• Mellanmjölkens land

Hönan eller ägget?

En liten "hönan eller ägget"-fundering till er:

Försiktiga barn har ofta föräldrar som lätt blir oroliga. Orädda barn har ofta föräldrar med en lite mer avslappnad attityd. Åtminstone har det sett ut så när jag varit med dottern på lekparker etc. Jag har mest tänkt på småbarn, dvs under ca 3 år, ingen aning om samma gäller för äldre barn.

Min fråga till er är om ni tror att de orädda barnen är sånna eftersom föräldrarna är avslappnade eller om de är sånna av naturen och föräldrarna helt enkelt har blivit lite blasé? Tvärt om då för de försiktiga barnen. Är det föräldrarna som skrämmer upp dem eller är det barnen som är försiktiga av naturen och aldrig har lyckats få föräldrarna lika blasé?

Det tydligaste exemplet jag sett var två knappt tvååriga tjejer på lekparken i våras. Jag pratade lite löst med deras föräldrar ochde var födda samma månad. Den ena tjejen sprang iväg och lekte medan föräldern följde efter i lite maklig takt (inga stora avstånd utan kanske 5-10m). Den andra tjejen hade alltid en förälder inom 1-2m avstånd. Klättrade hon stod en förälder redo att fånga henne osv.

Ja, jag är uttråkad. Man blir lätt det när man sitter med ett sovande barn i famnen som vaknar så fort man försöker lägga ner det I alla fall, vad tror ni?

• Svar på tråden Hönan eller ägget?
  • Veritaslux

Jag tror det är en kombination av arv och miljö. Man föds med en viss personlighet men beteenden stärks genom miljön. Eller hålls tillbaka.

Tycker personligen det är sorgligt barn som aldrig får utmanas utan har en skraj förälder som ständigt står bakom med sin oro. Barn måste få prova själv och då ingår också att klättra OCH misslyckas, dvs trilla, för att bli bättre och lyckas bättre nästa gång (och lära sig undvika felsteg). Givetvis inom rimliga gränser. Men ditt exempel var tydligt. Jag har en dotter på knappt 14 månader och henne måste jag stå 1-2 meter bakom om hon börjar klättra (men jag låter henne klättra). Däremot skulle jag låta en tvååring som är normalmotoriskt utvecklad klättra en bit bort under uppsikt. Givetivs inom rimliga gränser, inte upp på ett tak eller ett berg med ett stup fem meter ner. Jag tror det är viktigt att uppmuntra och peppa barnet att våga prova saker, samtidigt som man lära barnet ha respekt för det som verkligen är farligt givetvis (att klättra väldigt högt upp, gå ut i gatan osv).

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • RosaBabyfilt

I vår familj har det sett ut så här: mamma och pappa har varit äventyrslystna, rest runt med oss barn och haft mycket för oss. Mina föräldrar är sociala, utåtriktade, arbetare, resglada, fulla av liv. Min syster och jag blev tystlåtna och blyga, väldigt utanför i skolan och inte många vänner. Min bror är populär, har redan haft flickvän (han är 15 år) och har vänner så det räcker och blir över och drar iväg på festivaler, övernattningar och fester hela tiden. Han är ändå skötsam och har bra betyg i skolan, så han är ingen problemkille. Hur vi syskon har blivit så olika har jag ingen förklaring på, min bror föddes rätt långt efter mig och min syster så det kan hända att det var något som hände just då som gjorde oss extra blyga och tystlåtna. Jag har ingen aning, men mina föräldrar har inget med saken att göra i alla fall :)

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
Svar på tråden Hönan eller ägget?