• ceybitz

Katt som kissar inne! avliva?

hej alla!
    vi har två katter. den ena 5 år, den andra 7 år. den katt som är sju år kissar på ALLT!!! jag blir galen!!! lämnar man en handduk på golvet så kissar han på den. träningsväskor, mattor, babygym, you name it!
    Det har nu gått så långt att jag inte vet vad jag skall göra med honom. jag har jobbat med djur i många år och anser mig ha bra koll på dem.
    jag fattar att han är onöjd. vi har fått bebis och han har fått mindre tid för gos.
    Han är vet undersökt ua. vi har skaffat fler kattlådor. ny kattsand, bytt tillbaka till den gamla kattsanden. testat hormonspray. INGET FUNGERAR!!
    jag som går hemma hela dagarna har all tid i världen att gosa med honom på dagarna, men då sover han. på nätterna vill han in i sovrummet men det har han ALDRIG fått så vi släpper naturligtvis inte in honom.
    jag tror det är då han kissar på sakerna eftersom vi oftast hittar det senare iom att det luktar så förjävligt. har försökt att tvätta sakerna, spraya pissoff osv men fungerar ej.
    Därför köpt nya saker, men han kissar på dem ändå.

nu vill jag ha hjälp! finns det NÅT annat vi kan göra? Nästa steg är hitta nytt hem alt avlivning vilket bär mig STARKT emot!! Jag vill gärna behålla våran gosekisse, men mitt tålamod är bara slut nu! 

Det absolut bästa hade varit om han hade kunnat vara utekatt, men vi bor i lgh utan möjlighet till detta. planen är att så småningom skaffa hus där katterna kan få vara utekatter, men jag vet inte om jag klarar av att vänta tills dess! jag blir TOKIG på pissdoften!!!!!!!!!

HJÄLP! 

• Svar på tråden Katt som kissar inne! avliva?
  • April barn

Det jag brukar rekommendera är Feliway till vägguttag och spray, men det kanske var det ni provat?
    Det funkade på vår katt när den kissade inne under en period, kan inte komma på så mycket annat :-/
    Pissoff och andra saker ska man akta sig för, saker som katten tycker luktar illa kan trigga igång så den kissar mer!

• nemo1

Är katterna kastrerade? Togs ett urinprov när ni var hos vet? Ger du katterna uppmärksamhet? Har du två lådor med bra klumpbildande sand, tex Extreme Classic, och rengör du lådorna varje dag? Vad tvättar du bort kisset med?

• frida79

min svärfars katter har kissat inne flera år, tills den dagen jag sa åt honom att inte ha matskålar och vatten i samma rum som kattlådan för då kissar de inte i den.. det hjälpe och nu kissar de bara på lådan...

BF - 12 februari 2013
  • Birmafröken

Är han kastrerad? Du skriver att ni provat en massa skaer angående lådorna, men hur ser lådsituationen ut just nu? Hur många lådor, placering, typ av lådor, typ av sand, hur ofta rensas de?

• Binibü

Det händer i många fall att katter känner sig ersatta av den lilla bebisen och därför kissar på grejerna. En släkting till mig fick ge bort sin katt som hela tiden kissade på bebisens saker, antagligen för att han kände sig utbytt. Kan det kanske vara så?

• ceybitz

Katterna är kastrerade. Den andra hanen kissar aldrig utanför, utan bara den äldre! Vi har tre kattlådor på olika ställen. Görs rent dagligen! Bra sand från Ica. Alltid fungerat bra med den. Tvättat bort kiss med allt jag kunnat komma på! Tvättmedel, rengöringsmedel, klorin, pissoff...! Jag blir galen! Hela lgh stinker! Hittade precis en kudde som ramlat ned från sängen som han kissat på...! Jag tycker inte det är rimligt att en hel familj ska anpassa sig efter en katt och sätta ut ännu fler lådor (störande) eller stänga dörrar överallt (så stor lgh har vi inte!). Tror mycket på att han kan vara avis. Vi gosar när vi hinner, men det är ju absolut inte lika mycket längre...!

• Tiiipsy

Han är garanterat avis...pröva att låta någon annan ha honom i några dagar och se fall han pissar hos dom oxå...om inte..ja, då gillar han nog helt enkelt inte er förändrade livssituation...

• Binibü

Jag tror säkert att han mår mycket bättre, dvs slutar kissa, när han får vara ute. Om du orkar vänta alltså. Lycka till!

• April barn

Ni ska inte tvätta med så starka medel, det triggar han bara att kissa ännu mer!
    Har ni provat Feliway i vägguttaget samtidigt som du bara tvättar bort kiss med vatten och ev lite diskmedel sen spraya Feliway där han kissar plus där han brukar ligga?
    Vi hade en katt som kissade på golv, mattor, sängar men den slutade på en gång när vi fixade detta, han är ju med all säkerhet något orolig och det är det detta hjälper mot.

Svar på tråden Katt som kissar inne! avliva?