• mammamiya

månadspeng för tonåringar?

Hejsan,  vi har två tonårskillar, en på 13 år och en på 15 år. Har börjat fundera på det här med månadspeng, hur mycket får era tonåringar? vad ska det då räcka till , hur mycket hjälper de till hemma och ska de spara en del av pengarna?  

• Svar på tråden månadspeng för tonåringar?
  • Sux 2

Jag fick hela mitt barnbidrag när jag var 13 fram till jag var 16 sen fick jag studiebidraget istället. Misskötte jag skolan fick jag inge pengar och det räckte som motivering. Min lillasyster som är 12år fyllda nu får pengar när hon vill, vill hon åka och shoppa med sin kompis kan hon få 500-800kr, en kanske hon vill beställa från internet osv. Vår mamma vet att om hon får pengar ett visst datum så kommer hon lägga ner dom på godis och sånt så därför får hon pengar när hon ska hitta på något istället.

Vi är uppvuxna med att man lägger sin tvätt i tvättkorgen, ställer disken i diskmaskinen, plockar efter sig själv och städar sitt egna rum, det tycker jag räcker.

• användarnamn1

Värt att tänka på är också vad er/a föräldrar faktiskt har råd med. Man kan inte ge en massa pengar till sina barn om man inte har en massa pengar. Bidragen man får är tänka att hjälpa till med mat och annat nödvändigt i första hand.

• Dina08

Min 13-åring får 750:- och min 16-åring får studiebidraget 1050:-. Det ska räcka till avbetalning på mobil, alla kläder utom tex vinterjacka där jag bidrar med hälften, nöjen, godis, musik, smink, om de vill ha andra prylar. De sparar en del, men jag vet inte till vad. Kanske blir körkort. Vi föräldrar sparar separat till dem för framtiden. De har egen internetbank och jag har släppt kontrollen över deras konton. Det funkar bra. Snart kanske 16-åringen ska få lära sig att betala någon liten räkning. De har VISA-kort, personkonto och kapitalkonto. Kan tänka mig att de får ha låga belopp i fonder i framtiden.

• Dina08

Hjälpa till: Tömma/fylla diskmaskinen en g/v, Laga mat 1g/v, hjälpa till med tvätten, städa sina rum, rensa kattlådan varannan gång. Har ryvärr inte kommit så långt med min plan att lära dem rengöra toan, tycker synd om dem.

Svar på tråden månadspeng för tonåringar?