• Sandra N

utan blöja på förskolan??

Min 3 åring har för en vecka sedan slutat med blöjor. Han är jätte duktig o säger oftast till själv o hinner till toan i tid. Ibland tar jag honom på toan när jag ser/vet han inte gått på länge.  Torr även på natten. Visst har det hänt några olyckor men inte många. Han har barnsits till toan, vägrar potta. Vad han fortf inte har koll på är bajset, han har flera ggr bajsat i kalsongerna men nu 2 dagar i rad har han badat naken ute på gården, då har han bett om blöja vilket han oxå fått att bajsa i.

Om en vecka ska han skolas in på en ny förskola och jag blir osäker på hur vi ska göra. Ska jag låta honom ha kalsonger o lita på att han säger till både vid kiss o bajs? När vi varit borta vägrar han ofta gå på toan o säger han ska kissa hemma.. Ta med ett gäng kalsonger och ngn blöja?? Känns extra osäkert eftersom det är ny förskola med ny personal och nya barn..

Ang vägra bajsa på toan, verkar vara ett vanligt fenomen, ska jag säga åt honom att han får bajsa i blöja?

• Svar på tråden utan blöja på förskolan??
  • Blaha

Nej, gå inte tillbaka till blöja. Olyckor är normalt! Ta med en himla massa ombyten bara.

• Chaktio

Jag skulle nog sätta på byxblöja och ändå uppmana sonen att säga till och så förklara läget för personalen. Om han ännu inte är bekväm att göra ifrån sig borta så kan det säkert vålla en del problem om han ska vara där hela dagar och inte känner personalen ännu.

Efter några veckor ser du ju om det verkar fungera och även vad han själv tycker, och då är det bara att sluta med byxblöjorna också.

• fågelungarna

Jag tycker att det är lika bra att prova utan blöja på förskolan. Säkert blir det någon miss, men det händer ju många barn på förskola. Informera personalen om läget, och prova er fram. Ofta rutinpottar de ju barnen med jämna mellanrum, vilket kanske kan vara till hjälp för honom nu i början.

Och ja, det där med att bajsa i blöja när man är torr i övrigt verkar ju vara ett vanligt fenomen. Om han tvunget ska ha blöja nu i början kan man ju göra dealen att han ska sitta på toa under tiden han bajsar med blöja på. Sen efter någon vecka kan man sätta blöjan lösare och sedan ta bort den helt. Kanske ni kan skoja om huruvida det kommer att plumsa eller inte, etc.

• anyXX

Fråga honom! Var i samma sits m min son för två veckor sen. Han ville prova utan blöja o det har gått rätt bra, några olyckor men idag var det ingen. De sätter dock på hoom blöja när de går ut, vilket vi tkr är ok.

flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden utan blöja på förskolan??