• dec2010

När torkar barn sig själva?

Diskussionen kom upp ang en väns sjuåring som inte kunde torka sig själv på toaletten när hen hade bajsat. Då mina barn är så små har jag själv ingen erfarenhet. Men när börjar barn torka sig själva?

När lärde dina barn sig det?

Bara nyfiken på vad som är vanligast :)

• Svar på tråden När torkar barn sig själva?
  • Marnet

Ja innan 7 år iallafall kan inte tänka mig att fröken torkar när barnen vart på toa!

• Lillaloppan6813

Min 6 åriga son torkar sig själv å det har han gjort sedan han var ca 5 år och 9 månader innan kunde han torka sig å så kollade vi bara efter .. :)

• Queenie70

Min 4 åring skulle definitivt fixa det rent tekniskt om det inte vore för den lilla detaljen att han fått för sig att han kommer att få bajs på händerna och således blir hysteriskt om jag föreslår det.

• ladysoul77

Jag torkar fortfarande på min nyss fyllda 5-åring. Men inte så länge till tänker jag..

• pigglet

Jag är förskollärare och min uppfattning är att vi fortfarande torkar i principp alla barnen när de bajsat. Finns undantag, men de allra, allra flesta ropar på fröken.
    Men innan de börjar skolan vill man ju att de ska klara sig själva. Då finns inte personalen lika nära hela tiden. 

• Nape

Innan sexårs. Min son är 4,5 och vi ska väl börja träna så smått snart.

• dec2010

Pigglet, låter ni barnen försöka själva med eller överlåter ni det på föräldrarna?

• pigglet
    dec2010 skrev 2012-08-19 21:19:40 följande:
    Pigglet, låter ni barnen försöka själva med eller överlåter ni det på föräldrarna?
    Föräldrarnas uppgift.
  • Trulis78

Jag tror det vanliga är att barnen lär sig det mellan att de är fem och sex år. De förväntas kunna torka sig själva när de väl börjar sexårsverksamheten är mitt intryck.

• Mamma till Doris

Min 2,5-åring vill väldigt gärna försöka, men når inte. När hon väl når kommer hon säkert inte att vilja.

• dec2010

Ja det är ju en klar fördel att nå fram :)

• glassen

Detta är ett problem hemma med sonen som just börjat förskoleklass och vägrar torka sig själv (inte fyllt 6 än). Men nu tvingar jag honom torka med mig i alla fall. Jag tycker de bör kunna det innan förskoleklassen och tror de flesta kan det också. Så i 5-årsåldern är väl det vanligaste.

• augustisten

Kunde hen inte eller ville hen inte?

Min femåring som precis börjat sexårs kan men brukar försöka "smita". Hemma får han oftast sitta kvar tills han torkar själv (om han inte är jättetrött eller sjuk), men är vi borta hos bekanta orkar vi inte tjata om det utan brukar torka. Kan tänka mig att sjuåringar kan göra så med.  

• dec2010

Han kan tydligen (har det visat sig) men är osäker på sin förmåga. Så han är precis ny på att kunna. Vilket jag väl iofs tycker är sent oavsett.

• Snusklubba

I femårsåldern har dom skött det helt själva. Jag påminner dom bara i den åldern att tvätta händerna med tvål och vatten efteråt. 

Dom har börjat torka sig själva när dom kissat så snart dom suttit på toaletten, så vid 2 år. Efter bajsat har det dröjt till dom varit ungefär 4 år innan dom börjat försöka. Dom ska ju nåt bra också. 

• 3 barns mamma84

1:a vid 3 års åler
    2:a vid 3 års ålder
    3:an har blöja är 1½år

1:a är 7 år nu
    2:a är 4år nu
    3:an är 1½år (blöja)      

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Lindyn

Min dotter torkar sig själv när hon kissat men när hon bajsat får hon gärna prova själv- sen torkar ja lite för säkerhets skull. Inte alltid som det blir så bra även om hon är väldigt duktig. . .

Svar på tråden När torkar barn sig själva?