• Anonym (hjälp!)

Vad gäller när barnet bara vill vara med en förälder vid separation?

Jag och sonens pappa ska separera och det kommer inte att bli lätt rent praktiskt!

Pappan dricker varje kväll och när helgen kommer, så är det "all in" som gäller, dvs han dricker en flaska vin, whiskey och groggar tills han storknar.
    Pappan påstår att han inte alls dricker dagligen och förnekar allt, trots att både jag och sonen ser alla flaskor/glas/burkar.
    I april i år gick det så långt, att han var full och kom upp till oss och frågade vad fan det var frågan om då sonen var ledsen och grät.
    Han skrek sonen rakt i ansiktet (typ 10 cm ifrån) och hotade med att kasta ut honom om han inte knep igen.
    Sen vrålade han som en galning och körde handen igenom toadörren.
    Efter den dagen vägrar sonen att prata med sin pappa och jag förstår honom fullt ut!
    Pappan har vid ett flertal tillfällen skrikit "Vad är det för fel på dig" eller "Vad är det för fel i huvudet på dig" till sonen, men det förnekar han totalt!

Pappan har aldrig brytt sig om sin son, utan är väldigt egoistisk och har alltid varit.
    Han gör inget som inte gynnar honom själv.
    När han varit hemma med sonen så får sonen hämta mackor och yoghurt när han är hungrig, för  pappan lagar aldrig mat.
    Hela sportlovet fick min son leva på mackor och yoghurt när jag var på jobbet för att hans pappa satt och spelade nätpoker och inte lagade mat till sin son.
    När jag kom hem var han vrålhungrig, vilket jag förstår.
    Lagade mat så det var bara för dem att värma upp, men icke.
    När jag påtalade för pappan att han aldrig brytt sig om sin son, så sa han att "då får jag väl börja med det då"
    Sonen hade feber en dag också, men pappan drog ändå iväg med honom på stan då han behövde skor!!!!!
    När jag kom hem, så hade sonen 40 graders feber och var rejält allmänpåverkad.
    Frågade varför pappan inte kunde vänta tills jag kom hem, men han behövde skor till sig själv sa han!

Sonen vill inte alls vara med sin pappa och får panik och börjar gråta så fort nåt sånt ens kommer på tal.
    Pappan gick med på att ha sonen tors-sön varannan vecka, men efter att han kom hem från sin mamma efter en vecka, så sa han att han ska ha sonen varannan vecka för det har han minsann rätt till!
    Frågade om han vill det även om sonen är ledsen och panikslagen och inte vill, men det struntar han i sa han för han har minsann rätt till varannan vecka!
    Nu är min fråga, hur gör man nu?!
    Vi står i kö till familjerätten, men vad kan de göra? Visst måste de väl lyssna på sonen också som är 9 år?!
    Pappan sa att han inte har råd att betala mig underhåll (han tjänar nästan dubbelt så mycket som jag), men hur ska han kunna råd att ha sonen varannan vecka då?
    Han kostar ju också, för han har väl inte inbillat sig att jag ska stå för alla kostnader?!

Sen undrar jag, är det sant att den som bor kvar i huset där barnet bor i har lättare att få vårnaden????
    Han tjänar ju som sagt var dubbelt så mycket som jag och har råd att bo kvar i huset, medan jag tänkt att skaffa en lägenhet i stan.
    Snälla, finns det nån som har en aning om såna här saker?
    Jag bryter ihop snart, Sonen är ledsen och viker inte från min sida och det gör mig ledsen att hans pappa är så j***a egoistisk som inte tänker ta hänsyn till vad sonen vill, utan ska ha honom bara för att han har rätt till det!

Jag är inte ute efter att de inte ska få träffas, men jag vill att pappan tar och skärper sig.
    Han borde sluta dricka, börja laga ordentlig mat och umgås med sonen istället för att sjasa iväg honom till kompisar så att han ska få sitta ifred och spela nätpoker.

Snälla, hjälp mig!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 17:58
    Det värsta är också att pappan verkligen har talets gåva och utåt sett är han så charmig och omtänksam, men när dörren stängs, så blir han som förbytt!
    Jag är rädd för att han ska kunna luta familjerätten med att han är såååå mån om sonen, vilket han absolut inte är! :(

Tack för ditt svar!
    Nån annan som vet nåt om detta?

• Svar på tråden Vad gäller när barnet bara vill vara med en förälder vid separation?
  • Takex

Spontant vill jag bara skrika rakt ut att den stackars pojken inte ska till sin pappa.

Har inte familjerätten lite telefon tid så du kan fråga hur lagen ser ut och hur man agerar medan man står i kö? Så att du inte gör något som sabbar, dock vad kan sabba mer än att tvinga dit honom... :(

• Anonym (hjälp!)

Tack för svaret!

Jag känner precis likadant, och jag känner mig inte trygg med att sonen skulle vara med honom!
    Han kan inte ens ta hand om sig själv!

Tyvärr har han talets gåva och kan snacka omkull allt och alla i sin omgivning!  :(
    Det är ju det jag är rädd för, att han kan manipulera de på Familjerätten.
    Utåt sett så är han charmig, framåt, trevlig och fjäskig men när dörren stängs, så blir han som förbytt!

Ingen annan som har några erfarenheter eller vet nåt om sånt här?
    Det här tar knäcken på mig snart! 

• Makrame

Usch vilken hemsk sits du sitter i. :( Jag har ingen erfarenhet eller tips att komma med, men när jag läste om att han ville ha sonen vv för att slippa underhåll så tänker jag rent spontant - låt honom slippa underhåll. Bättre att vara fattig med barnet än den enorma oro som du måste känna när han är där. Han verkar ju ändå inte bry sig om sonen, så låt det inte bli en ekonomisk fråga. Jag hoppas verkligen det löser sig till det bästa för dig och din lille kille. Kram.

• MammaJohanna1

Filma hur han är när han dricker. Dokumentera! Ha med det när det är dags att försöka få enskild vårdnad. Du måste ju kunna få rådgivning angående detta på något sätt. Har du en advokat?

• Anonym

Flytta du. Sonen står kvar på adressen, skriven där alltså. Vårdnaden kan ni fortsatt ha gemensam (välj dina krig).

Sen kommer ni överens om umgänge. Gör ni inte det så kompromissa. Sonen kan bo växelvis tills ni kommer överens (vissa barn lever med två missbrukande föräldrar). Tror mest det är hot då han märker att det biter på dig. Kör lite chickenrace med honom. Med så kraftigt missbruk som du beskriver så tror jag inte han har så mycket energi över att vilja vara förälder. Förklara för sonen att du inte kan bestämma utan att en domare måste göra det. Alternat diskutera inte underhåll  alls innan ni har juridiskt avtal (genom fr eller tr, vill han inte komma överens via fr så säg bara lugnt att då får tr avgöra). När umgänget är fastställt (antagligen frivilligt eller efter utredning och dom) så kommer nog sonen ha sin huvudsakliga dygnsvila hos dig. Då ansöker du om att flytta hans adress (om det är viktigt) och då kan du också söka underhåll. 

Kanske läsa på lite om alkoholism också, och medberoende? För detta missbruk (alkohol och antagligen även spel)måste ha pågått länge när det är så allvarligt.   

Lycka till! 

• Anonym

Varför tror alla att enskild vårdnad är så viktigt? Snarare det som bidrar till att elda på konflikten. Umgänge blir det ju hur som. Enskild vårnad kan man söka om det blir nödvändigt. Inte mycker pappaer som ska skrivas på om sonen är nio år och redan går i en skola. Pass kan man tydligen också få om någon sätter sig på tvären (var ute i god tid bara). 

• Takex

Jag hade inte oroat mig för att han är en charmknutte, tror nog att FR har träffat mer än ett pucko och inte är fullt så lättlurade. Jag har tyvärr ingen erfarenhet men så hade jag gjort, jag hade ringt dom imorgon och kanske SOC också om dom har något finger i spelet och frågat om jag verkligen måste tvinga iväg mitt barn till sin pappa medan vi väntar på att få komma till rätten. Ring, fråga, pusha, får du inga ordentliga svar så fortsätt och terra så att du får lov att hålla honom hemma tills det är uträtt.

Svar på tråden Vad gäller när barnet bara vill vara med en förälder vid separation?