• Anonym (Framfall)

Någon som fått behandling för framfall?

Det står nu helt klart för mig att jag har drabbats av framfall Efter två tuffa förlossningar varav ett krystningsskede tog över tre timmar och den andra ca. 2 och båda fick avslutas med sugklocka så är inte snippan vad den en gång var. Ska spara er detaljer då det inte känns alltför fräscht. Pratade med sjukvårdsupplysningen idag och ssk höll med mig om att det var framfall och att jag absolut inte ska gå runt med det längre. Jag ska boka tid hos VC imorron bitti när de släpper telefontider. Jag är ingen som springer till doktorn i tid och otid så det här känns minst sagt meckigt!

Är det någon som haft framfall och som blivit behandlad för det? Nån som satt in en såndär "ring"? Hur har det funkat?? Hur har det gått med sex, tampong mm?? Nån som opererats? Hur har det gått till och har det hållt"/funkat?? Har även problem med hemorrojder till följd av att "arslet blommat" under krystningarna, de blöder och är allmänt äckliga. Nån som haft problem med detta också? Har man åtgärdat de samtidigt??
    Hur har det funkat att träna efteråt?? Jag tränar flera ggr/vecka både springer och kör pass och vill inte behöva sluta!?

Många frågor men man vill ju lite veta vad man har och vänta! Uuusch min stackars snippa

• Svar på tråden Någon som fått behandling för framfall?
  • Anonym (Framfall)

Är det ingen som varit med om detta som vill dela med sig av sina upplevelser? Har varit i kontakt med VC nu iaf, ska få en tid och kolla upp det en gång för alla...

• Anonym

Hej, jag har precis samma frågor som du! Hur har det gått för dig?

• Anonym

Jag vill inte låta pessimistisk, men framfall är väldigt svårt att åtgärda permanent. Det är många som får återfall eller måste göra om operationen. Ringarna kan göra viss nytta, men för många upplevs det som en lättnad snarare än en riktig lösning. Ringen ska inte kännas (målet är att det ska kännas som normalt) men man kan känna av den ändå. De flesta vänjer sig vid känslan och tycker att ringen gör att det känns bättre än innan. Det är mycket vanligt att framfallsoperationer måste göras om efter några år.

Det är lätt att vara efterklok, men om någon läser den här tråden som funderar över förlossningssätt så kan jag upplysa om att framfall är ett vanligt problem efter vaginala förlossningar - och att det är ett problem som är mycket svårt att åtgärda med bra resultat.

Svar på tråden Någon som fått behandling för framfall?