• Evel

När gick ert barn på potten?

Min dotter blir 4år i December och är livrädd för att sitta på pottan/toaletten.
    Jag har provat att med att belöna, att hon fått köpa toaring själv, låtit gosedjur sitta och låtsas kissa.
    Jag vill absolut inte stressa henne utan vill ju att hon ska vilja detta själv.

När hon har trosor på sig så säger jag att hon ska försöka sitta men då får hon panik och slår sig för ansiktet och blir helt förstörd så jag ger ju med mig och ger henne blöja efter en stund då jag inte tycker att hon ska behöva bli så panikslagen. Antar att hon inte är redo helt enkelt.

När ville era barn sitta på pottan/toa?

Jag tar gärna emot tips om det är någon som har? 

• Svar på tråden När gick ert barn på potten?
  • En blå giraff

Vid 3 år ungefär började min son kunna kissa på toa och potta pålitligt. 

Hur gör din dotter om hon har trosor och faktiskt blir kissnödig? Kissar hon på sig då eller skulle hon till slut gå på pottan hellre? Jag tror man måste låta barnet få råka kissa på sig också och se att det inte är farligt om det råkar hända. Min son är 5 snart och det händer olyckor någon gång per vecka iaf. Jag byter bara byxorna och säger att det inte gör något. I den åldern din dotter är så börjar det ju ändå bli dags att försöka få henne blöjfri.

• Evel

Hon springer och hämtar blöjor eller får panik tills hon får en och då kissar hon.

Hon har kissat på sig några gånger och jag är noga med att inte låta henne tro att det är nåt fel med det.
    En gång var t.ex när vi åkte spontant och hälsade på en släkting  och jag sa till henne att då måste hon låna ett par trosor av hennes jämngamla kompis då vi inte hade blöjor med sig. Men hon ville åka dit och leka.
    Det gick bra, men hon höll sig till det inte gick längre och då blev hon ledsen när jag skulle duscha av henne.
    Gång på gång frågade jag henne om vi skulle kissa. 
    Sa t.o.m att hon fick kissa ute i trädgården om hon ville. Hon sa att hon ville det men sen ångrade hon sig. 

• En blå giraff

Är det inte så att hon är så van vid blöja och blir orolig när ni bryter den rutinen? Jag tror ändå du är på rätt väg när ni försöker utan. Om du ger med dig och ger henne en blöja så visar du ju henne att det är läskigt att vara utan liksom? Min son kan också bli lite ledsen ibland om det blir en olycka men jag försöker att muntra upp honom och ta lätt på det hela. Hon är ju stor, du kanske kan förklara att blöjor är till för att ha på natten bara när man är så stor som hon är? Lägg undan blöjorna helt enkelt. Och så tror jag på att inte fråga så mycket och påminna, det kanske stressar? Om du bara ser till att det finns potta/toa i närheten och hoppas att hon ändå säger till?

• Flickan och kråkan

Börja hemma. Låt henne kissa i badkaret eller gå nakenfis i trädgården där olycka är rätt odramatiskt. Hon är väl så van och trygg vid blöja att det känns läskigt att göra ifrån sig utan. Hon behöver nog få känna hur det känns helt enkelt när det kommer i frihet. Men börja hemma. Jobbigare att kissa på sig hos kompis eller när man är borta. Ofta brukar det dessutom ta längre tid att våga gå på främmande toalett än toaletten hemma. Med tanke på hennes ålder så skulle jag nog också backa vad gäller påminnandet. Problemet är ju inte att hon inte vet eller känner att hon är kissnödig utan att hon  inte vill/vågar kissa utan blöja.

• Evel

Men tror du att det är bra att låta henne kissa på sig i panik?
    Alltså säga rent ut att hon får ingen blöja.
    Vi har pratat mycket och hon säger att stora flickor har trosor och alla hennes kompisar har det men honb säger att hon vill inte vara en stor flicka och ha trosor.

Jag kan ju tillägga också att hon haft problem med långvarig förstoppning och får medicin för detta vilket har gjort att jag avvakta länge.

Det påverkar nog henne. 

• Evel

Ja, hade vi haft trädgård hade jag definitivt låtit henne springa runt naken och kissa i friheten.
    Ska se om jag kan få henne och kissa i duschen (allt jag har).

• En blå giraff
    Evel skrev 2012-08-18 12:52:50 följande:
    Men tror du att det är bra att låta henne kissa på sig i panik?
    Alltså säga rent ut att hon får ingen blöja.
    Vi har pratat mycket och hon säger att stora flickor har trosor och alla hennes kompisar har det men honb säger att hon vill inte vara en stor flicka och ha trosor.

Jag kan ju tillägga också att hon haft problem med långvarig förstoppning och får medicin för detta vilket har gjort att jag avvakta länge.

Det påverkar nog henne. 
    Ja alltså jag tror om hon kissar på sig att hon märker att det inte är farligt. Ingenting händer utom att man får byta byxor. Paniken kanske kommer av att hon är ovan av situationen? Men det är såklart du som känner ditt barn bäst och vet om du borde vänta ett tag till.
  • hellokill3r

Ge henne en blöja, men bara om hon sitter på toalettstolen och kissar i blöjan och sedan tar av sig den.. Gör så ett tag så kanske det känns bättre för henne?

• Flickan och kråkan
    Evel skrev 2012-08-18 12:55:06 följande:
    Ja, hade vi haft trädgård hade jag definitivt låtit henne springa runt naken och kissa i friheten.
    Ska se om jag kan få henne och kissa i duschen (allt jag har).
    Det är svårt när de får psykologiska spärrar. Min yngsta är 3 år lite drygt och blev blöjfri dagtid förra sommaren. Han har dock haft det jättejobbigt med bajset. Han vill helst inte bajsa alls. Han vill inte bajsa i blöja heller så den lösningen gick inte heller. Han är inte hård, men när han håller sig länge så blir det ju tillslut jobbigt att bajsa för att det är så stora mängder + att det blir hårdare när man håller sig. Han har gått på lactulos och det har så smått börjat gå åt rätt håll nu i alla fall.

Jag hade provat duschen hemma när hon är väldigt kissnödig. Duscha henne samtidigt med lite varmt mysigt vatten. Ni kan ju duscha tillsammans så att hon känner att du finns med och stöttar och kramas när det är jobbigt. Jobbigt men inte farligt så att säga. Jag hade tagit det lugnt med bajset dock om hon haft problematik med förstoppning innan.
  • miljarden

Testa att snacka med henne. På det viset kanske hon kan förbereda sig, om hon får vara med och bestämma hur och när hon ska sluta. Fråga vad hon tycker, när hon vill sluta och gör en plan efter det.

Svar på tråden När gick ert barn på potten?