svårt med att få en bra bild på flygande djur. Men jag hade velat ha på ansiktet som jag tror hade tiltalat mera.
    Jag undrar också hur du menar med att du vill ha "mer på ansiktet" ? 
    Hela ansiktet är med i bild, men bara halva kroppen. Menar du kroppen istället för ansikte? 
  • Flo

    Jag har inga erfarenheter av bilder men mina spontana tankar var:

    1. Fin bild, förundras över hur fotografen lyckats ta bilden utan att biet (?) flög iväg.
    Jag gillar skuggan och hur bakgrunden är suddig, vilket gör att insekten framträder mer.

    2. Varma färger, rak horisont (annars är det vanligt att folk tar sneda landskapsbilder), härlig natur. Dock tilltalar inte såna här bilder mig så mycket. Jag tycker inte att såna här bilder är så svåra att ta och att alla dessa slags bilder ser "likadana" ut. Gillar dock färgerna och solnedgången på den här bilden!

    3. Den här bilden hör inte hemma i en fototävling. Den hör hemma i ett familjealbum.

    4. Gillar tonen svart/vitt i den här bilden och hur katten kollar in i kameran. Ögonen ser nästan magiska ut. Att det vita ligger på det svarta längst upp i bilden stör för mig när jag tittar på bilden. Gillar alltså motivet (katten) men inte bakgrunden.

    5. Motivet hävs fram av den svartvita bakgrunden. Tråkigt motiv och störande ram runt bilden.
    Utan "ramen" och med färg på bladet hade det varit en mycket fin bild enligt mig.

    6. Jag har inte så mycket att säga om den här bilden. Jag gillar bilder med action, men här stör bakgrunden (lysrör och "element"). Om den här bilden hade varit ute i naturen istället hade betygen stigit oerhört. Just nu är den tråkig.

    7. Riktigt fin bild! Fick intrycket "värme och glädje".

    8. Tilltalar mig inte riktigt. Bort med molnet på himlen och mer skärpa på själva blomman. Fokus verkar ligga på det gröna (stjälken/bladen)

    9. Jag är personligen inget fan av bilder som hör hemma i familjealbum. 

  • suziz
    Flo skrev 2012-08-20 13:31:28 följande:
    1. Fin bild, förundras över hur fotografen lyckats ta bilden utan att biet (?) flög iväg.
    Jag gillar skuggan och hur bakgrunden är suddig, vilket gör att insekten framträder mer.
    Tack så mycket! Jag måste nog erkänna att det troligtvis inte är ett bi som jag först trodde utan bara en fluga men bilden är jag ändå nöjd med :)
  • Loa

    Hej på er!
    Vi har ju försökt att ge lite konstruktiv kritik åt varandra varje vecka.  Jag tycker det är roligt att läsa och få lite feedback. Just nu känner jag dock att jag inte har tid.Men jag vill uppmana alla, självklart även mig själv, att hålla en god ton. Man kan vara konstruktiv utan att vara elak. Att något hör hemma i ett familjealbum och inte borde vara med i tävlingen är inte okej, det kan man hålla för sig själv. Det är inte upp till Flo att avgöra och det är oerhört elakt sagt. Jag skulle bli väldigt sårad om någon skrev så. Jag är rädd att det kan gå utför med kommentarerna och hela tråden om ribban ska ligga så lågt. Jag tycker att vi håller oss till att ge feedback på teknik och komposition, sådant som är relevant. Dessutom ska det här vara roligt och vi är trevliga mot varandra! Vad säger ni andra?  

  • rudbeckia
    Loa skrev 2012-08-23 20:58:00 följande:
    Hej på er!
    Vi har ju försökt att ge lite konstruktiv kritik åt varandra varje vecka.  Jag tycker det är roligt att läsa och få lite feedback. Just nu känner jag dock att jag inte har tid.Men jag vill uppmana alla, självklart även mig själv, att hålla en god ton. Man kan vara konstruktiv utan att vara elak. Att något hör hemma i ett familjealbum och inte borde vara med i tävlingen är inte okej, det kan man hålla för sig själv. Det är inte upp till Flo att avgöra och det är oerhört elakt sagt. Jag skulle bli väldigt sårad om någon skrev så. Jag är rädd att det kan gå utför med kommentarerna och hela tråden om ribban ska ligga så lågt. Jag tycker att vi håller oss till att ge feedback på teknik och komposition, sådant som är relevant. Dessutom ska det här vara roligt och vi är trevliga mot varandra! Vad säger ni andra?  
    Tack Loa, du satte ord på det jag har också funderat på.
    Jag håller helt klar med om att man vi ska ge konstruktiv kritik. Det var inte så kul att höra att även min bild  hörde hemma i ett familjealbum även om det kanske stämmer.

    Tips på hur man ska tänka när man ger konstruktiv kritik:
    Konstruktiv kritik, har till skillnad från vanlig kritik, också syftet att utveckla och ge förslag till förbättringar. Det är alltså en form av kritik som inte är ute efter att bara peka på det som är felaktigt eller inte nöjsamt, utan också innehåller sätt att hantera och förändra detta till det bättre.

    Framöver lyft fram det som är bra och ge tips på hur man kan göra bilderna bättre, alla är vi mer eller mindre nybörjare och någonstanns måste man få börja och få chans till att utvecklas.
  • suziz

    1. -


    2. Fint fångad solnedgång, bra att horisonten inte ligger precis mitt i bilden utan att havet fått mer plats än himlen.


    3. Mysig kattbild, om jag ska tipsa om något är att försöka gå ner i nivå med katten så du inte fotar uppifrån. Tänk även på det som ligger runt motivet, tidningen t.ex. kanske skulle ha plockats bort?


    4. Även en fin bild, jag skulle ha beskurit närmare tror jag, kanske ett kvadratiskt format som ger lite lugn åt den intensiva blicken? Fin kontakt med katten, jag gillar kontrasten.


    5. Fin skärpa, motivet behöver inte ligga centrerat, denna bild tänker jag skulle ha vunnit på att lägga motivet kanske uppe i högra hörnet?


    6. Fint fångat i hoppet, hade hellre sett ansiktet istället för rumpan ;) Jag tycker inte bakgrunden stör utan snarare förstärker bilden.


    7. Mycket fin bild. Snyggt med skärpan på rätt ställe. Som jag sagt tidigare så kan man försöka att inte lägga motivet centrerat i bilden, men det fungerar mycket bra i detta fall. Stillhet.


    8. Fint med ljuset som syns genom kronbladen. Jag skulle ha vridit kameran lite åt vänster om ni förstår hur jag menar då. Jag vill att stjälken ska komma från nedre högra hörnet. Sen skulle jag ha velat ha mer kontrast.


    9. Jättefin tycker jag även om denna bild men mer kontrast önskar jag även här. Fint komponerad!

  • Flo
    Loa skrev 2012-08-23 20:58:00 följande:
    Hej på er!
    Vi har ju försökt att ge lite konstruktiv kritik åt varandra varje vecka.  Jag tycker det är roligt att läsa och få lite feedback. Just nu känner jag dock att jag inte har tid.Men jag vill uppmana alla, självklart även mig själv, att hålla en god ton. Man kan vara konstruktiv utan att vara elak. Att något hör hemma i ett familjealbum och inte borde vara med i tävlingen är inte okej, det kan man hålla för sig själv. Det är inte upp till Flo att avgöra och det är oerhört elakt sagt. Jag skulle bli väldigt sårad om någon skrev så. Jag är rädd att det kan gå utför med kommentarerna och hela tråden om ribban ska ligga så lågt. Jag tycker att vi håller oss till att ge feedback på teknik och komposition, sådant som är relevant. Dessutom ska det här vara roligt och vi är trevliga mot varandra! Vad säger ni andra?  
    Otroligt lågt av dig att hoppa på mig som att vara elak! 

    För övrigt tycker jag att du ska jobba på dina egna kommentarer innan du uppmanar andra om att ha en trevlig ton. Jag har inte sagt ett ont ord i mitt inlägg, eller varit elak mot någon alls, men du däremot kommer med rena påhoppen. Fruktansvärt lågt av DIG. 
  • Blomsteröga

    Jag brukar titta och rösta i de här tävlingarna och även jag reagerade på kommentarerna om familjealbum. Beskriv i hur bilden skulle kunna göras bättre istället för att säga att den inte hör hemma i tävlingen. Även om jag är en minut efter i ett 200 meterslopp i simning så har jag min plats om tävlingen är öppen för alla. Alla måste börja någonstans för att bli bättre och utvecklas. 

  • Flo
    Blomsteröga skrev 2012-08-29 22:32:10 följande:
    Jag brukar titta och rösta i de här tävlingarna och även jag reagerade på kommentarerna om familjealbum. Beskriv i hur bilden skulle kunna göras bättre istället för att säga att den inte hör hemma i tävlingen. Även om jag är en minut efter i ett 200 meterslopp i simning så har jag min plats om tävlingen är öppen för alla. Alla måste börja någonstans för att bli bättre och utvecklas. 
    Aha, nu förstår jag vart ni tycker problemet är. Tack! 

    När jag skriver familjealbum menar jag en bild som är för "personlig" för att (i flesta fall) kunna konkurrera med andra bilder. Dvs en bild på familjemedlemmar, som för utomstående oftast inte ger någon speciell "känsla" förutom att man ser samhörigheten. 

    Med andra ord, när jag skriver att jag inte är ett fan av familjebilder så menar jag att jag inte är så intresserad av bilder på familjemedlemmar som kramas, skrattar osv. Det har ingenting alls med själva bilden att göra utan jag tycker bara bilderna är opersonliga för mig som utomstående för att jag ska kunna fatta tycke för bilden. Det är ingen bild som jag skulle kunna hänga upp på väggen, för att den är opersonlig. 

    Det är därför jag inte röstar på "familjebilder". Bilden känns opersonlig för mig och även om den är jättebra fotografiskt sett (skärpa, vinklar, fokus osv) så tilltalar inte motivet mig om det inte är någon jag känner.

    Förstod nu att ni troligen misstolkade mitt inlägg. Jag har ingenting emot Rudbeckia eller hennes bild. Men denna gång tyckte jag att hennes bild hörde mer hemma på väggen eftersom där kommer förmodligen alla som tar del av den även gilla bilden. Det är inte bara jag som ratar bilder på barn, par, familjer, osv pga att de är för opersonliga. Jag kollade nu och såg att jag denna vecka till och med röstat på hennes bild när motivet var en blomma (?).
Svar på tråden Årets bild vecka 33