• drpepper

Gravid med 2:an och så jäkla rädd. Vill ha barnet men INTE föda...

Det är långt kvar. Men jag är så rädd. Förra barnet sprack jag mycket. Lagades på operation i flera timmar. Kirurgen var skicklig och jag blev totalt återställd och har varken urin- eller faecesinkontinens. Men inför nästa förlossning är jag LIVRÄDD. Tänk om det inte går att fixa lika lätt denna gång. Tänk om jag får någon form av inkontinens. Gud vad rädd jag är redan!! Min förlossningsrädsla handlar bara om detta. Ingenting om smärta eller så, den kan jag ta. Men ev följder... Fy.

• Svar på tråden Gravid med 2:an och så jäkla rädd. Vill ha barnet men INTE föda...
  • Ladythewinter

jag har en väninna som var med om samma som du, det tog henne väldigt lång tid innan hon var helt återställd, hon fick hjälp genom att prata med psykologer när hon blev gravid för andra gången, hon var jätte rädd för att föda, men allt gick iaf bra under den förlossningen. 

• drpepper
    Ladythewinter skrev 2012-08-06 16:10:05 följande:
    jag har en väninna som var med om samma som du, det tog henne väldigt lång tid innan hon var helt återställd, hon fick hjälp genom att prata med psykologer när hon blev gravid för andra gången, hon var jätte rädd för att föda, men allt gick iaf bra under den förlossningen. 
    Men då vågade hon iaf föda vaginalt igen? Var det psykologerna som rekommenderade henne att göra det. Kejsarsnitt är ju ett alternativ med det är ju förenat med vissa risker för komplikationer det oxå samt så är man ju "handikappad" en tid efteråt.
  • Ladythewinter
    drpepper skrev 2012-08-06 16:14:56 följande:
    Men då vågade hon iaf föda vaginalt igen? Var det psykologerna som rekommenderade henne att göra det. Kejsarsnitt är ju ett alternativ med det är ju förenat med vissa risker för komplikationer det oxå samt så är man ju "handikappad" en tid efteråt.
    j hon vågde de till slut, men det tog hel graviditeten och en tid innan, hon vågade inte bli gravid först även om hon så gärna ville ha en liten till. de rekomenderde henne inget, men de hjälpte henne att fatta det beslutet själv..

j kejsarsnitt kan man göra, men som du säger..  
  • BELLAm2

Läs på om ställningar.. Ta med en Doula som kan hjälpa till att hålla dig trygg hela förl. samt forcera inte krystningen är mina tips.

• tundra

Jag sprack från norr till söder för 2 år sedan när stora sonen föddes - en total sfinkter. Han vägde 5 kg och kom ut i racerfart. Så när jag var gravid igen fick jag komma till spec mödravården.

Där fick jag väl inte världens bästa mottagande eftersom jag idag är symptomfri. (träffade en charmig överläkare som kaxigt påstod att man aldrig spricker andra gången). Men nästan alla andra i sf-ruptur tråden har träffat jättebra läkare.

Jag valde att bli igångsatt i v 38 för att minska storleken på bebisen. Det gick jättebra och resultatet är 6v och ligger här i knät.

Det finns flera jättebra trådar. Prova att googla för jag kan inte länka från telefonen.

Lycka till och välj det förlossningssätt som känns rätt för dig!

• drpepper
    Veronicka skrev 2012-08-06 16:42:37 följande:
    Funderat på snitt?? De borde du bli beviljad om du vill
    Jo tanken har slagit mig. Det som avskräcker är att det faktiskt är en operation, det ger ett sår som kan krångla och man inte får lyfta babyn eller något annat viss tid efteråt.
    BELLAm2 skrev 2012-08-06 16:59:52 följande:
    Läs på om ställningar.. Ta med en Doula som kan hjälpa till att hålla dig trygg hela förl. samt forcera inte krystningen är mina tips.
    Det här med Doula, förekommer det i småstäder? Har bara läst om detta som verkar blir mer och mer trendigt men aldrig hört någon som faktiskt haft en sån. Hur arbetar de? Hur funkar det?
    tundra skrev 2012-08-06 18:34:56 följande:
    Jag sprack från norr till söder för 2 år sedan när stora sonen föddes - en total sfinkter. Han vägde 5 kg och kom ut i racerfart. Så när jag var gravid igen fick jag komma till spec mödravården.

Där fick jag väl inte världens bästa mottagande eftersom jag idag är symptomfri. (träffade en charmig överläkare som kaxigt påstod att man aldrig spricker andra gången). Men nästan alla andra i sf-ruptur tråden har träffat jättebra läkare.

Jag valde att bli igångsatt i v 38 för att minska storleken på bebisen. Det gick jättebra och resultatet är 6v och ligger här i knät.

Det finns flera jättebra trådar. Prova att googla för jag kan inte länka från telefonen.

Lycka till och välj det förlossningssätt som känns rätt för dig!
    Känner igen mig. Flickan var normalstor 3560g men kom i raketfart. Hon bara flög ut. Hur var det att bli igångsatt? Dottern kom lite tidigt i v 38 spontant. Så tidigt är ju bra men hur känns det i kroppen med igångsättning?

• pixie mason

jag är också rädd sprack som tusan när ja födde sonen..
    blev igång satt pga HF och det va de värsta ja upplevt hade värkar som inte gav med sig och sonen kom för snabbt ut därav alla bristningar och sprickningar i underliv :S uuhh
    men jag ska träffa en kirurg nu och snacka kejsarsnitt på onsdag för i mittfall har inte dessa samtal med psykologer och barnmorskor hjälpt
    Men jag tycker du ska kontakta kanske spec mvc och rådfråga dom i fall dom kan hjälpa dej så du får träffa någon och prata med..

• tundra

Min igångsättning var supersmidig och snabb. Jättenöjd!

• drpepper
    tundra skrev 2012-08-06 19:48:08 följande:
    Min igångsättning var supersmidig och snabb. Jättenöjd!
    Det låter ju bra! Var din BM extra noga med att bromsa dig andra gången? Hålla emot och ge sånt där perineumskydd?
  • Veronicka

Usch vad hemskt att spricka så mkt. Tycker det gör nog ont att föda ändå. Jag har inte spruckit något under någon av mina graviditet. Hoppas inte göra de heller. Vill inte ens veta hur fruktansvärt ont de måste göra!!!

• drpepper
    Veronicka skrev 2012-08-06 20:02:21 följande:
    Usch vad hemskt att spricka så mkt. Tycker det gör nog ont att föda ändå. Jag har inte spruckit något under någon av mina graviditet. Hoppas inte göra de heller. Vill inte ens veta hur fruktansvärt ont de måste göra!!!
    Tyckte att det gjorde helvetesont att föda kanske pga att man gick sönder så mycket, vad vet jag..? Hade dock ingen aning om att jag gått sönder för än 5 läkare stod och tittade på mitt underliv, kliade sig i skäggen och mumlade. Då blev man lite skraj. Men jag har ju inget annat att jämföra med så jag vet inte alls hur en en förlossning utan ruptur känns...
  • Veronicka

Ja kan förstå att du hade. Går du igenom en förlossning utan att spricka så lär du nog tycka alla är lite fjantiga som säger att de gör så ont. Du har ju lite mer att jämföra med. Ajajaj. Hade ingen bedövning i kroppen heller va??

• tundra

Jag har fött utan smärtlindring båda gångerna och inte upplevt smärtan som speciellt jobbig.
    Var jättenöjd med min första förlossning ända till de sa att jag hade spruckit! Blä!
    Jobbigare var ju att läka ihop.
    Just därför ville jag gärna föda vaginalt igen men visste inte om det var ett alternativ iom att jag inte var sugen att spricka igen.

Andra gången var de på förlossningen medvetna om min anamnes och skulle ta ytterligare försiktighetsåtgärder i krystningsskedet.

• drpepper
    tundra skrev 2012-08-07 07:43:37 följande:
    Jag har fött utan smärtlindring båda gångerna och inte upplevt smärtan som speciellt jobbig. Var jättenöjd med min första förlossning ända till de sa att jag hade spruckit! Blä! Jobbigare var ju att läka ihop. Just därför ville jag gärna föda vaginalt igen men visste inte om det var ett alternativ iom att jag inte var sugen att spricka igen. Andra gången var de på förlossningen medvetna om min anamnes och skulle ta ytterligare försiktighetsåtgärder i krystningsskedet.

Det är lite så jag tänker oxå. Att föda vaginalt kanske är bäst men bara om personalen är väl medvetna om anamnesen så de kan hjälpa mig ordentligt denna gång. Förra gången satt BM bara på sin pall och var inte ens beredd när ungen flög ut. Hon fångade barnet strax innan golvet. Nyexaminerad och orutinerad.
  • BELLAm2

Ang Doula. Gå in på www.Doula.nu och läs på ;) Jag är själv Doula och har haft en egen på mina två sista förl. Jag kan berätta huuur mycket som helst men det bästa är nästan att du kontaktar någon av de som befinner sig närmast dig. Det kostar inget att träffas första gången. Fritt fram även att maila och fråga hur mkt som helst!

• drpepper

Talade med min BM. Hon var superförstående och lyssnade utan åsikter. Jag blev direkt remitterad för samtal på spec mödravården. Hon safe dock att ett kejsarsnitt alltid är sista handsval. Om jag opererats så bra och läkt så fint att jag idag är symptomfri så är det inte så troligt att nästa förlossning blir värre. Litar på hennes kompetens och kommer att försöka med vaginal förlossning men med noggrann information till min vårdpersonal att de måste vidta försiktighetsåtgärder och jag vill bli påtittad av läkare efteråt så allt är som det ska där nere.

• Svampp

drpepper: Ang. doula så gör som ovanstående rekommenderade och gå in på doula.nu och läs. Det finns doulor i större delen av landet så det brukar gå att ordna. Dessutom utbildas det hela tiden nya så om ingen finns på listan nu kan du maila och fråga om det finns nån i din del av landet som utbildar sig nu som kan tänka sig att doula. Jag hade doula med och tyckte det var otroligt bra både för mig och för min man. Dessutom minskar risken att spricka om man känner sig trygg och avslappnad och doulor kan hjälpa till med just den biten på ett så bra sätt, Jag var så nöjd med min upplevelse av att ha doula med att jag precis påbörjat utbildningen för att själv bli doula och hoppas verkligen jag kan stödja någon på samma sätt som jag blev stöttad. Lycka till!

Svar på tråden Gravid med 2:an och så jäkla rädd. Vill ha barnet men INTE föda...