• Tvåbarnsmamman81

Hur länge dröjer före olyckorna minskar/slutar?

Vårt barn fyller fyra år i början av nästa år och vi känner att det verkligen är dags att sluta med blöja. Barnet i fråga har varit utan blöja nu i sommar och sedan lite drygt en månad tillbaka endast haft blöjan på precis före nattning och tagit av direkt på morgonen.

Barnet i fråga går aldrig självmant på toaletten. Vi måste alltid be hen att gå på toaletten och så länge vi är duktiga att be barnet att gå på toaletten så sker oftast inga kissolyckor. Dock lyckas vi aldrig få barnet att gå på toaletten självmant och barnet bajsar aldrig på toaletten.

När barnet har bajsat är hen helt oberörd av detta och fortsätter leka som om ingenting har hänt. Ibland meddelar hen vad som har hänt och ibland bryr sig hen inte alls. Hen blir inte ledsen av detta utan verkar helt enkelt inte bry sig.

Hur många veckor/månader kan detta hålla på före barnet börjar:

1. Självmant gå på toaletten när hen är kissnödig.
    2. Börja bajsa på toaletten?              

Vi har ett äldre barn som slutade med blöja före hen fyllt tre år och hen hade aldrig en enda olycka och slutade även på natten samtidigt som dagtid så vi har verkligen ingen erfarenhet av att det krånglar som det gör nu   

• Svar på tråden Hur länge dröjer före olyckorna minskar/slutar?
  • aurora1827

Vår son hade precis fyllt fyra när vi bestämde oss för att börja. Det tog först några veckor av kissolyckor innan han över huvud taget kände av när han behövde kissa. Bajsa på toaletten/pottan, ja, det tog nog ett halvår.... men han var så stor så han gick själv och hämtade blöja istället - så det blev inte så mycket olyckor (utöver första veckorna), det var mer att han inte gillade att gå på potta/toa.

Nu med nr två har vi redan tagit bort blöjorna på dagarna - hon är 2.5 år och det går helt ok. Det är nog väldigt olika beroende på barn. Och jag tror inte nödvändigtvis att det är en mognadsfråga, med vår son tror jag det blev svårt för att vi väntade så länge att gå på toa/potta inte var naturligt för honom - han var så van att ha blöja och trivdes med det. 

• Mli 014

Jag arbetade som au-pair för några år sedan. Då tränade jag flickan på 4 att gå på toaletten själv. Jag hade ett belöningssystem. En lek, glass, kaka eller något annat hon tyckte om, om hon gjorde stort på toa. Vi gjorde ett schema, där hon fick en guldstjärna för varje gång det gick bra, och en silverstjärna om det hände i byxorna. Hon ville helst ha guldstjärnorna och varnade innan. Med hjälp från mig så gick det att bli blöjfri på en vecka. ;) lycka till. Jag håller på att toalettträna min två-och-ett-halvt-åring just nu, för han ska starta dagis i januari, och då ska han vara ren.

Svar på tråden Hur länge dröjer före olyckorna minskar/slutar?