Umgängesföräldern har semester, barn på förskola - ok?
Hej!
Jag har bara en liten undran...förskolan säger att om en förälder har semester ska barnet inte vara på dagis. Sonen (4 år, vi separerade nästan direkt) är skriven och bor hos mig, är hos sin pappa varannan tor-sön + varannan måndag. Dagis hade stängt 5 veckor nu i sommar och jag tog semester alla dessa veckor, för annars hade det aldrig gått. Jag och pappan är inte ovänner men all form av kommunikation ser han som påhopp så jag drar mig väldigt mycket för att fråga/be/diskutera umgängesfrågor som rör sig utanför det som är fast schema.
Pappan hade sonen en av mina semesterveckor (mån-sön) och dagis öppnade denna vecka. Då får jag reda på att pappan har semester hela denna vecka! Är det verkligen ok att han inte meddelar detta och att sonen är på dagis? Han kunde ju ha haft "sin vecka" denna vecka istället för en vecka då jag ändå hade tagit ut semester, men det visste jag ju inte om.
Sen undrar jag oxå om någon har en åsikt om när man kan "kräva" att få träffa ny partner? Pappan har sedan 8 månader en flickvän (jag är väldigt GLAD över detta då sonen äntligen verkar uppskatta att vara hos pappan och gillar hans nya tjej - han var singel i 3 år innan) men han "döljer" henne för mig. Berättar aldrig om att hon varit med och gjort saker (vilket underlättar mycket i min kommunikation med sonen om jag vet lite om vad som hänt när han varit där), men sonen berättar gladeligen, och som sagt, det gör mig bara glad, men det känns väldigt märkligt att inte få träffa henne. Det räcker med att få ett ansikte och hälsa! Hur ska jag be pappan (som gärna tar allt som påhopp) att få träffa hans nya?