vargaa skrev 2012-08-23 13:47:51 följande:
Jag kan inte förstå varför man plötsligt, pga att varända unge idag hamnar på dagis 6 timmar om dan från 1 års ålder, fått för sig att barn BEHÖVER det - och allt som kommer med det. Förr var barnen hemma och det är en del barn fortfarande utan att de tar någon som helst skada.
Jag själv och mina 4 syskon har alla växt upp med att vara hemma med våran mamma, som samtidigt var dagmamma. Ingen av oss har några sociala svagheter eller har haft problem att kunna anpassa oss efter skola och barngrupper med fröknar istället för våran egen mamma. Det var ingen som helst chock. En 6-åring förstår ju det hela mycket mer än en 1-åring, jag tror att det blir en större chock för ett så litet barn som ännu är totalt beroende av sina föräldrar och inte ens kan kommunicera ordentligt.
Däremot tror jag att det är en fördel att barn får leka med andra barn ibland.
Men om du hade fyra syskon plus att din mamma hade dagbarn så fick du ju umgås massor med barn från tidig ålder. Vad ska då vi göra som har ett barn alt. mer än 5-6 år mellan barnen och inte är dagmammor?
Barn behöver få umgås med andra barn. Vi har ett barn, 2,5 år gammal, som började förskolan när hon var 2 år. Inga av våra vänner eller syskon har barn än. Vår dotter behövde faktiskt förskolan för att få träffa barn i sin egen ålder.
Förr när barn var hemma så var fler barn hemma vilket gjorde att de kunde träffas och
leka.Nu är det inga barn hemma och på den öppna förskola vi gick på med vår dotter så var alla barn max 1 år gamla (majoriteten var 6 månader gamla) sen gick de på förskolan så vår dotter hade inget som helst utbyte av det från ca 1 års ålder.