• bengke

Fler barn som inte vill börja ettan?

Här har värsta skolångesten slagit till hos vår 7-åring! Runt omkring vill alla hennes kompisar så gärna börja ettan, men hon känner sig inte alls sugen utan skulle helst vilja börja på dagis igen eller fortsätta att ha sommarlov (möjligtvis förskoleklass men även det känns lite väl mycket skola för hennes smak).

Det handlar om någon slags insikt om att livet blir mer allvarligt nu. Informationen om att det finns något som heter skolplikt och att man inte bara kan stanna hemma när ett syskon är sjukt eller en förälder är ledig togs hårt.

Hon kan läsa och jag tror hon ligger ungefär i nivå med jämnåriga vad det gäller andra saker så hon är inte rädd att det ska bli svårt, men hon tycker bara om att leka och tycker inte om styrda aktiviteter alls.

Någon som känner igen sig eller sina barn?

• Svar på tråden Fler barn som inte vill börja ettan?
  • strojes

Klart att det kan kännas jobbigt med allt prat kring skolan och att hon måste vara där mm. Hur ser hennes skoldagar ut, har hon långa dagar? Nu menar jag inte inklusive fritids utan enbart lektionstiden.
    Om du har möjlighet att hämta henne direkt efter sista lektionen någon dag då och då för att hitta på något kul med henne. Prata med henne om att det ju trots allt bara är några timmar om dagen och resten av alla timmar får hon ju leka och ha kul.

Har också en tjej som börjar i ettan nu. Hon däremot har sett fram emot detta och att få läxor är det hon längtat till. Men visst kan humöret och tankar löpa berg-o-dalbana i den åldern. Jag tror att en 7-åring lätt ser skolstarten som ett slut på att vara barn och få leka, för i skolan leker man ju inte....

Att sitta ner i lugn och ro med sin 7-åring då och då och prata om lite av varje är nog bara bra och då försöka lirka lite bland deras tankar och funderingar. Det är inte alltid så lätt att komma och prata om tankar och funderingar i den åldern. Kanske föra in samtalet på vad man själv kommer ihåg från sin skolstart.

Du kan ju också prata med hennes lärare om din dotters inställning så kanske hon har något förslag till att få din dotter mer motiverad och road av skolan.

Lycka till!

Svar på tråden Fler barn som inte vill börja ettan?