• Gammelsmurfen

Hur skulle du göra?

Tänk dig att du och ditt kompisgäng bestämt er för att åka in till stan och gå på gratiskonsert, vi kan säga Rix FM festival i Kungsträdgården. Ni har sett framemot det här länge eftersom ni sällan kan ses allihopa och det är du som håller i trådarna och bestämmer tid att ses.

Ni är fem personer och du bestämmer att det blir enklast att ses på tågstationen och gemensamt åka in till stan. Du vet med dig att en av dessa kompisar är kroniskt försenad, ja det är ett personlighetsdrag. Eftersom tågen bara går en gång i timmen så får hon bara inte missa tåget den här gången. Så du säger till henne att möta dig 5 minuter innan de andra väntas anlända.

Ni förstår nog vart jag vill komma. Hon missar tåget ändå och ni åker in för annars skulle ni missa hela konserten. Ni lyckas få riktigt bra platser i folkmassan och har riktigt kul när kompisen lyckas få tag på er och säger att hon är där nu. Du försöker så gått du kan ge direktiv om vart ni står men efter en kvart ger kompisen upp och säger att hon åker hem istället eftersom hon inte tänker stå själv.

Hur skulle du göra?

Alternativ 1
    : Du tvingar hela sällskapet att gå ut och möta henne och ni kommer sedan hamna längst bak och förmodligen inte se något alls.

Alternativ 2: Du offrar dig själv och går ut och möter kompisen. Ni gör ett försök att ta er tillbaka till sällskapet men misslyckas och hamnar någonstans i mitten och ser scenen lite sådär halvbra.

Alternativ 3: Du står kvar på din alldeles utmärkta plats och låter din sura kompis åka hem.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-19 15:19
    Kan ju avslöja att jag stod kvar och hade inte dåligt samvete för fem öre. Denna vuxna människa får skylla sig själv tycker jag.
    MEN: Hade det varit en engångsföreteelse och hon precis kommit från jobbet eller liknande -ja då hade jag utan tvekan gått ut och mött henne.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du göra?
  • tahira

Jag skulle nog gå och möta och sedan nöja mig med en halvbra plats.

Jag tror inte att jag skulle ha så roligt om jag visste att en av mina kompisar stod där själv, eller var ledsen och åkt hem. Då är det bättra att dela upp "gruppen" så att alla åtminstone har någon att hänga med.

Sedan tycker jag att det skulle vara löjligt om kompisen verkligen blev sur. Ledsen och besviken, på sig själv kanske, förstår jag. Men sur? Det finns det ju ingen anledning att bli.

Det är tråkigt om man bestämt att man skall göra en sak tillsammans och någon hamnar utanför - det kan ju inte vara värt de bra platserna att någon är ledsen?

Jag har gjort det där många gånger, väntat in och stuckit och hämtat osv, eftersom min bästa kompis i högstadiet alltid var sen till allt. Inte hennes allra mest älskvärda persolighetsdrag kanske, men hon har blivit bättre med åren och hon är fortfarande min allra närmaste vän.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Apotheosis

Ingetdera. Jag skulle föreslå för vännen att dyka upp MINST 20 minuter innan tiden de andra förväntas dyka upp, beroende på hur sen han eller hon brukar vara kanske ännu tidigare. Fem minuter gör ju ingen större skillnad. :P

• tahira
    Apotheosis skrev 2012-08-19 13:05:48 följande:
    Ingetdera. Jag skulle föreslå för vännen att dyka upp MINST 20 minuter innan tiden de andra förväntas dyka upp, beroende på hur sen han eller hon brukar vara kanske ännu tidigare. Fem minuter gör ju ingen större skillnad. :P
    Det där håller jag med om.

På högstadiet brukade jag alltid säga att saker började tidigare, och om det verkligen var jätte-viktigt att alla kom i tid så brukade jag gå hem och hämta min sena kompis innan vi mötte upp de andra vid tågstationen eller vad det var. De gånger jag kunde. Det blev ändå en del missade tåg. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Bling1975

Hade det varit en nära vän till mig hade jag själv gått och nöjt mig med en sämre plats. Men om det var mer "en i gänget" så hade jag nog inte det.

• Lufsan

Det beror väl på hur bra min relation är till kompisen. Hade det varit en av mina bästa vänner hade jag självklart gått och ställt mig vid henne. 
    Sen undrar jag vart någonstans i stockholm tågen bara går en gång i timmen haha?  

En dag i sänder.
  • Gammelsmurfen
    Lufsan skrev 2012-08-19 13:38:35 följande:
    Det beror väl på hur bra min relation är till kompisen. Hade det varit en av mina bästa vänner hade jag självklart gått och ställt mig vid henne. 
    Sen undrar jag vart någonstans i stockholm tågen bara går en gång i timmen haha?  

Norr om stan!
  • Gammelsmurfen
    Apotheosis skrev 2012-08-19 13:05:48 följande:

Hon skulle möta upp mig 5 minuter innan de andra skulle komma, alltså en kvart innan tåget skulle gå. Med tanke på att hon bor närmast tågstationen av oss alla (5 min promenad) så fattar jag inte hur man lyckas...
  • Lufsan
    Gammelsmurfen skrev 2012-08-19 13:57:19 följande:
    Norr om stan!
    Haha, nja... det händer inte ens där. Om inte klockan är mitt i natten. 
    En dag i sänder.
  • tahira

Jag skulle dock inte tycka att det var att "offra mig" att gå ut och möta henne. Man vill väl umgås, annars hade man ju inte bestämt att man skulle ses?

När vi var yngre hade vi med någon typ av tältpinne alltid på konserter, alltså sådana man kan fälla ihop, men som kan bli långa. Och så brukade vi knyta olika "flaggor" i dem och vifta med så att andra vänner och bekanta skulle hitta oss   

• Grande Rock

bor hon så nära station skulle jag, förutsatt att hon alltid är sen, hämtat henne hemma.

Svar på tråden Hur skulle du göra?