• Snäckan84

Jag ska aldrig..... eller hur va de nu?

Hej!

Ja innan jag fick barn hade jag väldigt mycket tankar kring uppfostran och bestämde åsikter!
    Jag hade redan då bestämt vissa regler som det skulle va och ja, jag skulle bli världens bästa mamma!

1: Jag skulle aldrig ge mitt barn godis innan hen är stor nog till att be om det själv.

2: Jag skulle lära barnet från början att alltid sova i sin egen säng.

3: Vi skulle ta med hen överallt och inte göra saker så krångliga.

4: Skulle aldrig muta mitt barn.

5: Mitt barn skulle INTE se på tv utan hen skulle lära sig att uppskatta böcker istället.

6: Vi skulle vara ute typ hela tiden och busa och leka för jag minsann skulle orka både jobba heltid, fixa med huset och vara en riktigt busig/kul mamma som hade all tiden till barnen!

7: Skulle aldrig servera mina barn halvfabrikat, inte ens färdigköpta köttbullar och jag skulle baka allt bröd och alla kakor till kalasen helt själv.

8: Jag skulle alltid se fräch ut och kl mig snyggt fasten jag va mamma, skulle aldrig gå på stan med mjukisbyxor och håret uppsatt i en knut och osminkad.

Ja, va ska jag säga, verkligheten kom ifatt mig och jag ha fått äta upp mina ord från mina nära och kära....
    Sanningen är den att

1: Mina barn är nu 2 och 3½  år och båda två få godis ibland.

2: Sova i egen säng? Antingen sover barnen i sina sängar och vi få INGEN sömn då det blir ett jäkla spring, eller så sover barnen med oss och vi alla fyra få en gos natts sömn.

3: De är inte alltid kul att ta med två trotsiga barn till affären bara för att man ska köpa mjölk så nej de får inte följa med överallt.

4: Jag skäms lite för att säga de men visst mutar jag mina barn, "om de sitter stilla här en liten stund medans mamma springer in och byte på lillebror så kan du få ett kex sen" typ....

5: Tv och film är den bästa uppfinningen någonsin! Tack vara den få jag tillfälle att duscha, dammsuga, ringa viktiga samtal utan att de håller på att ta dö på varandra!

6: Visst ute är vi men då få städnngen vänta tills nästa dag!

7: Mamma scan köttbullar el bullens pilsne korv är våran räddning ibland då tiden inte alltid finns och baka???? Mammas bullar är ju ändå de bästa :)

8: Mjukisbyxor är ju det som gäller!!!! Och min hud har nog aldrig varit så fin tack vara att jag sällan använder smink! Och jag skämms inte ett dugg att gå in på ica en lördag kväll med mjukisar och håret uppsatt i en knut då det inte finns något skönare!!!

Hur många av er va som jag innan era underverk kom in i era liv?

Vill höra andras tankar innan bebisen kom och sedan hur eran verklighet kom till att bli.

• Svar på tråden Jag ska aldrig..... eller hur va de nu?
  • Gladdys

Haha känner igen mig precis! Allt förutom bakandet, det gör jag själv. Men det är min hobby så :) Allt annat stämmer in på mig med :D

• Blaha

Haha, ja det var mycket man skulle göra..

Vi skulle inte ge godis heller, barnen skulle inte få titta på tv. Skulle läsa sagor varje kväll... Skulle absolut inte besöka McDonalds.

Barnen äter iofs sällan godis, inte ens en gång i månaden - men efter barn nr 1 släppte man på många regler. Lillasyster fick smaka glass innan hon fyllde 1 t.ex - det fick absolut inte första barnet göra. Vi äter ibland på McDonalds och vi tittar på film varje dag. Läser inte saga varje kväll.

Har släppt på kraven rejält.

• Knytt

Fast jag tror att det är många saker som du sa "jag ska aldrig..." som du inte gör. T.ex. så antar jag att du inte ger dem alkohol eller slår dem? 

Jag tror inte att det handlar om att man ändrar sig så mycket egentligen utan om att man inte riktigt vet vad man tyckte vad viktigt och inte. Det som du alltså är verkligen övertygad om är skadligt för dina barn gör du fortfarande inte och det du sade att du inte skulle göra för att det lät bra och som en bra mamma insåg du inte spelar så stor roll. 

Jag har nästan inte ändrat något vad jag sade innan och hur jag gör nu. Men det jag sade innan är jag fortfarande övertygad om är så viktigt att jag inte skulle förlåta mig själv om jag gjorde det. 

• fluu

* Skulle inte samsova.

* Mitt barn skulle inte få se på TV alls typ. Än mindre skulle jag använda TV:n som barnvakt ibland...

* Skulle inte ge burkmat

* Skulle inte säga nej utan att ge en förklaring till nejet

* Skulle inte muta mitt barn...där felar jag mest känns det som Skrattande

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • cosinus

Haha, jadu. Vi kan väl börja i andra ändan ist.

Det jag faktiskt har sagt och hållit är:

Aldrig "hota" (eller meddela en konsekvens) som jag inte tänker infria. Jag har t ex aldrig hotat med att lämna ett barn när det inte vill följa med. Däremot har jag många ggr hotat med att om det inte kommer så bär jag (och sen burit). Kan väl säga att jag mer än en gång ångrat en fight jag tagit däremot. För det har ibland varit sjukt jobbigt.

När jag var gravid med äldsta läste jag någonstans att man aldrig ska förbjuda sånt man inte kan styra. Inte förbjuda ett barn att skrika t ex för du kan inte hindra det med mindre än att typ strypa luften till ungen så ist sätter vi här regler för var man får skrika. Hos oss är det då bastun. Vill barnet vara tokargt och skrika får det göra det i bastun och det brukar vara kul i ungefär ....... 0 sekunder. Mat är ju liknande, du kan aldrig tvinga ett barn att äta så det är ingen ide att försöka, vägrar det så vägrar det, man får ta andra vägar.

Men sen....jadu.....

Det kan vara slut på fromma förhoppningar och infrianden sen Skrattande

• Alexi

Jag, precis som Cosinus, har alltid varit emot att hota med att lämna barnet. Så det är jag enormt konsekvent med nu också, jag kan känna i situationer att det vore enkelt att hota med men jag gör det inte.

Den stora grejen jag ändrat uppfattning om är att sova med barnen. Jag hade fått höra från bla syskon att barnen ska sova i egen säng i eget rum. Första barnet sov i egen säng. Andra barnet sov i en säng ihop med mig hela första året.

Sen är det betydligt mer tv än vad jag hade önskat, jag är betydligt sämre på att leka och göra kul saker med barnen än vad jag önskat.

Svar på tråden Jag ska aldrig..... eller hur va de nu?