• Anonym (???)

pappan vägrat skriva på pappren för flytt för mig å dotter ....

Vi har gemensam vårdnad men vi bor inte ihop och nu är det som så att jag behöver flytta dels för att jag har ett jobberbjudande som innebär att jag får en bättre ekonomi och inte behöver hjälp från soc mera, jag är boendeförälder och det är inte som så att jag kommer att flytta från kommunen kommer fortfarande bo i samma men jag bor i storstad men det blir ändå inga större kostnader för mig för att få min dotter till pappan som har henne varannan helg... men han vägrar att samarbeta, vägrar skriva på och gå på samtal hos familjerätten...

Hur ska jag få han att skriva på?  kan han sätta stopp för flytten?  hur ska jag gå tillväga nu när han vägrar familjerätten hjälp? snälla någon som kan ge mig svar....???

• Svar på tråden pappan vägrat skriva på pappren för flytt för mig å dotter ....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-13 00:41:14 följande:
    Du behöver ingen underskrift från pappan, endast dottern.
    Dottern kan inte bo själv, antingen flyttar du och låter Skatteverket göra en utredning om vart dottern bor eller så bor du kvar och pendlar till jobbet
    Och att flytta utan att pappan godkänner barnets flytt innebär risk för stämning och risk att ts förlorar boende och/eller vårdnad glömde du....
  • Anonym (???)

Dottern kan inte skriva det är hon för liten för  och någon stämning vill jag inte ha, vill att allt ska gå rätt till... vet att han gör detta bara för att gävlas men det borde finnas nått sätt att få han att skriva på papprena eller ????

Tycker väl att jag borde ha en fördel om jag skulle ta det till familjerätten och att han gör sig själv en okänst genom att vägra skriva på papper och även vägrar samarbets samtal hos familjerätten....

Jag behöver denna flytt för att få ordning på ekonomin och för min dotters skull så vi kan ha ett bra liv ihop ...     

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-13 01:02:10 följande:

Väldigt liten risk för stämning, det är något dom anser fr ska hjälpa till att lösa. Vårdnad tar man inte ifrån så lätt.
    Mamman kommer fortfarande bo nära pappan, så så stora problem får hon inte.
    Alternativet är att bo kvar och ev förlora socbidrag för hon sagt nej till arbete.

Varit i denna situation, fr rådde mig flytta.

Ts kontakta fr dom hjälper dig fast pappan inte kommer
    Hur vet du att det är väldigt lite risk för stämning? Om pappan gärna vill ha barnet mer och vill ha barnet nära så försvårar en flytt naturligtvis och känner han sej missnöjd så är det relativt stor risk att han stämmer.

Familjerätten är inte tvingande att gå till. Deras juridiska kompetens ger jag inget för. Familjerätten kan INTE hjälpa ts att få sin vilja igenom mot pappans vilja.
  • Anonym
    Anonym (???) skrev 2012-08-13 00:54:04 följande:
    Dottern kan inte skriva det är hon för liten för  och någon stämning vill jag inte ha, vill att allt ska gå rätt till... vet att han gör detta bara för att gävlas men det borde finnas nått sätt att få han att skriva på papprena eller ???? Tycker väl att jag borde ha en fördel om jag skulle ta det till familjerätten och att han gör sig själv en okänst genom att vägra skriva på papper och även vägrar samarbets samtal hos familjerätten.... Jag behöver denna flytt för att få ordning på ekonomin och för min dotters skull så vi kan ha ett bra liv ihop ...     

Nu kan du inte tvinga han att skriva på papper eller komma till fr som är frivilligt om inte tr sagt till er att gå till fr. Det du kan göra är att flytta och låta skatteverket utreda vars barnet bor eller har sin mesta dygnsvila sen skriver de barnet där, det du ska vara medveten om är att har ni gv så kan pappan stämma dig och då du brutit på vad ni båda anser bäst för barnet och inte kunnat kompromissa i frågan så kan du förlora boendet och ev vårdnad beroende på vad du blir stämd på, det är vanligt förfarande. Att skylla på att man räddar ekonomi osv är inte godtagbara ursäkter för det kan man göra fast man bor kvar och att bo i storstad och pendla är inte helt ovanligt för du ska väl inte pendla 20 mil? Var medveten om dina risker sen kan du flytta om det är värt det eller fortsätta tvinga han till påskrivet men fr är frivilligt och inget du kan lasta han för att inte gå till om inte tr beslutat att ni ska dit, fr är ingen beslutande organ heller utan ska bara medla mellan er så går ni vidare till tr så har de ingen roll att ni varit i tr eller ej eller ja då måste fr tala om hur ni är motvarandra och lämna sin åsikt i var barnet får det bäst och då kan du ses som manipulativ om di tvingar han till underskrift och anklagar han för att jäklas för du inte får din vilja fram, välj dina strider
  • mementa

Har ganska nyss gått igenom det samma...
    Gör en flyttanmälan till skattemyndigheten, de kommer skicka för underskrift till pappan, han kommer antagligen inte att skriva under, då skickar de en påminnelse.

Om pappan fortfarande inte skriver under, kommer Du få ett avslag med motiveringen att de själva kommer starta en utredning om vart barnet ska stå skrivet.

Efter ett tag kommer dom ha utredningen klar och Du kommer ha barnet på den nya adressen.

• Anonym (vet)
    mementa skrev 2012-08-13 07:48:59 följande:
    Har ganska nyss gått igenom det samma... Gör en flyttanmälan till skattemyndigheten, de kommer skicka för underskrift till pappan, han kommer antagligen inte att skriva under, då skickar de en påminnelse. Om pappan fortfarande inte skriver under, kommer Du få ett avslag med motiveringen att de själva kommer starta en utredning om vart barnet ska stå skrivet. Efter ett tag kommer dom ha utredningen klar och Du kommer ha barnet på den nya adressen.  

Så långt har du rätt och fortsättningen på din skrivning är att den andra föräldern då kan stämma ts i tr och då kan ts förlora boende och ev vårdnad. Jag vet för det är vanligt scenario och jag jobbar med dessa frågor dagligen.
  • mementa
    Anonym (vet) skrev 2012-08-13 07:57:22 följande:

Så långt har du rätt och fortsättningen på din skrivning är att den andra föräldern då kan stämma ts i tr och då kan ts förlora boende och ev vårdnad. Jag vet för det är vanligt scenario och jag jobbar med dessa frågor dagligen.
    Jo, det är sant, men TS frågade enbart om flyttanmälan, klart han kan stämma om han vill det...
    Men, om du jobbar med det, vet du nog också att det ligger den andra föräldern i fatet om han inte samarbetar. Då kan han stämma gott han vill, då TR ser allvarligt på föräldrar som inte samarbetar..

Tror knappast att han stämmer henne för en flyttanmälan.

• Anonym

Vänd på det hela, pappan har dottern varannan helg idag. Är han ens intresserad av att ha henne oftare? Stämmer han dig på vårdnaden måste han ju vara beredd att skörda vad han sår! Och NEJ, ingen behöver anklaga mig för att vara fördomsfull eller "pappafientlig", jag är själv pappa...

• mementa
    Anonym skrev 2012-08-13 08:13:06 följande:
    Vänd på det hela, pappan har dottern varannan helg idag. Är han ens intresserad av att ha henne oftare? Stämmer han dig på vårdnaden måste han ju vara beredd att skörda vad han sår! Och NEJ, ingen behöver anklaga mig för att vara fördomsfull eller "pappafientlig", jag är själv pappa...
  • Barbamamah

Du kan flytta själv och i samband med detta tar du upp för diskussion med pappan om hur ni bäst ska lösa dotterns situation då hon inte själv kan bo kvar i det gamla hemmet. Vill han att hon flyttar hem till honom? Vill han att dottern flyttar med dig? Vill han att dottern ska bo kvar själv? Vill han placera dottern i familjehem? Sedan får ni kompromissa fram en lösning baserat på dotterns bästa.

• Tonårsmorsan
    mementa skrev 2012-08-13 07:48:59 följande:
    Har ganska nyss gått igenom det samma...
    Gör en flyttanmälan till skattemyndigheten, de kommer skicka för underskrift till pappan, han kommer antagligen inte att skriva under, då skickar de en påminnelse.

Om pappan fortfarande inte skriver under, kommer Du få ett avslag med motiveringen att de själva kommer starta en utredning om vart barnet ska stå skrivet.

Efter ett tag kommer dom ha utredningen klar och Du kommer ha barnet på den nya adressen.

Vill bara instämma i allt mementa skriver!

Flytta! Om pappan vägrar samarbeta och dessutom bara har barnet varannan helg är risken att han vinner en stämning mikroskopiskt lite. Det ligger även nya förslag på gång att man snart ska ändra det här med vårdnad så att en umgängesförälder inte ska kunna sabotera så mycket. Det är politiskt viktigt att personer flyttar dit jobben finns och inte låter skattebetalarna försörja dom.  
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tonårsmorsan
    mementa skrev 2012-08-13 08:06:37 följande:
    Jo, det är sant, men TS frågade enbart om flyttanmälan, klart han kan stämma om han vill det...
    Men, om du jobbar med det, vet du nog också att det ligger den andra föräldern i fatet om han inte samarbetar. Då kan han stämma gott han vill, då TR ser allvarligt på föräldrar som inte samarbetar..

Tror knappast att han stämmer henne för en flyttanmälan.

Instämmer igen och den förälder som inte samarbetar utan medvetet försvårar kan också bli stämd och förlora både vårdnad och umgänge. ts kan alltså även stämma pappan om han saboterar för henne så här.

ts, skaffa bara bevis för att pappan vägrar samarbeta så att inte ord står mot ord om han mot förmodan är så korkad så han stämmer dig.
  • Tonårsmorsan
    Anonym (vet) skrev 2012-08-13 07:57:22 följande:

Det har skett några gånger men då har en mamma flyttat så långt så att det tidigare umgänget saboterats. Det har också handlat om mammor som flyttat trots att mammorna har haft jobb osv på orten och kanske till och med blivit arbetslösa efter flytten. Kort sagt det har varit mammor som flyttat just för att uppenbart sabotera.
  • Anonym (Mr. Man)
    Tonårsmorsan skrev 2012-08-13 20:48:36 följande:

Flytta! Om pappan vägrar samarbeta och dessutom bara har barnet varannan helg är risken att han vinner en stämning mikroskopiskt lite. Det ligger även nya förslag på gång att man snart ska ändra det här med vårdnad så att en umgängesförälder inte ska kunna sabotera så mycket. Det är politiskt viktigt att personer flyttar dit jobben finns och inte låter skattebetalarna försörja dom.  

Fast det är ju också löjligt. Inte fan skulle jag acceptera att barnets mamma flyttade barnet långt bort för jobbets skull. Det är hennes val i så fall men hon har ingen rätt flytta barnet långt från mig.

Nu är ts situation annorlunda eftersom det rör sig om samma stad och pappan bara har varannan helg men hade de haft varannan vecka kan jag förstå pappan om det är en lång flytt.
  • Tonårsmorsan
    Anonym (Mr. Man) skrev 2012-08-13 20:56:30 följande:

Fast det är ju också löjligt. Inte fan skulle jag acceptera att barnets mamma flyttade barnet långt bort för jobbets skull. Det är hennes val i så fall men hon har ingen rätt flytta barnet långt från mig.

Nu är ts situation annorlunda eftersom det rör sig om samma stad och pappan bara har varannan helg men hade de haft varannan vecka kan jag förstå pappan om det är en lång flytt.
    Rösta fram en annan regering då till nästa val.  Den här regeringen sätter arbetslinjen främst.

Med tanke på hur höga skatter vi har och hur mycket skatt och skatt och åter skatt jag tvingas betala inte bara på min inkomst utan moms på allt jag köper... all denna skatt bara för bl.a. att personer väljer att vara arbetslösa istället för att flytta... så vet jag inte om jag tycker att din och andra helgföräldrars åsikter ska få spela in i den frågan.  

Ingen ska behöva få kommunarrest bara för att de har barn.
  • Anonym (Mr. Man)
    Tonårsmorsan skrev 2012-08-13 21:35:57 följande:
    Rösta fram en annan regering då till nästa val.  Den här regeringen sätter arbetslinjen främst.

Med tanke på hur höga skatter vi har och hur mycket skatt och skatt och åter skatt jag tvingas betala inte bara på min inkomst utan moms på allt jag köper... all denna skatt bara för bl.a. att personer väljer att vara arbetslösa istället för att flytta... så vet jag inte om jag tycker att din och andra helgföräldrars åsikter ska få spela in i den frågan.  

Ingen ska behöva få kommunarrest bara för att de har barn.
    Skippa din föraktfulla ton morsan!

Vem har sagt att jag är helgförälder???
    Jag är i allra högsta grad en heltidsförälder trots att jag har mina barn varannan vecka. Ska du diskutera kan du börja med att hålla dig till dem fakta som finns. Jag är t.o.m. mer än varannanveckas förälder för jag tillhör inte dem som anser att varannan vecka har dem inte med barnens liv att göra. Jag är förälder på heltid och att jag har dem varannan vecka handlar enbart om att barnen har rätt till sin mamma precis på samma sätt som till mig, därav varannan vecka. Av egoistiska skäl hade jag mer än gärna haft dem hela tiden!

Regeringen? Gjorde vad jag kunde och röstade rött!

Kommunarrest??? Hon får flytta till Haiti om hon vill men ingen har rätt att ta med sig mina barn eller tvinga mig att flytta med för att de vill ha högre inkomst.

För vissa människor finns det saker som är viktigare än prylar och pengar, jag är en av dem!

Skatt, skatt, skatt??? Ja, alla pratar om det fruktansvärda i att vi plockar ner välfärden...har du funderat på hur välfärden byggdes upp och bevarades???
    Har du tänkt på hur en ensamstående trebarnsförälder skulle klara sig ekonomiskt om vi andra inte var beredda att betala skatt? ALLT, precis ALLT skulle bli mycket dyrare och vi skulle få enorma klasskillnader med en miljon sociala konsekvenser till följd. Funderat på det???

Funderat på att människor som du och regeringen, som hatar att betala skatt, är högst delaktiga i att plocka ner välfärden som byggts upp???
  • gabardin
    Anonym (Mr. Man) skrev 2012-08-14 00:35:40 följande:
    Skippa din föraktfulla ton morsan!

Vem har sagt att jag är helgförälder???

Jag är i allra högsta grad en heltidsförälder trots att jag har mina barn varannan vecka. Ska du diskutera kan du börja med att hålla dig till dem fakta som finns. Jag är t.o.m. mer än varannanveckas förälder för jag tillhör inte dem som anser att varannan vecka har dem inte med barnens liv att göra. Jag är förälder på heltid och att jag har dem varannan vecka handlar enbart om att barnen har rätt till sin mamma precis på samma sätt som till mig, därav varannan vecka. Av egoistiska skäl hade jag mer än gärna haft dem hela tiden!

Regeringen? Gjorde vad jag kunde och röstade rött!

Kommunarrest??? Hon får flytta till Haiti om hon vill men ingen har rätt att ta med sig mina barn eller tvinga mig att flytta med för att de vill ha högre inkomst.

För vissa människor finns det saker som är viktigare än prylar och pengar, jag är en av dem!

Skatt, skatt, skatt??? Ja, alla pratar om det fruktansvärda i att vi plockar ner välfärden...har du funderat på hur välfärden byggdes upp och bevarades???

Har du tänkt på hur en ensamstående trebarnsförälder skulle klara sig ekonomiskt om vi andra inte var beredda att betala skatt? ALLT, precis ALLT skulle bli mycket dyrare och vi skulle få enorma klasskillnader med en miljon sociala konsekvenser till följd. Funderat på det???

Funderat på att människor som du och regeringen, som hatar att betala skatt, äpr högst delaktiga i att plocka ner välfärden som byggts upp???

Väl rutet!! Jag är ledsen, men jag tror det är en försvinnande liten grupp här på FL som anser att de starka ska hjälpa de svaga eller som kanske t o m vågar ta ordet solidaritet i bruk. "Mer åt mig för det vill jag ha" är mer devisen här. Några få individer kan få lite bidrag, om de gör precis som man säger åt dem och är självutplånande tacksamma, och sedan reder upp sin situation själva.
  • Anonym
    Tonårsmorsan skrev 2012-08-13 20:48:36 följande:

Fast att inte vilja att barnet flyttar flera timmar bort är inte att "inte samarbeta". Att flytta barnet flera timmar bort mot den andra förälderns vilja är att försvåra samarbete, att försvåra umgänge och att försvåra ev. framtida växelvis boende.

Får en känsla av att det här rör ett ganska litet barn som ts inte, pga ålder, känner att hon kan låta pappan ha vv med. Det kan vara fel. Det skulle vara bra om ts upplyste mer om hennes och barnets situation så vi kan ge bättre råd.
  • Tonårsmorsan
    Anonym skrev 2012-08-14 05:36:03 följande:
    Fast att inte vilja att barnet flyttar flera timmar bort är inte att "inte samarbeta". Att flytta barnet flera timmar bort mot den andra förälderns vilja är att försvåra samarbete, att försvåra umgänge och att försvåra ev. framtida växelvis boende.

Får en känsla av att det här rör ett ganska litet barn som ts inte, pga ålder, känner att hon kan låta pappan ha vv med. Det kan vara fel. Det skulle vara bra om ts upplyste mer om hennes och barnets situation så vi kan ge bättre råd.
    Fast att vägra komma på samarbetssamtal hos kommunen är att "inte vilja samarbeta" ... Jag tolkar inte in det du gör i ts beskrivning men strut samma, den här flytten påverkar inte pappans umgänge. Nuvarande umgänge kommer att fungera som förut.

Att vägra att flytta för att man vill bli försörjd av soc trots att man har möjlighet att få jobb på annan ort är inte ok. Jag röstar själv på Socialdemokraterna och jag tycker absolut att alla i ett samhälle ska hjälpa de svaga men att vägra flytta så att man kan få ett jobb det är en annan sak. Skattepengarna måste gå till dom som verkligen behöver hjälp inte till dom som bara vägrar flytta.
  • Anonym

Ts. Vill pappan ha barnet mer än vh? Är det därför han säger nej? För då kan jag förstå det. Vill han ha vh och det inte stör det så är det okej med flytten tycker jag.

Svar på tråden pappan vägrat skriva på pappren för flytt för mig å dotter ....