• Annaanka

Relation far och dotter normal?

Utan att gå in på detaljer som kan påverka... Är det normalt att köra sin vuxna (22år) dotter till och från jobbet varje dag samt bjuda henne på lunch på restaurang 2 -5 gånger per vecka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-07 16:01
    Tack för alla kommentarer:) Dottern bor på andra sidan stan men jobbar ett kvarter bort från sin pappa. Ja, att umgås på detta sätt tycker de flesta är ok vilket gör att det är mina egna känslor för dottern jag måste hitta ett sätt att hantera. Men hur?

Har försökt ha en normal relation till dottern (min mans) men eftersom hon redan från början visat sin avsky mot mig och till sist även klippte sönder min brudklänning dagen före vi skulle gifta oss... så är detta svårt....
    Hon hade/har även en väldigt egenkär attityd och speglar sig i timmar i olika poser och kan endast ha märkeskläder och dyra smycken som naturligtvis hennes pappa skall betala( det gör han som tur är inte alltid).Trodde detta var en tonårsnyck men beteendet kvarstår?
    Stod ut så länge hon bodde (varannan vecka) hos oss med förhoppningen att det skulle mildras när hon blev vuxen och flyttade hemifrån..
    Men nu har situationen som sagt blivit en annan...
    Vid de få gånger vi ses fryser hon fortfarande ut mig och gör miner när min man inte ser samtidigt som hon beter sig sockersött mot sin pappa. Han i sin tur har fortsatt att betala allt för henne även nu när hon flyttat till egen lägenhet och jobbar heltid... Vi har lite olika syn på detta vilket även det skapar frustation....

Vet inte säkert men tror att det även är hon som skickar hat-sms till mig... I alla fall är det någon som skriver saker som " jag kommer snart att få honom att lämna dig din miffo" , ?tro inte att du kan känna dig säker bara för att du är gift din fula sugga..? o dyl... Men det skulle ju även kunna vara någon annan, som någon av hans f.d.

Både jag, hennes pappa och mamma samt psykolog har försökt prata med henne men utan resultat....Vi tycker alla att det är ett stort problem men dottern hävdar att hon inte kan rå för sina känslor? Jag vill klargöra att jag aldrig gjort eller sagt något dumt till henne eller försökt agera mamma. Har en egen dotter på 13 år som även hon bott växelvis hos oss. Flickornas relation är distanserad och de undviker att prata med varandra.. Vill naturligtvis att allt ska bli bra men tror inte att jag orkar så mycket längre...

Är det någon som har något råd annars finns det inget annat sätt än skilsmässa.....:( Kan ju inte leva med någon vars barn hatar mig... Är ju varken rätt mot henne eller mig..

• Svar på tråden Relation far och dotter normal?
  • Vinterankan

Jag skulle väl säga som så att hon borde ta sig till jobbet själv (om det inte är så att de samåker för att de bor och jobbar nära varandra) men att äta lunch tillsammans tycker jag låter som en väldigt trevlig vana och att det är bra att de har en sådan bra relation.

• Khaleesi

Det är åtminstone ovanligt. Bor de nära och jobbar nära så att det är en praktisk lösning att hon får skjuts? Jag utgår från att hon betalar för bensinen åtminstone. Sin mat bör hon definitivt betala själv, som den vuxna kvinna hon är!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Kjellgren

Jag skulle inte göra det. Det låter som en pappa med dåligt samvete och rädsla för att släppa sin dotter.

• Blivande mamma 74

Det kanske inte tillhör det vanligaste i Sverige men om inget annat är "konstigt" tycker jag är en fin relation.

• Vinterankan

Det beror ju på om pappan vill betala lunchen eller om dottern kräver det. Min mamma betalar alltid när vi är ute och äter tillsammans för att hon vill det. Jag är över 30, har två barn och är höginkomsttagare och säger varenda gång att jag kan betala men hon gillar att bjuda mig på lunch om vi är ute tillsammans så då låter jag henne göra det. 

• Khaleesi
    Blivande mamma 74 skrev 2012-08-07 11:00:53 följande:
    Det kanske inte tillhör det vanligaste i Sverige men om inget annat är "konstigt" tycker jag är en fin relation.
    Man vill ju ta in lite andra saker i ekvationen. Hur ofta blir exempelvis TS bjuden på restauranglunch (eller motsvarande) av mannen ifråga? Blir hon skjutsad till och från jobbet?
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • kiriaki

Nar jag bodde nara min pappa sa umgicks vi varenda dag trots att jag var 24-25 ar, jattetrevligt och inte konstigt alls!

• Smurry

jag tar mig själv till jobbet varje dag, (samåker med min man) Men pappa och jag äter nog lunch 1-2 gånger i veckan! Jag ser mina föräldrar som mina bästa vänner, (självklart har jag andra nära vänner oxå) men jag vet att pappa skulle älska att skjutsa mig varje dag om han fick! Men där går min gräns! 

• Stissig

så gör vissa av mina kollegor med sina 22-24 åriga döttrar och söner ja, och bjuder på middag ute på restaiurang ofta.

• sextiotalist

Jag tycker det inte är vettigt. Jag hade funderat både en och två ggr om en god vän hade gjort så.

• Natulcien
    Annaanka skrev 2012-08-07 10:54:00 följande:
    Utan att gå in på detaljer som kan påverka... Är det normalt att köra sin vuxna (22år) dotter till och från jobbet varje dag samt bjuda henne på lunch på restaurang 2 -5 gånger per vecka?
    Normalt? Vad är normalt?

Utan mer information är det ju omöjligt att kommentera. Men det låter högst normalt att umgås med sin familj, luncha ihop och samåka till jobbet, i alla fall.

Varför undrar du?
  • hellokill3r
    Annaanka skrev 2012-08-07 10:54:00 följande:

Jobbar de väldigt nära varann så att de samåker och äter lunch ihop? Isf är det väl inget konstigtZ
  • MoaElis

Finns inget som heter normalt, jag tycker det låter som en fin relation..

• Iam

Jag personligen skulle bli skogstokig... På maken, som låter sin vuxna dotter behandla dig på detta sätt! 
    Sen hade jag blivit skogstokig på dottern oxå, men där kan jag inte kräva några skyldigheter, vill hon bete sig som en idiot så får hon. Men maken, nej du, har man valt att dela liv med varandra så kommer vissa skyldigheter på köpet. En är att man inte tillåter sina barn att bete sig så som hans dotter gör.  

Svar på tråden Relation far och dotter normal?