Hur skulle du göra?
Tänk dig att du och ditt kompisgäng bestämt er för att åka in till stan och gå på gratiskonsert, vi kan säga Rix FM festival i Kungsträdgården. Ni har sett framemot det här länge eftersom ni sällan kan ses allihopa och det är du som håller i trådarna och bestämmer tid att ses.
Ni är fem personer och du bestämmer att det blir enklast att ses på tågstationen och gemensamt åka in till stan. Du vet med dig att en av dessa kompisar är kroniskt försenad, ja det är ett personlighetsdrag. Eftersom tågen bara går en gång i timmen så får hon bara inte missa tåget den här gången. Så du säger till henne att möta dig 5 minuter innan de andra väntas anlända.
Ni förstår nog vart jag vill komma. Hon missar tåget ändå och ni åker in för annars skulle ni missa hela konserten. Ni lyckas få riktigt bra platser i folkmassan och har riktigt kul när kompisen lyckas få tag på er och säger att hon är där nu. Du försöker så gått du kan ge direktiv om vart ni står men efter en kvart ger kompisen upp och säger att hon åker hem istället eftersom hon inte tänker stå själv.
Hur skulle du göra?
Alternativ 1: Du tvingar hela sällskapet att gå ut och möta henne och ni kommer sedan hamna längst bak och förmodligen inte se något alls.
Alternativ 2: Du offrar dig själv och går ut och möter kompisen. Ni gör ett försök att ta er tillbaka till sällskapet men misslyckas och hamnar någonstans i mitten och ser scenen lite sådär halvbra.
Alternativ 3: Du står kvar på din alldeles utmärkta plats och låter din sura kompis åka hem.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-19 15:19
Kan ju avslöja att jag stod kvar och hade inte dåligt samvete för fem öre. Denna vuxna människa får skylla sig själv tycker jag.
MEN: Hade det varit en engångsföreteelse och hon precis kommit från jobbet eller liknande -ja då hade jag utan tvekan gått ut och mött henne.