Föräta sig på sojabönor - kan man det?
Mitt favorit snacks är kokta osaltade sojabönor. Kan man få i sig för mycket av det? Någon som vet?
Mitt favorit snacks är kokta osaltade sojabönor. Kan man få i sig för mycket av det? Någon som vet?
Jag var under en period i mitt liv vegan. Jag blev överkänslig mot sojaprotein o spydde som en gris varje gång jag åt nåt som innehöll det.
Ojdå! Jag har varit vegetarian i 5 år som purung och spydde om jag fick i mig buljong eller kött, fisk kyckling. Nu äter jag kött också. Vanliga mjölkproteintillskott ger mig diarre så jag håller mig helst till andra proteinkällor. Jag har en bekant som fick andningsproblem av soja, det var nära att hon fick ett rör inopererat i halsen för att kunna andas, men blev snabbt frisk när hon slutade med sojan. Hon har blodgrupp b som kan vara sojakänslig och var i klimakteriet, jag har 0 men sonen har B. Det är inte ovanligt att jag äter 3 dl kokta sojabönor och dricker 2 liter kyld sojamjölk om dagen 1 liter sojahaltig proteindryck samt 200-300 gram nötkött och mer än ett kycklingbröst. två sojayougurtar, Två Ägg per dag, en dl nötter. Keso osv. Visst jag äter bär och frukt också samt andra grönsaker. Jag vet inte om det finns någon övre gräns för ohälsosamt proteinintag, men jag åt långt över 120 gr protein under mina graviditeter och allt gick superbra. Nu är jag ännu en sojafantast men jag hoppas att man inte får nåt fel av det.
Jag undviker soja. Det är inget vidare fodermedel varken för människor eller andra djur. Äter endast misosoppa ibland...
Traditionellt har människan endast ätit små mängder soja och då framförallt fermenterade varianter.
Finns nog en välgrundad anledning till detta.
http://www.westonaprice.org/soy-alert
Tänk vilka jävla processer en sojaböna måste genom för att vi ska kunna äta den överhuvudtaget!?
Finns inte det minsta meningen att denna produkt ska ingå i vår kost.
Några menar att man kan få bröstcanser och bli infertil, jag får väl minska lite på soyan då.