Pippin skrev 2012-08-07 21:26:12 följande:
Hej! Jag tänkte göra mer rutin av vår läggning med 5-åriga tjejen! Jag vill läsa med henne, böcker som har klar handling och som är längre. Som har flera kapitel så man kan läsa ett varje kväll! Vore så underbart med tips :) Ser fram emot en mysig stund. Vill införa detta då jag tror att det är extremt nyttigt, framför allt inför skolstart om ett år :) Tack.
När jag var liten brukade min mamma alltid läsa Millans märkvärdiga mormor böckerna. Jag vet inte om dom går och köpa längre eftersom att det var min mammas barnböcker men de går nog säkert att låna på bibliotek. Det finns 3 böcker i serien. Första heter Millans märkvärdiga mormor, andra heter Millan i magiska bergen och tredje heter Millan födelsedagsresa. Böckerna handlar om en flicka som heter Millan, en dag när hon har tappat bort sin nalle och inte kan nå upp till hissen för att trycka på knappen för att komma till sin våning så hittar hon en liten blinkande knapp vid golvet. Bredvid knappen står det "till mormor" hon trycker på den och hamnar i en trädgård! Där träffar hon mormor som lever ett helgalet liv och gör en massa saker som Millan inte ens visste att man kunde göra! Hon äter väderkarameller, flyger i en gungstol och har en magisk garderob som trollar fram kläder! Jättemysiga kapitelböcker med en handling som är lätt att följa. Enda nackdelen är att det ibland kan vara lite gammaldags språk. Tycker verkligen att ni ska ge dom här böckerna en chans. Annars är "Namnet på boken är hemligt" och uppföljaren "Om du läser det här är det kört" riktigt roliga och spännande böcker med!
Mvh, Lisa 14.