• Velputte

När slutade mormor vara mormor och blev barnvakt?

Ja som rubriken säger. Det har blivit väldigt mycket av dessa trådar att mor och farföräldrar numera är klassade som barnvakter som måste ställa upp oavsett och är väldigt elaka om dom inte gör det.

I min värld ska det vara roligt när barnbarnen kommer över på besök, det ska inte vara en last för min mamma eller någon annan.      

• Svar på tråden När slutade mormor vara mormor och blev barnvakt?
  • kossi

Kan vara så att samhället fortfarande inte är anpassat för två arbetande vuxna i familjen med ofta obekväm arbetstid.
    I alla tider har det generellt varit en vuxen(oftast mamman) som har varit mer hemma och skött hem och barn.

•Det finns inte tillräckligt med barnomsorg.
    • samhället har effektiviserats och det ställer högre krav som att man arbetar mer obekvämt än förr
    • vår ökade levnadsstandard kräver 2 inkomster

Och detta gör då att vi tar hjälp av mor och farföräldrar

• kossi

Vet inte varför det blev frågetecken ,skulle vara punkter i mitt inlägg

• Khaleesi

Har inte mormor/farmor alltid varit barnvakt i alla tider?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • kossi

Khaleesi
    Vet inte om det var mig du svarade?
    Jo,det har dom.
    Men Ts undrade varför det verkar som vi ställer mer " krav" på vår mor/far föräldrar och då skrev jag faktorerna som kan vara bidragande till en eventuell ökning av behov av barnpassning

• Velputte

Självklart kan man behöva hjälp när man ska jobba och fungerar det inte med ex barnomsorg och mor/farföräldrar kan ställa upp är en helt annan sak.

Men jag syftar mera på föräldrar som nästan kräver av sina föräldrar ledig tid ifrån barnen och detta blir då en last för dom istället för glädje.   

Svar på tråden När slutade mormor vara mormor och blev barnvakt?