hur får man ensamvårdnad??
jag har gott igenom helvetet i flera år med psykisk "misshandel" eller vad man nu ska kalla det och orkar inte längre. jag är jätteräd att lämna min man för att han vill ha barnen växelvis alt varanan helg och jag vet att de mentalt int efar väl om jag inte kan vara där för att ta tag i "situationen".
min man fick diagnosen "attachment disorder" från en psykolog i ett annat EU land som han var tvungen att besöka pga en vårdnads/umgängestvist han har där (pågår fortfarande - har i nuläget endast dagsumgänge). jag säger snarare att han lider av en narcisistisk personlighetsstörning eller är psykopat. än så länge är det bara jag som "lider", fast än har redan nu gjort vissa saker med vår äldsta barn (snart 4) som jag absolut inte tolerera. jag är rädd att lämna barnen med honom för att jag vet vem han är och vad han är kapabel av att göra.
vad ska jag göra? javisst, jag kan stanna tills barnen är stora och själv må sk*** under alla dessa år, men är jag inget värd? jag kan heller inte bara dra och strunta i hur barnen kommer fara illa när jag inte är konstant där. jag har inget problem med att de har dagsumgänge men vill inte lämna ifrån mig dem under kvällarna. är de tillräckligt stora så får de själv avgöra och då hoppas jag att de skulle berätta för mig om det inte står bra till.men nu är de så små och jag vill inte att det blir tredje generationen i hans led som blir en total emotional f*** up.
om jag förstår saken rätt så är det extremt svårt att bevisa sånt i en vårdnadstvist. vad kan jag göra?
vi har grannar, mina föräldrar och vänner till min fam som vittnat en hel del av hans skit. även hans egen mor skulle stå vid min sida (jag har kontakt med hans släkt pga barnen, han dock ingen). vår fam.terapeut anser att det är läge att gå för min del (även om han inte sagd det tydligt så vet jag att han tycker illa om min man för att han är så elak). skulle det kunna hjälpa mig på ngt vis att få ensam vårdnad och få igenom dagsumgänge???