• Pippin

Läsning med 5-åring, Tips!!

Hej!
    Jag tänkte göra mer rutin av vår läggning med 5-åriga tjejen!
    Jag vill läsa med henne, böcker som har klar handling och som är längre. Som har flera kapitel så man kan läsa ett varje kväll!
    Vore så underbart med tips :)
    Ser fram emot en mysig stund.
    Vill införa detta då jag tror att det är extremt nyttigt, framför allt inför skolstart om ett år :)
    Tack.

• Svar på tråden Läsning med 5-åring, Tips!!
  • Pippi Långstrump

Vi har 365 sagor som handlar om Kalle och hans kompisar. En kort berättelse som är sammanhållen.
    Roald Dahl är en underbar författare och Erland Loe och hans barnböcker.

• Callan

Dottern är 7 och sonen 5.
    Vi brukar låna på bibblan och då blir det Nelly Rapp eller Lasse-Majas detektivyrå. De läser såna på samlingen i förskoleklassen bla.
    Vitnos har kommit mer nu på slutet. 

• ibizsmart
    Pippin skrev 2012-08-07 21:26:12 följande:
    Hej! Jag tänkte göra mer rutin av vår läggning med 5-åriga tjejen! Jag vill läsa med henne, böcker som har klar handling och som är längre. Som har flera kapitel så man kan läsa ett varje kväll! Vore så underbart med tips :) Ser fram emot en mysig stund. Vill införa detta då jag tror att det är extremt nyttigt, framför allt inför skolstart om ett år :) Tack.

När jag var liten brukade min mamma alltid läsa Millans märkvärdiga mormor böckerna. Jag vet inte om dom går och köpa längre eftersom att det var min mammas barnböcker men de går nog säkert att låna på bibliotek. Det finns 3 böcker i serien. Första heter Millans märkvärdiga mormor, andra heter Millan i magiska bergen och tredje heter Millan födelsedagsresa. Böckerna handlar om en flicka som heter Millan, en dag när hon har tappat bort sin nalle och inte kan nå upp till hissen för att trycka på knappen för att komma till sin våning så hittar hon en liten blinkande knapp vid golvet. Bredvid knappen står det "till mormor" hon trycker på den och hamnar i en trädgård! Där träffar hon mormor som lever ett helgalet liv och gör en massa saker som Millan inte ens visste att man kunde göra! Hon äter väderkarameller, flyger i en gungstol och har en magisk garderob som trollar fram kläder! Jättemysiga kapitelböcker med en handling som är lätt att följa. Enda nackdelen är att det ibland kan vara lite gammaldags språk. Tycker verkligen att ni ska ge dom här böckerna en chans. Annars är "Namnet på boken är hemligt" och uppföljaren "Om du läser det här är det kört" riktigt roliga och spännande böcker med!

Mvh, Lisa 14. 
  • Pippin

Åh tack för alla tips :)
    Finns det fler som har bok-förslag?!
    Jag ska verkligen titta upp de där Millan-Mormor böckerna, de lät ju helt fantastiska!

• MeMyselfoJag

Min femårige kille gillar dessa böcker:

Stora Högläsningsboken
    LIllebror och Nalle; Lillebror och Billan  av Juja Wieslander 
    Ture Sventon böckerna av Åke Holmberg 
    Min Mamma piraten - serien av Jackie French
    Böckerna om Kurt av Erlend Loe
    Baksidans hemliga hjältar av Peter Arrhenius
    Böckerna om Blåbärspatrullen av Stefan Casta
    Doktor Proktors pruttpulver : en ruskigt rolig berättelse av  Jo Nesbø
    Fiskplåt och bajsdrakar av Torbjörn Flygt
    Monstret i skåpet - böckerna om MImmi av Viveca Lärn
    Modigt med Vilma och Loppan av Anneli Khayati
    Mästerdetektiven Blomkvist av Astrid Lindgren
    Loranga, Masarin och Dartanjang av Barbro Lindgren

Annars (alltså inte vid läggdags) håller vi på att läsa Bilbo för honom vilket han fullkomligt älskar.

• AgnesLucia

Vi läser just nu Harry Potter. Egentligen är han kanske lite ung men det har inte gått att hålla emot pga ett stort intresse (som väckts via ett lego-dataspel). 

• The bad seed

Min snart 5åriga dotter älskar böker om kaptein sabeltann (vi har dom på norsk, men dom borde väl finnas på svenska med), Bamse är ju också kul och så läser vi endel sagor/äventyr.

• supersemlan

Jag rekommenderar "Stora boken om Sandvargen" av Åsa Lind, den köpte jag till min dotter precis när hon fyllde 5. Jättebra, med fina teckningar också av Kristina Digman. Varje kapitel behandlar någon närmast filosofisk fråga på en nivå som en 5-åring förstår. Vackert språk också. 

Nu började jag plötsligt längta efter Sandvargen.  

• anyXX
    supersemlan skrev 2012-08-21 19:28:41 följande:
    Jag rekommenderar "Stora boken om Sandvargen" av Åsa Lind, den köpte jag till min dotter precis när hon fyllde 5. Jättebra, med fina teckningar också av Kristina Digman. Varje kapitel behandlar någon närmast filosofisk fråga på en nivå som en 5-åring förstår. Vackert språk också.  Nu började jag plötsligt längta efter Sandvargen.  

Den läser jag och min 4,5-åring nu. Så bra! Sen kommer vi nog läsa Resan till ulliga bergen av Solveig Hägersten/ström. Den läste jag när jag var liten, älskar den och det finns flera böcker att fortsätta med.
    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Läsning med 5-åring, Tips!!