• Fluffig

Varför är det så många föräldrar som skippar att skydda sina barns huvuden mot solen?

Ser så många med bebisar/småbarn som är ute i solen och ungen har inget på huvudet. Hur tänker man då? Vet man inte bättre eller resonerar folk som så att de vänjer sig? Det är ju farligt för barn att vara i solen utan skydd. Har sett många barn som varit alldeles röda i ansiktet/huvudet och gråtit, men föräldrarna reagerar inte. :-\

Satt och funderade på detta efter gårdagens hetta.

• Svar på tråden Varför är det så många föräldrar som skippar att skydda sina barns huvuden mot solen?
  • Busbellan

Upp till vilken ålder räknar du småbarn?
    Kan ju säga att från i alla fall 2 år så har vi haft väldigt svårt att få på barnen något på huvudet. Är det varmt och soligt så är vi oftast vid vatten och efetrsom de då är mer under än över vattnet känns det svårt att sätta något på huvudet  

Mamma till Nora, August och Ella
  • Jessspaaa

Föräldrar som inte verkar veta bättre. Man kommer nog alltid förundras över hur vissa är mot sina barn, eller hur de uppfostrar dem. Tyvärr.
    Jag som jobbar som förskollärare har tyvärr sett och hört ett och annat :/

• Fluffig

Tycker småbarn är iaf upp till 5 år. Men barn överhuvudtaget bör skydda huvudet och även vuxna. Vuxna gör ju som de vill men när det gäller barn så måste man ju ta beslut åt dem. Min son är jättekinkig på att ha hatt/mössa men det är ju för hans bästa.

• Busbellan

Tycker faktiskt att när de i princip har lika mycket hår påhuvudet som en vuxen så kan man om man vill skippa något på huvudet

Mamma till Nora, August och Ella
  • älskarlivet81

Min dotter på 2 år har så mycket hår och blir så svettig så hon vill inte ha på sig solhatten hela dagarna..

• Cornette

Min dotter sliter av sig hattar, även såna som knyts under hakan. Hela vintern var ett krig om mössa i kylan. Ganska tröttsamt så jag har gett upp. Så länge hon inte påverkas av värmen så slipper hon solhatt, håller oss i skuggan istället.

• Natulcien
    Busbellan skrev 2012-08-18 18:32:09 följande:
    Tycker faktiskt att när de i princip har lika mycket hår påhuvudet som en vuxen så kan man om man vill skippa något på huvudet
    Fast man kan ha sjukt mycket hår och ändå bränna sig - i benan. Det har jag gjort. Ajaj! Förvånad
  • korfu08

Därför att vi tar inte allvarligt att solen är farlig och hudcancer kan drabba oss alla

• stor grön drake

många tror att det är för varmt och svettigt tror jag

Har själv en "mössvägrare" till son, tills han i våras fick välja själv i butiken, och nu vägrar han gå ut utan hatt eller keps (vi har en helt vanlig röd som han kallar blixten mcqueen hatten och så en apful grön nova star truckerkeps) om det så är 30 grader varmt. Han har tjockt lockigt hår.
    Jätteskönt, innan var det många hårda knutar och gömma snörena som gällde, eller gummiband (han fattade inte att de töjde ) så jag är nöjd över roet efter 2,5 års strid. helt värt 5-6 besök till butik innan hann ville pröva/välja hatt/keps

Svar på tråden Varför är det så många föräldrar som skippar att skydda sina barns huvuden mot solen?