• Serendipitet

Motoriskt tidig = sen språklig utveckling?

När kan en bebis räknas till motoriskt tidig?
    Vid vilken ålder vänder de runt, sitter, kryper, reser sig upp längs möbler, står utan stöd och går ett motoriskt tidigt barn.    
    Vad är er erfarenhet kring språkutveckling hos tidigt motoriska barn?
    Har det något samband.  

Nyfiken och fundersam. Räknades nog själv till motorisk "tidig" men med sen språkutveckling. Har en dotter som följt alla milstolpar både motoriskt och språkligt. Min andra dotter är 7 månader och jag tror hon är "tidig" motoriskt men hon är inte så "pratig" och provar heller inte rösten så mycket. Dock säger hon dada da, papap och tätätät. Jag kan poängtera att jag inte är orolig :) 

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Svar på tråden Motoriskt tidig = sen språklig utveckling?
  • muffin

Min son var motorisk tidig och lite senare med talet. Dottern talade tidigt och var relativt "normal" motoriskt.

• Serendipitet
    muffin skrev 2012-08-14 16:03:51 följande:
    Min son var motorisk tidig och lite senare med talet. Dottern talade tidigt och var relativt "normal" motoriskt.
    Hur motoriskt tidig var han? Och märktes det med talet tidigt eller det upptäcktes senare?
  • Serendipitet

*puffar*

• Blåklocka

Min äldsta dotter var tidig språkligt, men senare motorisk. Det känns som om de fokuserar på en sak. Och sedan är det kanske lite ärftligt. Både jag och min man gick ganska sent (13 mån) och det det gjorde dottern också. Yngsta är bara tre månader så jag vet inte riktigt hur det blir där.

• Maluttan

Jag tycker det här tidig/sen snacket blir en press en del föräldrar som läser in för mycket i vad deras barn kan eller inte kan.

Barn utvecklas olika, och när jag tittar på barnen i min omgivning så finns alla varianter, sen motoriskt tidig med språket, tidig med språket och sen motoriskt, sen med båda, tidig med båda.

• Dixie

mina två äldsta har varit relativt tidiga motoriskt ( satt själv vid 5,5 mån, kröp vid 6,5 mån och gick vid 10,5 mån) och de var båda sena med talet

• Majsan70

Min mellandotter var mycket tidig med allt motoriskt, men ruskigt sen med talet.

• Flickan och kråkan

Äldsta sen motoriskt och sen med talet. Däremot tidig språkligt som helhet. Yngsta tidig/medel motoriskt och tidig med talet, inte särskilt tidig språkligt för övrigt.....snarast medel skulle jag säga.

Det är ju viktigt att inte likställa tal med språk. Min äldsta jollrade aldrig, sa 5 ord vid 23 månader och har idag som 4-åring en mild uttalsförsening konstaterad. Däremot har han mycket god kognitiv förmåga, läser själv lätt att läsa-böcker etc etc. Lillebror pratade på tidigt, men har inte alls samma förståelse och ordförråd som storebror i samma ålder. Han är lite drygt 3 år. I den åldern hade storebror börjat ljuda ihop ord med såväl stora som små bokstäver. Lillebror känner igen ett par stora bokstäver .

• Serendipitet

Jag tycker det är jätte intressant att läsa om era barn och ville se om det kanske finns ett visst samband.

Maluttan skrev 2012-08-14 22:03:18 följande:
    Jag tycker det här tidig/sen snacket blir en press en del föräldrar som läser in för mycket i vad deras barn kan eller inte kan.
    Barn utvecklas olika, och när jag tittar på barnen i min omgivning så finns alla varianter, sen motoriskt tidig med språket, tidig med språket och sen motoriskt, sen med båda, tidig med båda.

Men det var inte för att pressa föräldrar. Jag själv känner mig inte heller pressad. Jag precis som de flesta föräldrar är medveten om att barn utvecklas olika och med alla olika sorters kombinationer av den sort du räknat upp. Jag är också smart nog att förstå detta. Även forskare undrar över samband och det är på så sätt man får ny information.
  • Majsan70
    Serendipitet skrev 2012-08-14 22:28:25 följande:
    Jag tycker det är jätte intressant att läsa om era barn och ville se om det kanske finns ett visst samband.

Men det var inte för att pressa föräldrar. Jag själv känner mig inte heller pressad. Jag precis som de flesta föräldrar är medveten om att barn utvecklas olika och med alla olika sorters kombinationer av den sort du räknat upp. Jag är också smart nog att förstå detta. Även forskare undrar över samband och det är på så sätt man får ny information.

Det finns ett sammanhang säger barnläkare o sköterskor osv. De ser ju ofta de här barnen där de varit mycket tidiga motoriskt o sena i talet.

Min dotter vände sig när hon var 17 dagar, reste sig mot stöd o gick med stöd mot väggar osv när hon var 6 månader. När hon var 8 månader gick hon stadigt. Men hon pratade inte förens hon var 4 år.  Då fick vi till oss att det ofta var på det viste.
Svar på tråden Motoriskt tidig = sen språklig utveckling?