• Sebastian

Hjälp vid köp av bilbarnstol, 0(9)-25 kg!

Hej!
    Vi har inhandlat en Akta Graco Beologic till våran dotter på Nids4kids. Försäljaren förespråkade denna barnstol och efter att han rabblat upp en del fakta så var vi sålda. Vi hade inte gjort någon research innan utan litade helt enkelt på försäljaren. Han nämnde att vi kunde ta en titt på nätet och se vad folk skriver om stolen och vi skulle inte bli besvikna enligt honom. Men det var ju just det man blev. Väl hemma och efter lite googlande så hade jag nästan inte funnit något positivt om stolen. 
    Stolen innehåller ju tydligen några farliga kemikalier (!), saxat från Råd & Rön: "Höga halter av Ftalater, flamskyddsmedel och bromerade flamskyddsmedel. Något förhöjda halter av Fenol."
    Detta testet var gjort i maj 2011..

Någon som äger denna stolen  och kan kommentera detta? Säljs verkligen en bilbarnstol i affärerna om dom nu skulle innehålla farliga kemikalier?
    Även när vi var en sväng på Babyproffsen så rekommenderade dom denna och en till Maxi-Cosi Mobi. 

Är ute efter en som har olika lägen som man kan justera under färd, lite tips? Vi kör en Audi A4 Kombi...
    Tack för hjälpen! 

• Svar på tråden Hjälp vid köp av bilbarnstol, 0(9)-25 kg!
  • Lena

Saker i plast innehåller ofta sådana kemikalier. Vi har stolen och byter inte ut den pga det. Sen så har de antagligen ändrat processen efter det negativa testet.

• veh

Vi har en Besafe-stol och en Maxi-Cosi Mobi som båda går att ändra under färd. Vårt barn sitter i framsätet, eftersom vi ganska ofta kör själva med barnet, så för oss har det varit bra att kunna lägga barnet i "sovläge" under färd. Maxi-Cosi upplever vi har ett bättre viloläge än Besafe, och det är mycket lättare att justera läget eftersom sitsen där "glider framåt" när man drar i ett handtag under sitsen. Besafe har en spak under sitsen, men sedan ska man lyfta barnets samt stolsitsens tyngd uppåt, vilket kräver två händer, och alltså måste man stanna bilen för att göra det. Actas lösning är väl med en vridbar ratt, där innerdelen i sitsen lyfter sig litet? Det tyckte inte jag var ett tillräckligt bra viloläge, om man nu ska ha den funktionen. Och dessutom kändes det litet bökigt att vrida, och litet ostabilt och osäkert att barnet "lyfts" ur sitsen. Så ur vilolägessynpunkt rekommenderar jag Maxi-Cosi Mobi. Fast Besafe-stolen är inte så illa den heller, den är väldigt lätt att ändra bälteshöjd på och den är mycket lättare att få rejält fast i bilen, kan vara en viktig aspekt om man flyttar bilstolen ofta...

• Lena

Belogic lyfter man, vi har sällan använt det lutningen har varit okej för sömn iaf. Vi skaffade dock stolen när dottern var 2.5.

• Sebastian
    veh skrev 2012-08-15 09:25:37 följande:
    Vi har en Besafe-stol och en Maxi-Cosi Mobi som båda går att ändra under färd. Vårt barn sitter i framsätet, eftersom vi ganska ofta kör själva med barnet, så för oss har det varit bra att kunna lägga barnet i "sovläge" under färd. Maxi-Cosi upplever vi har ett bättre viloläge än Besafe, och det är mycket lättare att justera läget eftersom sitsen där "glider framåt" när man drar i ett handtag under sitsen. Besafe har en spak under sitsen, men sedan ska man lyfta barnets samt stolsitsens tyngd uppåt, vilket kräver två händer, och alltså måste man stanna bilen för att göra det. Actas lösning är väl med en vridbar ratt, där innerdelen i sitsen lyfter sig litet? Det tyckte inte jag var ett tillräckligt bra viloläge, om man nu ska ha den funktionen. Och dessutom kändes det litet bökigt att vrida, och litet ostabilt och osäkert att barnet "lyfts" ur sitsen. Så ur vilolägessynpunkt rekommenderar jag Maxi-Cosi Mobi. Fast Besafe-stolen är inte så illa den heller, den är väldigt lätt att ändra bälteshöjd på och den är mycket lättare att få rejält fast i bilen, kan vara en viktig aspekt om man flyttar bilstolen ofta...
    Tack för svaret! Det blir nog att åka tillbaka till affären (Akta Graco har tydligen ingen kundtjänst och hänvisade mig till återförsäljaren) och diskutera lite med dom. Om jag lämnar tillbaka Beologicen blir det nog Maxi-Cosi Mobi.. 
    Lena skrev 2012-08-15 09:21:54 följande:
    Saker i plast innehåller ofta sådana kemikalier. Vi har stolen och byter inte ut den pga det. Sen så har de antagligen ändrat processen efter det negativa testet.
    Det är klart det, men eftersom det kommer upp i olika tester så antar jag att det kan vara skadligt för barnet..? Annars så borde ju alla bilbarnstolar få ett sådant testresultat då samtliga är gjorda i plast.
    Ja, det är väl det jag vill ha ett svar på eftersom jag inte finner någon info om det så får jag väl ta mig en tur tillbaka till affären då och fråga.

Tack för dom snabba svaren!

• Sisisisi

Jag har läst mest positivt om BeLogic, framförallt att den är rymlig med hög rygg så den funkar länge! Smartson har testat det, där kan du läsa testpiloternas omdömen.

• Sisisisi

Köp ett sånt där överdrag annars, kommer inte ihåg vad det heter med om du googlar "bilstolslotsen BeLogic" så borde det komma upp.

Svar på tråden Hjälp vid köp av bilbarnstol, 0(9)-25 kg!