lila11 skrev 2012-08-15 16:28:47 följande:
Paisley: Jag förstår precis vad du menar, man känner sig så ensam i det här så det är absolut "kul" att vi är fler trots allt.
Min dotter är en livlig, underbar liten busunge :) Anledningen till att jag tror (snarare vet) att hon har autism är att hon trots att hon är 17 månader inte kommunicerar. Hon pratar inte och har inget alternativt språk (pekar inte etc). Hon kommunicerar genom att antingen lägga saker i våra händer eller att hon flyttar våra händer till det hon vill ha. Hon är inte intresserad av andra barn, antingen ignorerar hon dem eller så är hon rädd för dem. Ibland tar hon kontakt men då beror det oftast på att de har en leksak som hon vill åt. När det kommer till vuxna är hon väldigt distanslös och går fram till främlingar. Hon leker inte heller några fantasilekar utan "bankar" mest med sin leksaker. Hon kommer att utredas på BNK nu till hösten...
Min dotter har även en svårbehandlad epilepsi och hon kommer att genomgå epilepsi kirurgi. Förhoppningsvis kan hennes utveckling bli lite bättre om operationen lyckas...men det är ingen som vet.
Skriv gärna lite om din son också. Hur mår du mitt i allt? Har du fler barn? Min dotter är första barnet och jag tycker att det här är väldigt jobbigt och svårt. Men jag förmodar att man anpassar sig och vänjer sig med tiden...
Vi ska också till BNK! Kanske vi ses där
Alltså min son är ju din dotters motpol på många sätt hehe. Han är lugn, passiv, vågar ingenting framför främmande människor utan blir liksom paralyserad. Han vågar inte skrika, gråta, leka, jollra eller någonting om det finns flera människor i närheten. Han är oerhört klängig, sover dåligt och äter dåligt. Har dålig ögonkontakt.
Han har precis börjat så smått med att säga några ord (nanna för sova och gagga för groda, mamma och pappa), men han använder dem inte för att be om något eller påkalla vår uppmärksamhet, utan bara lite random eller när han ser saken. Han drar i våra kläder och för oss till det han vill ha.
Han är underkänslig för ljud, överkänslig för ljus, underkänslig när det gäller känseln, och han älskar att lukta på allt (leksaker, böcker, parfymer osv). Han hatar om någon sätter sig bredvid honom, om man sjunger för honom eller läser en bok, typiskt nog!
När fick ni er remiss? Vem skickade den? Här var det BVC på 18 månaders kontrollen. Men jag visste redan när han var ett par månader att han inte är som andra barn, att han har någon form av nedsättning. Sedan har var 12 månader har jag varit ganska säker på att det är klassisk autism som är problemet. Men vi får se vad som händer under utredningen. BNK har ju vårdgaranti nuförtide, det är bra. Senast i oktober lovar de att vi ska få komma.