• Anonym (Undrar)

Fråga barnet om boende

När anser ni att barnet är tillräckligt gammalt för att själv bestämma om han/hon vill bo hos mamma eller pappa?

• Svar på tråden Fråga barnet om boende
  • Nyfiken gul

ålder har inget med saken att göra - det handlar om barnets mognad och om det förstår vad det innebär att bo växelvis. 

en 10-åring kan vara hur mogen och redo som helst och kan välja det själv samtigt som en 13-åring ännu inte är redo för det och mår bäst av att ha umgänge på annat sätt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

7år är det enligt lag. då får barnet själv bestämma(om denne har 2 lämpliga föräldrar då vill säga)

• Lufsan

Jag tycker gränsen som soc hade när jag var liten var bra. 12 år. Men då ska man ha två lämpliga föräldrar. Har man en förälder som är olämplig kommer barnet troligtvis vilja vara där för att ta hand om den föräldern. 

En dag i sänder.
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2012-08-12 14:58:31 följande:
    7år är det enligt lag. då får barnet själv bestämma(om denne har 2 lämpliga föräldrar då vill säga)
    Fel, det finns ingen lag med ålder
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • h8him
    Vilken lag då?Drömmer I Sverige ska man lyssna på alla barn och vad de vill men det betyder inte att barnen ska bestämma.
  • Lufsan
    h8him skrev 2012-08-12 15:02:04 följande:
    Vilken lag då?Drömmer I Sverige ska man lyssna på alla barn och vad de vill men det betyder inte att barnen ska bestämma.
    En dag i sänder.
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-08-12 15:00:34 följande:
    Fel, det finns ingen lag med ålder

så sa dom i tingsrätten med min systers ena barn. naturligtvis så bestämmer dom inte helt så, men vid 7år så har barnen jättemycket att säga till om och tingsrätten lyssnar på barnen från den åldern.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-08-12 15:05:56 följande:

så sa dom i tingsrätten med min systers ena barn. naturligtvis så bestämmer dom inte helt så, men vid 7år så har barnen jättemycket att säga till om och tingsrätten lyssnar på barnen från den åldern.
    Det där måste ha blivit en missuppfattning. Man ska ALLTID lyssna på barnens vilja, men det är inte säkert att det barnen vill är det bästa för dem.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Undrar) skrev 2012-08-12 14:54:56 följande:
    När anser ni att barnet är tillräckligt gammalt för att själv bestämma om han/hon vill bo hos mamma eller pappa?

Aldrig egentligen! Barns mående är alltid vuxnas ansvar!

Och att fråga om barnets inställning är inte detsamma om att h*n skall bestämma!
  • Anonym (insatt)

Var står det i lagen (7 år)?????
  • Anonym (insatt)
    Lufsan skrev 2012-08-12 15:00:25 följande:
    Jag tycker gränsen som soc hade när jag var liten var bra. 12 år. Men då ska man ha två lämpliga föräldrar. Har man en förälder som är olämplig kommer barnet troligtvis vilja vara där för att ta hand om den föräldern. 

Det har aldrig i FB 6 kap funnits ngn 12-årsgräns för när barn själva får bestämma var de vill bo .....
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-08-12 17:55:11 följande:

Det har aldrig i FB 6 kap funnits ngn 12-årsgräns för när barn själva får bestämma var de vill bo .....
    Nä, men det har tidigare varit praxis.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-08-13 21:21:32 följande:
    Nä, men det har tidigare varit praxis.

Äsch - det handlar endast om en okunnig sammanblandning av reglerna kring vårdnad/boende/umgänge i FB 6 kap - där 12-årsgränsen aldrig funnits och verkställighetsreglerna i FB 21 kap där 12 tidigare var en gräns för  exv. polishämtning mot barnets vilja ....
Svar på tråden Fråga barnet om boende