• Kimmie

Potttraning - tips!

Har precis borjat pottrana dottern. Har tva pojkar tidigare och pottraningen har gatt smidigt med bada tva.

Har bara borjat "pa allvar" med dottern nagra dagar men har kommit till ett litet hinder som nagon kanske kan ge nagra tips om. Har i flera manader intresserat sig for pottan, ofta satt sig pa den och det har nastan alltid kommit lite kiss. Vi har inte gjort for mycket uppstandelse om det, det hela har mest varit en lek. Men nu nar nar vi liksom borjat pa riktigt, kissar hon inte langre! Hon satter sig garna pa toa/potta, men sager sen bara "fardig" utan att det kommit nagot. Sen efter 5 min kissar hon i byxorna. Hon kan ga i flera timmar utan att kissa och har inget emot att satta sig men som sagt, verkar som om hon inte vill plotsligt fastan hon varit ratt fortjust tidigare over att ha kissat i potta/toa.

Tips nagon? Bara att fortsatta eller nagra tips hur man kan uppmuntra henne att kissa? Hon ar bara 2.5 ar sa ingen bradska men som sagt, hon har i flera manader varit intresserad och har gatt sa lange som 7 timmar utan att kissa eller bajsa!

• Svar på tråden Potttraning - tips!
  • cosinus

Ha pottan i duschen och spola fötterna med varmvatten, man blir jättekissnödig av varmvatten mot fötterna så är hon lite nödig är det supersvårt att hålla mot. Efter några dagar brukar de ha kommit underfund med att det går lika bra fast pottan står någon annanstans :)

• pricken88

vi gjorde så att dottern fick klistra på ett fint klistermärke på pottan varje gång hon kissat ,det var mycket uppskattat :) vi läste även "min pottbok" så hon ville ju göra som dom stora tjejerna i boken. fungera kanon.

• Ã…sa 473

Vi pott-tranade var son nu i sommar, han ar 2,5 ar.
    Din dotter later som var son just innan det funkade pa riktigt.
    Det tog ungefar tva veckor av att vara super strikt- alltsa, inga alternativ, ingen bloja- det vara bara pottan som gallde.

Det som gjorde storsta susen var nar han forstod att han gjorde "precis som mamma och pappa.. och mormor och morfar och Tim och Ryan etc etc. "
    Att alla hans favorit personer gar pa toa. Da ville han ocksa gora "precis som pappa". :)

• glassen

Precis så gjorde min dotter en period också, både på pottan och toan. Jag tog fram en sångbok (barnkammarbok) och när hon satt på toan eller pottan så fick hon bläddra i den och vi sjöng tillsammans. Det kunde ta en bra stund, men till sist hade hon kissat. Det som kunde vara knepigt var att få henne att gå av när hon kissat för hon ville sitta kvar och sjunga. Men detta fick henne i alla fall att slappna av och börja kissa igen, och efter ett kort tag gick det bra utan att sjunga.

Svar på tråden Potttraning - tips!