• Skruttbubban

Dokumentär om klädtillverkningen gjorde intryck

För den som inte sett "Modets offer" på SVT rekommenderar jag att göra det, finns på SVT play.
    Ett filmteam har undersökt hur framställningen av kläder ser ut och kommit fram till (vilket i ofs inte är
    en nyhet) att i princip ALLA kläder vi konsumerar innehåller ämnen som inte är tillåtna i europa. Kläderna
    tillverkas i länder där regler inte följs och arbetare där dör ofta av cancer redan vid 50-60 års ålder.

Det värsta är att ämnena är starkt cancerframkallande, och att både arbetarna (som lider mest av det) men även
    vi som bär kläderna får i oss dessa ämnen. Inte ens EKOLOGISKA kläder är helt EKOLOGISKA utan färgas
    och bearbetas med kemikalier. Värst är bearbetningen av svarta kläder, men även tillverkningen av "slitna" jeans där arbetarna genom sandblästring får i sig partiklar som orsakar lung-cancer. Alla ämnen åker rätt ut i avloppet. Västländerna utnyttjar maximalt att de fattiga länderna inte satsar på miljön, men vem kan klandra dem, de lever ju i svält och tvingas arbeta med vad som helst för att över huvudtaget skrapa ihop till mat till sina familjer.

Det känns som om det är dags att verkligen ta sitt ansvar. Det rimmar så illa med modebranschen som är så
    ytlig. De klättrar BOKSTAVLIGT över lik. Vi också.

Ville bara dela med mig av detta. Ibland känns det som om man sitter och ältar problem som är som fisar i rymden jämfört med de riktiga problemen som förstör hela vår värld.

Jag skulle gärna gå ned i standard för att världen skulle må bättre. Men frågan är om gemene man bryr sig???

• Svar på tråden Dokumentär om klädtillverkningen gjorde intryck
  • Anna Svenssonliv

Jag skulle vilja börja om från scratch med hela civilisationen. Göra om och göra rätt.

Svar på tråden Dokumentär om klädtillverkningen gjorde intryck