• Smulan27

Hör gör ni som har barn som dricker välling på natten?

Förbereder ni flaskorna på något sätt? Blandar och ställer i kylen? Blandar när det ska matas? Värmer i förväg och sedan får barnet dricka vällingen även om det har blivit kallt?

I dagsläget blandar jag vällingen kall, ställer i kylen och värmer sedan när det är dags för mat. Jag önskar ett smdigare sätt då sonen är väldigt otålig och det börjar bli tungt och jobbigt att mitt i natten bära ner honom i famnen (han väger 15 kg), hålla honom i famnen medan jag värmer vällingen och sedan knata upp för trappen igen.

Jag har hört om någon som kokar vällingen på kvällen, häller upp i flaska, tar med den till sovrummet och sedan när barnet vaknar så får han det oavsett temp (självklart inte om den fortfarande är het). Någon mer som gör så? Erfaranhet?

• Svar på tråden Hör gör ni som har barn som dricker välling på natten?
  • Ema86

jag går upp ur min säng, hämtar dottern o flyttar na till min  säng istället för hennes egen. bäddar om na ... o går ner i köket. värmer o skakar välling. upp o ger henne den o försöker sen sova vidare själv.

• NattensStjärnglans

Sonen äter välling ibland på natten mer nu när han äter så dåligt. Häller upp välling i en doserare och sen på natten gäller jag i vatten från kranen i flaskan häller i pulver , skakar och värmer....om jag vet att han inte ätit kvällsvälling så brukar jag göra en färdig flaska och ställa i kylen.

• Vinxen

Nu äter inte min dotter på 10 månader längre på natten. Men förr så gick jag upp och gjorde från grunden. Tar ju inte lång tid att värma vatten i micron och hälla i någe skopor direkt :P

• Baby1112

Jag går upp, kokar vatten, blandar pulver och skakar. Tar max två minuter. Gör det nästan i sömnen ju... :)

• La Lola
    Vinxen skrev 2012-08-06 14:20:43 följande:
    Nu äter inte min dotter på 10 månader längre på natten. Men förr så gick jag upp och gjorde från grunden. Tar ju inte lång tid att värma vatten i micron och hälla i någe skopor direkt :P
    Håller med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • vampyria2

När min son opererade sitt hjärta så värmde de på sjukhuset två flaskor som han sen åt på  natten, jag frågade om det verkligen var okej om den inte blev sur eller så men den skulle klara sig sa de och de hade gjort så i många år utan några problem, så efter det fixade jag flaskor på kvällen som jag tog in i sovrummet och gav han en när han vaknade till (han åt var annan timme även på natten tills han var ca två år pga att hans hjärta gjorde att han gjorde av med mer energi än andra).

• Smulan27
    vampyria2 skrev 2012-08-06 15:03:57 följande:
    När min son opererade sitt hjärta så värmde de på sjukhuset två flaskor som han sen åt på  natten, jag frågade om det verkligen var okej om den inte blev sur eller så men den skulle klara sig sa de och de hade gjort så i många år utan några problem, så efter det fixade jag flaskor på kvällen som jag tog in i sovrummet och gav han en när han vaknade till (han åt var annan timme även på natten tills han var ca två år pga att hans hjärta gjorde att han gjorde av med mer energi än andra).

Det var typ något sådant jag ville höra Funderar på att göra så. Jag vet att det går fort att värma i micron osv men nu är jag bara så himla trött på detta nattmatande (han är 14 månader) och det skulle kännas väldigt lyxigt att bara ta upp en flaska från golvet och ge honom

Kokade ni välling och hällde upp som alltså sedan svalnade tills han skulle äta? Unefär hr många timmar håller den sig hyffsat varm?
  • Veritaslux

Jag ger ersättning vi 4-5 på morgonen och gör ungefär som Mysanochminer. Lägger pulver i flaskan och har vid sängen tillsammans med varmt vatten på termos+kallt att blanda med (jag föredrar att blanda mig till lagom ättemperatur men man kan såklart ha ljummet vatten i termosen om man inte är så noga...).

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • vampyria2
    Smulan27 skrev 2012-08-06 15:41:42 följande:

Det var typ något sådant jag ville höra Funderar på att göra så. Jag vet att det går fort att värma i micron osv men nu är jag bara så himla trött på detta nattmatande (han är 14 månader) och det skulle kännas väldigt lyxigt att bara ta upp en flaska från golvet och ge honom

Kokade ni välling och hällde upp som alltså sedan svalnade tills han skulle äta? Unefär hr många timmar håller den sig hyffsat varm?
    Den blev ju rumstempererad ganska snabbt men sonen brydde sig inte alls utan åt den och var nöjd
  • Riotflickan

Blanda i termos? Håller uu temp bättre. Eller häll i nån burk och använd en sån där mattermos som man kan ha till barnmstsburkar. Ersättning ha jag lärt min lilla att äta rumstempererad annars, går ner utan problem!

• Vincents mamma

Min son äter 1 flaska varje natt vid 04 och vi har en liten termos som vi häller kokande vatten i när han går och lägger sig (19), då är den lagom varm vid 04 :) så har vi en doserare med pulver i, tar max 30 sek så har han den och somnar om när han är klar, funkar hur ra som helt

• ladysoul77

Vi blandade färdig välling (kall) på kvällen och ställde i kylen. Värmde 30 sekunder i micro. Det var smidigt tyckte jag! 

• Coyote

Att hälla upp vatten från kranen och hälla ner pulvret och micra tar ju knappt en minut, och känns trevligare att ge än låta välling kallna.

• SophiaI

Nu åt min dotter iofs ersättning när hon åt på natten men vi gjorde så här:

Pulver i flaskan, värmde exakt lagom vatten och mikrade till lite varmare än ättemp. Hällde vatten i termos och ställde båda på hennes rum.

När det var dags för mat på natten var vattnet i ättemp. och det var bara att hälla över i flaskan och skaka. Klart!

• Viickee

jag värmer en färdig flaska när jag går och lägger mig och sen lägger i sängen så äter hon den när hon vaknar..

• finelinan
    Smulan27 skrev 2012-08-06 15:41:42 följande:

Men om du är trött på det så sluta med nattmatandet då...

När min son fick välling på natten gick jag ner och blandade och sen upp igen. Det tar ju bara en minut.  
  • MammaSandra89

Vi gör alltid iordning en kall å ställer i kylen, sen värmer vi den OM hon vaknar annars blir de oftast morgonvällingen. Lättast så tycker jag. Vaknar hon så går jag bara upp å ställer den i micron, går på toa och sen när den är klar så tar jag den å en blöja och byter medans hon dricker den, bäddar om och hon somnar om.

Svar på tråden Hör gör ni som har barn som dricker välling på natten?