• anneliex

Söker erfarenhet (preventivmedel)

Nu har jag bestämt mig för att sluta använda hormonella p-medel. Jag berättade för min bm att jag funderade på kondom framöver, men hon blev jätteförvånad.

Är det ingen som använder det som preventivmedel under lite längre tid?

Är det bara jag som inte tycker att det inte är någon direkt skillnad?   

Och om det är någon som använt det länge, vad säger era partners om att använda kondom?

Sedan en bonusfråga, var förvarar ni era kondomer? :)    

• Svar på tråden Söker erfarenhet (preventivmedel)
  • cosinus

Jag har en kompis som kört kondom i flera år så helt ensam är du inte.

Själv hatar jag det lilla plasteländet, vi har kört kondom efter varje barn i början men det slutar alltid med att vi ger upp efter 3-4 ggr.

• Lili78

Kondom är väldigt nödvändigt mot olika könssjukdomar , även om man tar annat preventivmedel ... Men är man i fast förhållande o inte vill gravid är inte kondom det bästa alternativet .. Det är min erfarenhet. Det finns annars minipiller , och lite annat utan hormoner som man kan välja emellan .. Fråga fin bm

• Dohgon

finns kopparspiral också som ett alternativ till alla hormoner.
    kondom är sällsynt, men efter förlossning blev det ju så

• Skogsmulla

Jag äter inte heller p-piller och vill inte använda något annat av de preventivmedel som erbjuds kvinnor. Vi kommer troligtvis använda kondom. Alternativet är sterilisering eftersom vi inte vill ha fler barn, men det tror jag ändå inte vi vill/vågar. Känns läskigt när det är så definitivt.
    Jag är inte så nöjd med det som finns, hoppas de kan forska fram något för män istället, räcker ju med något spermiedödande, behöver säkert inte en massa hormoner. Tycker de kan ta ett större ansvar, tror att många kvinnor luras på p-piller när de är unga eller börjar av bara farten utan att ifrågasätta.

• Emmur

Jag hann och köpa "persona" innan de slutade sälja i Sverige- en minidator som räknar ut och har koll på ens cykel. Älskar den!

• Sjömamma

Vi använder kondom sen förlossningen. Jag kommer inte att använda något hormonmedel mer. Men jag skulle gärna vilja prova med nåt annat också men det finns ju inte så många alternativ. Sterilisering är inte ett alternativ ännu. Men jag vill samtidigt vara helt säker på att inte bli gravid av misstag för just nu så vill jag inte ha fler barn. Hur är det med pessar, finns det fortfarande? Har någon här provat med kopparspiral? Jag tycker det verkar som att barnmorskor över lag vill "pracka på" en hormonpreparat, varför? Min bm blev mycket förvånad över att jag inte ens ville ha hormonspiral utan kopparspiral, " men då får du ju mens" sa hon. Konstig inställning tycker jag.

• Boss342

Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för preventivmedel (endast en konsultation nätet )   bestrx.net

• milli79

Använder Pearly p-dator och är super nöjd. Använder kondom de "röda" dagarna vid ägglossning. 

• Iowhannah

Vi använder kondom just nu. Jag ska köpa en FemCap dock, det verkar smidigt och är inget man pillar med i stundens hetta. Man ha den inne i max 48 timmar innan den ska rengöras. Många gör det tydligen som en del av morgonrutinen, ta ut och rengör och sätt in igen.

• hallonhopp

Min man och jag har använt kondom utan problem, man blir fort van påtagandet ingen av oss behöver göra något drastiskt mot våra kroppar. Vi har inte haft några olyckor och båda barn har blivit till snabbt när vi väl slutat med skydd. Jag är gravid nu men efter detta så vill jag nog testa kopparspiral för att byta av min man när det gäller skydd, hormonpreparat är jag inte intresserad av.

• Callo

Vill verkligen inte heller använda hormonpreparat efter förlossningen. Har pratat med BM, och tycker inte att någon sort lockar för fem öre. Kondom har använts tidigare, blir väl så nu också.

Var vi förvara dem? I sambons nattduksbord.

• linnéa001

Har bara kört med kondom de senaste tio åren även i mina relationer. Jag tycker det är ett bra preventivmedel. Jag vägrar hormonet och vill inte ha spiral. Vi beställer kondomer från kondomkungen och de ligger kvar i kartongen som de levererats i ovanpå bokhyllan i vardagsrummet eftersom det är där vi brukar ha sex. Vi har sex i vardagsrummet alltså, inte i bokhyllan...

Svar på tråden Söker erfarenhet (preventivmedel)