• Anonym (undrande)

Umgängesföräldern har semester, barn på förskola - ok?

Hej!

Jag har bara en liten undran...förskolan säger att om en förälder har semester ska barnet inte vara på dagis. Sonen (4 år, vi separerade nästan direkt) är skriven och bor hos mig, är hos sin pappa varannan tor-sön + varannan måndag. Dagis hade stängt 5 veckor nu i sommar och jag tog semester alla dessa veckor, för annars hade det aldrig gått. Jag och pappan är inte ovänner men all form av kommunikation ser han som påhopp så jag drar mig väldigt mycket för att fråga/be/diskutera umgängesfrågor som rör sig utanför det som är fast schema.

Pappan hade sonen en av mina semesterveckor (mån-sön) och dagis öppnade denna vecka. Då får jag reda på att pappan har semester hela denna vecka! Är det verkligen ok att han inte meddelar detta och att sonen är på dagis? Han kunde ju ha haft "sin vecka" denna vecka istället för en vecka då jag ändå hade tagit ut semester, men det visste jag ju inte om.

Sen undrar jag oxå om någon har en åsikt om när man kan "kräva" att få träffa ny partner? Pappan har sedan 8 månader en flickvän (jag är väldigt GLAD över detta då sonen äntligen verkar uppskatta att vara hos pappan och gillar hans nya tjej - han var singel i 3 år innan) men han "döljer" henne för mig. Berättar aldrig om att hon varit med och gjort saker (vilket underlättar mycket i min kommunikation med sonen om jag vet lite om vad som hänt när han varit där), men sonen berättar gladeligen, och som sagt, det gör mig bara glad, men det känns väldigt märkligt att inte få träffa henne. Det räcker med att få ett ansikte och hälsa! Hur ska jag be pappan (som gärna tar allt som påhopp) att få träffa hans nya?

• Svar på tråden Umgängesföräldern har semester, barn på förskola - ok?
  • Anonym

Man kan önska..men tyvärr inte kräva att träffa ex partner. Man önskar ju att båda skulle tycka det vore bra..det är ändå barnet det handlar om. Men tyvärr.

• Anonym

Din tid med barnet är barnets omsorg ditt ansvar. Han ska inte ha barnet på din tid.

• Anonym (undrande)

Men han hade ju t.ex. semesterveckan med sonen på "min tid". Då kan man ju tycka att han kunde ha den veckan denna vecka? Och denna vecka är hans helg, dvs på fredagen borde han ha honom hela dagen istället för att sonen ska vara på dagis. Eller?

• Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2012-08-08 13:46:51 följande:
    Men han hade ju t.ex. semesterveckan med sonen på "min tid". Då kan man ju tycka att han kunde ha den veckan denna vecka? Och denna vecka är hans helg, dvs på fredagen borde han ha honom hela dagen istället för att sonen ska vara på dagis. Eller?
    Hur ni gör upp om umgänge är inget barnomsorgen kan lägga sig i!

Du kan tycka mycket men er överenskommelse om umgänge gäller tills ni båda är överens om en förändring.
  • Anonym (undrande)

Nejnej, det förstår jag väl!! MEN, det står ju i pappren från förskolan att "om föräldern har semester (etc) så får barnet inte vara på förskolan". Om vi nu ska detaljera det så är fredag denna vecka pappans dag, och om jag tolkar dig rätt är det hans ansvar om barnets omsorg den dagen. Han har semester på fredag men barnet ska ändå gå på dagis den dagen. Det borde väl ändå inte vara ok?

• Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2012-08-08 13:57:46 följande:
    Nejnej, det förstår jag väl!! MEN, det står ju i pappren från förskolan att "om föräldern har semester (etc) så får barnet inte vara på förskolan". Om vi nu ska detaljera det så är fredag denna vecka pappans dag, och om jag tolkar dig rätt är det hans ansvar om barnets omsorg den dagen. Han har semester på fredag men barnet ska ändå gå på dagis den dagen. Det borde väl ändå inte vara ok?
    Det är väl en fråga mellan dagis och pappan, inget du behöver lägga dig i?
  • hellokill3r
    Anonym (undrande) skrev 2012-08-08 13:57:46 följande:

Det gäller andra regler för separerade föräldrar. Om hans umgänge börjar kl 17 på fredag enligt ert umgängesschema så får barnet inte vara på dagis efter kl 17 på fredag om pappan är ledig.
  • Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2012-08-08 12:55:16 följande:
    Jag och pappan är inte ovänner men all form av kommunikation ser han som påhopp så jag drar mig väldigt mycket för att fråga/be/diskutera umgängesfrågor som rör sig utanför det som är fast schema.
    Låter bra och mitt tips är att du just fortsätter med det. Följ ert avtal och vad han gör på sin tid och med vem/vilka är inte din huvudvärk (om du inte gör den till det eller barnet är i reell fara). Har förskola/skola några åsikter som rör honom eller hans tid får de ta det med honom, och det som rör dig och din tid med dig.    

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2012-08-08 14:08:11 följande:
    Låter bra och mitt tips är att du just fortsätter med det. Följ ert avtal och vad han gör på sin tid och med vem/vilka är inte din huvudvärk (om du inte gör den till det eller barnet är i reell fara). Har förskola/skola några åsikter som rör honom eller hans tid får de ta det med honom, och det som rör dig och din tid med dig.       

Jisses så illa man kan ta det!! Han däremot är och ändrar i schemat hela tiden (kräver att jag ska ta sonen på hans tider när han inte kan) för jag ansåg inte det vara relevant här. Jag hade hoppats att man hade någon mer "bakom sig" för att slippa just att behöva påpeka det själv och göra det till något mellan oss. Men jag lovar att inte bry mig även om jag anser att sonen säkert skulle bli glad av att få vara ledig med sin pappa. Umgänget startar vid dagishämtning på torsdagen så hela fredagen borde vara hans ansvar.
  • Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2012-08-08 14:36:16 följande:

Jisses så illa man kan ta det!! Han däremot är och ändrar i schemat hela tiden (kräver att jag ska ta sonen på hans tider när han inte kan) för jag ansåg inte det vara relevant här.

EH? Tog det inte ett dugg illa? Det förhållningssättet gör iaf min vardag mycket lättare (vilka tokigheter den andra föräldern hittar på). Och ja det kan han ju göra (kräva eller kanske hellre fråga) men du kan bara säga nej om det inte passar. Så gör jag också och när den andra föräldern inte kan ta ett nej så gör jag det inte heller det till min huvudvärk. Så från torsdag är det hans ansvar. Ha en bra helg!

• Anonym

Jag önskar att mina bonusbarns mamma tänkt som dig. Hon jobbar, sambon har semester, men inte får barnen vara här för det. Jättetråkigt. Vi här vh hela sommaren utom två veckor. Hade ju kunnat haft fyra sammanlagt, men då försvinner för mycket underhåll. Så det går inte. Tråkigt. Önskar som sagt att hon tänkt som dig istället. Det om att få träffa hans nya kommer säkert. Vänta till julavslutningen på dagis tex. Eller vid en hämtning eller lämning då hon kanske står med i hallen. Lycka till.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-08-18 08:04:35 följande:
    Jag önskar att mina bonusbarns mamma tänkt som dig. Hon jobbar, sambon har semester, men inte får barnen vara här för det. Jättetråkigt. Vi här vh hela sommaren utom två veckor. Hade ju kunnat haft fyra sammanlagt, men då försvinner för mycket underhåll. Så det går inte. Tråkigt. Önskar som sagt att hon tänkt som dig istället. Det om att få träffa hans nya kommer säkert. Vänta till julavslutningen på dagis tex. Eller vid en hämtning eller lämning då hon kanske står med i hallen. Lycka till.
    Tipsa kommunen om att ni är lediga kanske?

TS, som många säger, du kan inget göra på hans tid, den är helt enkelt inte din sak. Ang att träffa hans nya är också hans val. Tyvärr. Kanske snackar han skit om dig inför henne och vill inte bli ertappad med rena lögner? Kanske är hon svartsjuk så in i helvete och har ingen lust att träffa dig?

Sluta ta sonen när det är hans tid helt enkelt. Bryter han ett skriftligt avtal är det bra för dig vid en ev framtida tvist så skriv upp alla tillfällen han vill att du ska ha sonen på hans tid.
    Tyvärr är det så skevt att en umgängesförälder inte får vite vid uteblivet umgänge medan det kan bli vite om en boendeförälder vägrar lämna barnet/försvårar umgänget.
    Å andra sidan, vem vill skicka sitt barn till någon som inte vill ha det? Man sitter i en rävsax som boendeförälder tyvärr.
Svar på tråden Umgängesföräldern har semester, barn på förskola - ok?