Vad gör ni och bebisen hela dagarna?
Som rubriken lyder, vad gör ni på dagarna med ert barn? Vad behöver en ettåring för att utvecklas normalt?
Som rubriken lyder, vad gör ni på dagarna med ert barn? Vad behöver en ettåring för att utvecklas normalt?
Vi läser böcker, leker,sjunger, bjuder in oss till grannen och leker, är på gatan, hon leker lite själv, åker på utflykt, till stan, shoppar.,,typ sånt
Nu är mina barn lite äldre (2 och 4 år) men jag tycker att bland det viktigaste är fasta rutiner med mat och sömn samt max en "aktivitet" per dag. Med aktivitet menar jag gäster, besök på minizoo, badhuset eller latte-morsa-fika med annan föräldraledig mamma. Leksaker á la "stoppa i saker", knoppussel, saker som rullar och låter. Om barnet kan gå så kan man köpa ett djur i trä som barnet kan dra i snöre efter sig. Hoppas du har fått svar på din fråga.
Vi var mycket på Öppna förskolan, lite grann i parken, sjöng sånger och kikade i pekböcker, åt lunch med kompisar.
När min plutt var ett år gick vi på öppna förskolan en eller två ggr i veckan. Vi gick och badade rätt ofta, vi gick på babysim när han var ännu mindre men så fort han började gå så sprang vi runt i simhallen och lekte istället (obs halksockor på). Vi gick till olika lekparker och träffade kompisar i samma ålder där eller hemma. Vi cyklade eller åkte buss till shoppingcentret och åkte rulltrappa och hiss - otroligt spännande. Hemma lagade vi mat, tvättade, hängde tvätt osv, han gillade att vara med på allt på det sätt han kunde (stoppa in några saker i maskinen, slabba med vatten i köket, ge mig saker att hänga).
Han älskade när jag låg på golvet och inte gjorde nånting alls när jag var trött, ibland somnade jag där en kort stund, vilket verkade vara helt ok. Vi gjorde en sångpåse och sjöng en stund mest varje dag. Vi gick till bibliotekets barnavdelning och hängde där ibland.
Jag tyckte det var rätt trist att vara hemma för mycket, jag behövde själv social stimulans och då fick han hänga med och fika etc med mina kompisar, det gick bra korta stunder ibland och längre stunder ibland. Ofta fick de komma hem till oss istället för att gå ut eftersom det var lättare att slappna av då.
Vi åkte tåg ett par timmar till mormor och morfar över en helg, det var väldigt spännande och gick bra. Under den här perioden reste vi ganska mycket med flyg också och det var inget problem.
Överhuvudtaget har han alltid fått "hänga med" på det jag har velat göra, jag har bara försökt anpassa det så att han också skulle trivas. Jag behöver själv mycket att göra för att må bra. Jag tror inte man måste göra många saker med en ettåring, och ofta tror jag att det räcker med ganska korta stunder för att de ska bli "mätta" på upplevelsen.
Öppna fsk var bra för att han fick förbereda sig lite för den riktiga, i slutet av den perioden kunde jag sitta i ett rum och så sprang han själv runt med en liten vagn i alla de andra rummen (jag fanns ju alltid till hands, men han kunde vara "ensam" i fem-tio minuter eller så, och interagera med andra barn och vuxna).