• berol

Irriterad

Vi har 2 barn en på 10månader och en som är 22månader. 
    Vi brukar lägga barnen runt 20,30 på kvällen för att pappan ska kunna umgås så mycket som möjligt med dom på veckorna när han arbetar! Jag går hemma och kommer att göra det året ut minst.
    Och nu på semestern har det kunnat bli några senare kvällar för våra barn men vi har inte sett det som ett hinder då dom får sova tills dom vaknar på morgonen för oss, vi anser att vi får anpassa oss efter deras behov dagen efter att dom har varit vakna lite längre, ¨
    Tror att det är så i många familjer att barnen fått vara upp längre på semestern, nu har vi fått väldigt spydiga kommentarer av vissa som att
    *borde inte barnen sova när klockan är så mycket klockan kan varit runt 21,00,,, vi lägger våra barn senast 20,00 på kvällen, 
    Skillnaden här är att deras barn lägger sig klockan 18,30 i vanliga fall,,
    *Kanske är dags att börja lägga dom så dom orkar upp sen när du börjar jobba 
    Tar väl ändå inte 5månader att ändra sovtiden för barnen,, och skulle det nu göra det så får vi väl stå vårt kast när den dagen är inne,,,,, 

Är det inte upp till varje föräldrer att ansvara för när dom anser att barnen behöver sova????? 

• Svar på tråden Irriterad
  • Pysan1

självklart är det upp till var och en. Det finns alltid människor som anser sig veta vad som är bäst & att allt de gör för & med sina barn är det exemplariska, vilka alla borde ta efter. Min åsikt är att så länge barnen mår bra är det inget att diskutera. Alla individer är olika och behöver olika rutiner gällande allt, inklusive sovtider. Jag behöver tex bra mycket mer sömn än min sambo för att må bra.

• Vinterankan

Vår dotter är visserligen 3 men hon lägger sig runt kl 11 nu på semestern och när hon börjar dagis så blir det helt enkelt att hon får dåligt med sömn första dagen för det är svårt att få henne att somna tidigare innan men sedan på kvällen när hon varit på dagis så lär hon somna tidigare så att hon kommer in i rätt rytm igen. Så har vi alltid gjort och det funkar bra.

• Sar

Vi är själaglada över våra kvällspigga och morgontrötta barn. Precis som deras föräldrar!
    Vi har inte haft några som helst problem att växla mellan föräldraledighetstid/semestertid/helgtid kontra förskoletid.
    Så länge barnen är glada och pigga ser jag ingen anledning till att de ska gå i säng om man inte har en tidigt tid man måste passa på morgonen.
    Men så finns det ju de föräldrar som tycker att det är trevligt med ensamtid på kvällen och hellre väljer att stiga upp i ottan. Men det är ju deras val....

Svar på tråden Irriterad