• Anonym (Pappa)

Gemensam vårdnad, hur ska jag träffa barnen?

Hej, jag vet ej om jag kommit till rätt del av forumet, men jag ger det ett försök. 

Jag har två småbarn åldern 3 och 5. Jag och mamman har gemensam vårdnad, men hon bor väldigt långt ifrån mig.

Hon tjafsar med mig nästan varje gång jag har barnen, och anledningen till att jag säger hon är för att jag pratar medans hon skriker och skickar långa ilskna sms och klagar konstant.

Nu till problemet..

Vi har som sagt gemensam vårdnad, men barnen bor hos henne just för att dom har sitt dagis där och allt.

Hitills har jag haft barnen varannan helg och ibland två veckor. 

Vill komma på en fast lösning som vi kan ordna där barnen får träffa mig regelbundet.. Hur ska det gå med gemensam vårdnad? Jag vill så gärna ha barnen hos mig ofta.  

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, hur ska jag träffa barnen?
  • Anonym

Om inte du och mamman kan komma till en gemensam plan, i samförstånd, så tycker jag att du ska ta kontakt med familjerätten, de kan hjälpa till att göra en plan. Denna plan kan bli bindande genom att ni skriver under den och socialnämnden i den kommun där barnen är folkbokförda beslutar om den. 

• Anonym

Hur långt emellan är det och skulle vv vara bra för barnen enl dig

• Anonym (Pappa)

Är jag ''umgängesförälder'' ? Varför kan det inte vara så att mina barn kan få ha ett hem hos oss? Varje gång dem kommer hit känns det som om dom är ''gäster'' och deras riktiga hem är hos deras mamma.. Jag vill inte ha det så..

Vv = varannan vecka? att mamman och jag har barnen lika ofta?  

• Anonym

Vv- varannan vecka, men knappast genomförbart om ni bor långt ifrån varann, inte bra för barnen att hoppa mellan både boende och förskola/skola. 

Klart barnen likaväl kan bo hos dig, detta beslut ska tas gemensamt av dig och mamman. Om ni inte kommer överens är vi tillbaka till mitt inlägg 1, ta kontakt med familjerätten. Kommer ni inte överens tillsammans med familjerätten heller blir nästa steg att i tingsrätten ansöka om att ha boendet hos dig. Du kan få mer info via familjerätten, men behöver också ha kontakt med advokat. Kontrollera så advokatkostnaden ingår i hemförsäkringen. Men ta det i rätt ordning, först samtal med mamman, sedan kontakt med familjerätten och därefter får du bestämma om du ska ta det till tingsrätten. 

• Brumma
    Anonym (Pappa) skrev 2012-08-19 17:02:54 följande:
    Är jag ''umgängesförälder'' ? Varför kan det inte vara så att mina barn kan få ha ett hem hos oss? Varje gång dem kommer hit känns det som om dom är ''gäster'' och deras riktiga hem är hos deras mamma.. Jag vill inte ha det så.. Vv = varannan vecka? att mamman och jag har barnen lika ofta?  

Ja, vv menas att nu har dem varannan vecka. Går det att lösa med deras dagis? Hur långt ar det mellan er? Är det tillräckligt nära för att du skall kunna köra barnen till förskolan på din vecka? Har du möjlighet/är du villig att flytta närmre? Fundera över sådana frågor så du vet hur du skulle vilja lösa det. Ta upp saken med mamman. Totalvägrar hon så gå till familjerätten för samarbetssamtal. Bor ni väldigt långt från varandra så finns det möjlighet att ha två olika förskolor. Tycker dock inte att det är en bra lösning då det kan bli "hattigt" för barnen plus att det är en kortsiktig lösning.. Det funkar inte när de börjat i skolan sen.
  • Anonym (Pappa)

Det tar 3 timmar fram och tillbaka, alltså 1,5 timmar bara dit. 

Jag har kontaktat familjerätten, jag och mamman är inte på varsin sida så enligt familjerätten slutar detta inte på något sätt utan en tvist.

Barnen vill så gärna gå på dagis här och vara mer med mig, men man kan ju inte lyssna på dom vad dom vill i en sådan tidig ålder eller hur? Eller?

För mig själv ser jag inga utvägar än att göra snällt som mamman säger och vänta tills barnen blir äldre så de själv kan bestämma mer eller att ta detta till rätten och det hela sluta med en dyr tvist.. 

• Barbamamah

Vårdnad och boende är två separata saker. Vårdnad innebär att man har ansvaret att fatta alla stora beslut gällande barnet. Att ni har genensam vårdnad innebär att ni gemensamt ska fatta beslut gällande boende, umgänge, flytt, förskola, skola, religion, sjukvård etc för barnen. Ingen av er har rätt att på egen hand fatta beslut om ni är oense. Var det ett gemensamt beslut att barnen skulle bo hos mamman? Hur kommer det sig att ni bor så långt ifrån varann? Vem flyttade? Hur långt är det? Är det länge sedan ni separerade?

• Anonym

Ja, barnen är nog lite små för att lyssnas till, iaf för att det ska få nån större betydelse i slutändan. Som sagt, kontrollera ditt rättsstöd i din hemförsäkring om den täcker kostnaderna för att ta det till rätten. 

• Tittij

Klart att de kan gå på dagis hos dig.
    Har vänner som har haft det så, på mammans vecka bodde barnet hos mamma och gick på dagis i Sundsvall. På pappans vecka gick barnen på dagis här i Stockholm. Det funkade jättebra ända fram tills det var dax att börja skolan. Så självklart kan du kolla upp det alternativet! Eftersom det är en bra bit mellan Stockholm och Sundsvall körde de halva vägen var vid varje hämtning och lämning.  

• Anonym (Pappa)

Jag bodde i den lägenheten mamman och barnen bor nu. Jag skrev över lägenheten till henne så barnen kan få bo där och ha en säkerhet. Vi separerade för två-tre år sedan.

Om barnen ska vara 50% hos mig hur blir det med barnbidrag etc? 

Svar på tråden Gemensam vårdnad, hur ska jag träffa barnen?