Hönan eller ägget?
En liten "hönan eller ägget"-fundering till er:
Försiktiga barn har ofta föräldrar som lätt blir oroliga. Orädda barn har ofta föräldrar med en lite mer avslappnad attityd. Åtminstone har det sett ut så när jag varit med dottern på lekparker etc. Jag har mest tänkt på småbarn, dvs under ca 3 år, ingen aning om samma gäller för äldre barn.
Min fråga till er är om ni tror att de orädda barnen är sånna eftersom föräldrarna är avslappnade eller om de är sånna av naturen och föräldrarna helt enkelt har blivit lite blasé? Tvärt om då för de försiktiga barnen. Är det föräldrarna som skrämmer upp dem eller är det barnen som är försiktiga av naturen och aldrig har lyckats få föräldrarna lika blasé?
Det tydligaste exemplet jag sett var två knappt tvååriga tjejer på lekparken i våras. Jag pratade lite löst med deras föräldrar ochde var födda samma månad. Den ena tjejen sprang iväg och lekte medan föräldern följde efter i lite maklig takt (inga stora avstånd utan kanske 5-10m). Den andra tjejen hade alltid en förälder inom 1-2m avstånd. Klättrade hon stod en förälder redo att fånga henne osv.
Ja, jag är uttråkad. Man blir lätt det när man sitter med ett sovande barn i famnen som vaknar så fort man försöker lägga ner det I alla fall, vad tror ni?